Inlägg från: Anonym (Susanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Susanna)

Mer än halva lönen i skatt!

klyban skrev 2022-05-28 15:28:58 följande:

Du svarar på en diskussion om sänkt skatt ska göra sjukvården bättre, svaret är NEJ det kommer det aldrig bli bättre där då.

Sen osaklighet och undvikande, finns inget att besvara där längre då du vägrar delta.

Och om du tror gängvåld är svårt Sverige, så vet du inget, det är som en lätt sommarsmekning det vi har och i jämförelse.

Det mest komiska är att du kunde lyfta gängvåld som ett argument, men då kan man inte överdriva om man vill ha sagt något.
    Och gängkriget är lätt att minska och det är bara ta deras inkomster ifrån dom.

Osaklighet ger att det inte finns något att diskutera av dina svar längre, och osakligheten vad ska den ge oss då?
    För den berättar ju inget direkt.

Fast saken är ju faktiskt den att vi har mycket gängkriminella i landet. Det talas ofta om det i nyheterna.
    Nyligen pratades det om det på radion, att de som begår brotten blir yngre och yngre. Att så unga som tolvåringar sänds för att skjuta folk, då de inte är straffmyndiga. Och det lär bli värre när/om straffrabatten tas bort.  Allt enligt programmet jag hörde, minns inte vad det var med det var på P1 morgon nu i veckan.

Om det vore så enkelt som du tror , att bli av med gängkriminaliteten, så hade det varit gjort för länge sedan.

Varför förnekar du dessa fakta?
    Unga män skjuts ihjäl, flera gånger i veckan, unga flickor mördas pga "heder" som också är ett jäkla begrepp för detta våld.

Ot, när det kommer till skattefrågan. Men kände ändå att detta måste bemötas. För du har fel. Eller så blundar du för verkligheten och tror att du har rätt.
  • Anonym (Susanna)
    klyban skrev 2022-05-28 17:33:53 följande:

Återkom när du har ett gängvåld som genererar 20000-30000-40000 döda årligen, då är vi uppe i topp int enu.
    Om man ska diskutera denna fråga, så får man ha en rätt relatering och inte extrem överdrift.
    Och gängkriget är enkelt att lösa och minska, och det är att ta deras inkomster ifrån dom.

Och nej, svartvitt går jag inte på, och våld har förekommit även innan och det är ingen större skillnad på dödligt våld, men sure ca 10 mer nu är medel innan.

Du glömde av att berätta sakligt vad som var fel i det jag sade, var det medvetet?
    Och hur ska vi då veta om och om jag blundar för verkligheten.
    Som förstår du det är 100% omöjligt utan att du ger den informationen, det msåte du förstått själv eller?
    Så medvetet?

Anonym (M) skrev 2022-05-28 17:22:57 följande:
    Jag har dock inte sett någon härinne som vill ta bort alla bidrag, dessutom det flera sagt är ju dock sant att sparar man in pengar någonstans får man mer pengar till något annat. Vi har visst höga skatter i Sverige, visst de kunde såklart varit högre också men de är knappast låga för det. Många upplever att vi inte får det vi betalar för, och det är inte obefogat.

Om pengarna inte räcker till allt det vi har så ser jag ändå en poäng i att ta bort bidrag för studiecirklar mm som någon hade som förslag, det hör till det som kan anses ha låg prioritet till skillnad från andra bidrag som kan betyda skillnad för om en person har råd att leva alls eller inte. Att kunna spela i ett korpenlag eller att få lära sig dreja är knappast något som kan anses vara en rättighet. Att höja skatterna när missnöjet över hur skattemedel hanteras är rätt stort är knappast hållbart, täpp igen hålen först sen kan vi diskutera.

Det är ingen som sagt, vad jag sett, att mindre pengar till sjukvården ger bättre sjukvård, däremot att mindre pengar till annat, mindre essentiellt, kan ge mer pengar till sjukvården. Om man dessutom ser till att sköta ekonomin inom det offentliga på ett bättre sätt med mindre slöseri skulle det förmodligen finnas mer pengar till sjukvården utan att höja skatterna.

Ja vissa bidrag för företag behöver förändras eller tas bort helt. Några speciella du tänkte på?
    Om du behöver fler avrättade för att se kriminaliteten i vårt land så vete katten vem som ska hjälpa dig...

Oh my, skriv ett brev till Magdalena Andersson, gärna på en gång, där du berättar din fullkomligt geniala idé hur vi ska få ordning på kriminaliteten i Sverige.

Du kanske får Nobels fredspris som tack. Eller inte.

Jag glömde ingenting, jag väljer vad jag vill skriva i min kommentar. Ledsen att göra dig besviken.
  • Anonym (Susanna)
    KillBill skrev 2022-05-28 17:58:56 följande:
    Jag tror att Klyban svarar utifrån det faktum att dödligt våld i Sverige i en internationell jämförelse inte är särskilt högt.  2019 så var det dödliga våldet exempelvis högre i både Finland och Danmark. Skillnaden är att i Sverige är våldet till stor del kopplat till kriminella gäng medan det dödliga våldet i våra grannländer är lite mer spritt. 
    Betänk då hur lågt antalet varit utan de gängkriminella.
  • Anonym (Susanna)
    klyban skrev 2022-05-28 18:48:09 följande:

I tex Mexiko, så ger gängvåldet nästan lika många döda politiker som vi har TOTALT mördade i Sverige.
    Det ger en måttstock som berättar att gängvåld i Sverige är obefintligt i jämförelse, så säga att Sverige är så illa med gängvåld.
    Så berättar det att man inte lyft blicken ifrån marken.
    Det mest komsika är att detta argumentet att gängvåld ökat, hade gått sälja in om man inte överdrivit så extremt.

Företagsekonomi 101 berättar att om inkomsterna försvinner, så försvinner även möjligheten att ge lön för arbete och att man måste sluta betala sina anställda.
    Och det i sin tut ger mindre antalet gängkriminella som kan existera.

KillBill skrev 2022-05-28 17:58:56 följande:
    Jag tror att Klyban svarar utifrån det faktum att dödligt våld i Sverige i en internationell jämförelse inte är särskilt högt.  2019 så var det dödliga våldet exempelvis högre i både Finland och Danmark. Skillnaden är att i Sverige är våldet till stor del kopplat till kriminella gäng medan det dödliga våldet i våra grannländer är lite mer spritt. 
    Ja, och det är väl bra för oss.
    Men det förändrar inte fakta att gängkriminella mördar varandra.

Din förnekelse av Sveriges förfall är fullständigt obegriplig. Jag förstår inte hur du inte ser. Fast du kanske blundar.

Företagsekonomi behöver du inte lära mig. Det ingick i min utbildning.
    Det hjälper dessvärre inte hur mycket du tjatar om din lösning på problemet, se till och skicka ditt meddelande till statsministern istället för att tjata hål i huvudet på dem som ser igenom dina fantasier.

Och du tycker att 113 mördade är ok. Bra då vet jag.
  • Anonym (Susanna)
    klyban skrev 2022-05-29 13:54:02 följande:
    Jag har ändrat i den kommentar som jag citerar. Vilket är ett jäkla sätt.
    Anonym (Susanna) skrev 2022-05-28 20:02:20 följande:
    Ja, där ser man att i Finland går det ner och i Sverige går det upp OCH NED....

Missade du det?

Jo, jag såg att du ändrat min kommentar. På det viset får du naturligtvis ingen relevant återkoppling.
Svar på tråden Mer än halva lönen i skatt!