Anonym (x1x1x1) skrev 2022-05-29 11:16:25 följande:
Är väl just detta, att jag har något behov av att ventilera det. Är väl att det känns som någon orättvisa, att det dumma jag har gjort för några år sen vet alla om.
Men det "dumma" hon gör, vet ingen om. Är väl mitt ego som inte kan släppa det.
Jag är bara fast i en oändlig loop (känns det som) , kontakten med exet borde och skulle bara vara kortvarigt.
Men hennes ex enligt min åsikt utnyttjar situationen att ha en anledning att ha fortsatt kontakt, och det är uppenbart att han vill ha henne tillbaka.
Så med detta blir det indirekt att min partner gör fel för att hennes ex får det att bli fel.
Men är inte problemet att hon har kontakt med sitt ex på ett sätt som inte är respektfullt mot er relation? Att hon inte vill prata om det med utomstående känns sekundärt.
När ni pratar om det här, hur motiverar hon att hon har fortsatt kontakt med exet? Tror hon att han vill få henne tillbaka? Eller att de har en vänskap?
Ber hon dig att uttryckligen ljuga? Ofta kan man ju lite smidigt bara utesluta viss information och inte ta med alla detaljer. Om inte familjen är extremt nyfiken och frågvis i alla fall.
Ditt behov av att ventilera är inte oväsentligt. Däremot behöver det ju inte ske med hennes familj eller era gemensamma vänner. Har du ingen egen vän som du litar på så kan du kanske tala med en terapeut.