• Anonym (x1x1x1)

Vart går gränsen för vad man vill hålla privat i en relation?

Min partner vill hålla det mesta privat hela tiden, det känns som att man tassar på tå över vad man får och inte får säga/prata om.
    Detta gäller för familj/vänner i våran närhet.

Har ett specifikt exempel - ingen i hennes närhet vet att hon t.ex. fortfarande har kontakt med hennes ex. 

Hon anser att det har ingen annan med att göra.

Och jag tycker att det blir som att ljuga. (när han liksom har eller kan komma på tal)

Jag har mer en tendens av att säga för mycket, hon en tendens att säga mindre än vad som behövs..

Jag köper absolut att man inte bara ska prata om vad som helst.

Tänker jag helt fel?

• Svar på tråden Vart går gränsen för vad man vill hålla privat i en relation?
  • Anonym (Kan inte säga en gräns)

Kan inte säga en gräns sådär, men jag tycker att ens partner (om man vart ihop en längre tid) skall vara den man delar mest med, som man vill skall vara den som vet mest om en och den som det är ok att ha väldigt lite gränser med.

Så tät kontakt med ett ex. det är definitivt en sån sak en partner man älskar skall veta. Även om det innebär att han blir sur, svartsjuk osv. Nu skulle jag inte ha det, så får vända på det. Skulle definitivt vilja veta om han hade det, och det är något jag har med att göra, inget jag tycker han skall få stänga mig ute ifrån. 

• Anonym (ööö)

varför har hon ens kontakt med ett ex? Kan förstå om hon inte vill att folk ska veta det, hon kanske skäms för det. 
    Men du ska inte behöva hamna i situationer där du tvingas ljuga för att hon vill ha hemligheter. 
    Men hur och när kommer hennes ex ens på tal? Ni behöver inte prata om honom med era vänner. 

• Anonym (Mman)

Känns som att hon inte släppt sitt ex och inser att hon lyckats lura dig men resten av er omgivning hade hon skämts inför om det framkom, de hade förmodligen insett det du inte inser. 

• Jemp

Givetvis finns det saker man kan vilja hålla för sig själv, men att ha kontakt med ex tycker jag man ska berätta. 

Och då har jag det själv (om än sporadiskt numera). 

• Anonym (Q)

Gränsen är nog flytande och beror på i vilken utsträckning det påverkar personen som ombes hålla hemligheten samt hur känsligt det är och vilka konsekvenser det skulle få för personen som vill hålla det hemligt.

Om hennes hemlighet försätter dig i situationer där du tvingas ljuga upprepade gånger skulle jag se det som ett problem. Jag skulle gå med på det endast om sanningen skulle få väldigt långtgående och allvarliga konsekvenser för henne (typ att hennes familj skulle ta avstånd från henne).
    Är det något som ytterst sällan kommer upp som samtalsämne hade jag inte tyckt att det var något problem att hålla det hemligt även om det inte var så allvarligt.

Sedan måste du förstås fråga dig själv vilket budskap hennes hemligheter sänder till dig. Känns det helt rätt?

• Anonym (Enkelt)

Gränsen går där hon säger att den går, så enkelt är det. Om hon vill hålla vissa delar av sitt liv privat är det så. Hennes släktingar kanske inte tycker om exet och hon är trött på deras tjat om att han är dålig och att de inte borde ha kontakt, men hon är en vuxen kvinna som gör hur hon vill med den biten och ska inte behöva höra sånt tjat. De har inte med det att göra.

• Anonym (L-M)

Varför har du ett behov av att prata om eran relation med andra? För att få deras medhåll i att hon gör fel som har kontakt med exet eller? Nej, att inte berätta saker är inte att ljuga. Beroende på vad det handlar om kan det däremot vara fel att undanhålla något, men inte i det fallet som du tar upp om exet. Det rör ju bara dig och henne, egentligen bara henne såvida de bara har en kompisrelation. 

Min åsikt är att man inte pratar med andra om sin relation oavsett om det är familj eller vänner. Dels för att det kan bli så fel och uppstå missförstånd, men även för att privata angelägenheter inte angår någon annan än de som är i relationen. Jag tycker bara det är pinsamt när någon berättar privata saker och ofta är det kritik mot den andre partnern, så det blir ju lite som att hänga ut personen vilket inte är särskilt snällt.

• Anonym (L-M)
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-26 18:09:18 följande:

varför har hon ens kontakt med ett ex? Kan förstå om hon inte vill att folk ska veta det, hon kanske skäms för det. 
    Men du ska inte behöva hamna i situationer där du tvingas ljuga för att hon vill ha hemligheter. 
    Men hur och när kommer hennes ex ens på tal? Ni behöver inte prata om honom med era vänner. 

Vissa är faktiskt vänner med sitt ex utan några känslor kvar. Otroligt va
  • Anonym (ööö)
    Anonym (L-M) skrev 2022-05-27 14:24:37 följande:
    Vissa är faktiskt vänner med sitt ex utan några känslor kvar. Otroligt va
    Håhå, varför så dryg? 
    Jag skrev inget om känslor över huvud taget så jag vet inte varför du försöker vara dum.
  • Anonym (x1x1x1)
    Anonym (L-M) skrev 2022-05-27 14:20:47 följande:

Varför har du ett behov av att prata om eran relation med andra? För att få deras medhåll i att hon gör fel som har kontakt med exet eller? Nej, att inte berätta saker är inte att ljuga. Beroende på vad det handlar om kan det däremot vara fel att undanhålla något, men inte i det fallet som du tar upp om exet. Det rör ju bara dig och henne, egentligen bara henne såvida de bara har en kompisrelation. 

Min åsikt är att man inte pratar med andra om sin relation oavsett om det är familj eller vänner. Dels för att det kan bli så fel och uppstå missförstånd, men även för att privata angelägenheter inte angår någon annan än de som är i relationen. Jag tycker bara det är pinsamt när någon berättar privata saker och ofta är det kritik mot den andre partnern, så det blir ju lite som att hänga ut personen vilket inte är särskilt snällt.

Är väl just detta, att jag har något behov av att ventilera det. Är väl att det känns som någon orättvisa, att det dumma jag har gjort för några år sen vet alla om.
    Men det "dumma" hon gör, vet ingen om. Är väl mitt ego som inte kan släppa det.

Jag är bara fast i en oändlig loop (känns det som) , kontakten med exet borde och skulle bara vara kortvarigt.
    Men hennes ex enligt min åsikt utnyttjar situationen att ha en anledning att ha fortsatt kontakt, och det är uppenbart att han vill ha henne tillbaka.

Så med detta blir det indirekt att min partner gör fel för att hennes ex får det att bli fel.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (x1x1x1) skrev 2022-05-29 11:16:25 följande:
    Är väl just detta, att jag har något behov av att ventilera det. Är väl att det känns som någon orättvisa, att det dumma jag har gjort för några år sen vet alla om.

Jag är bara fast i en oändlig loop (känns det som) , kontakten med exet borde och skulle bara vara kortvarigt.
    Men hennes ex enligt min åsikt utnyttjar situationen att ha en anledning att ha fortsatt kontakt, och det är uppenbart att han vill ha henne tillbaka.

Så med detta blir det indirekt att min partner gör fel för att hennes ex får det att bli fel.
    Jag fattar inte, vad gjorde du för dumt och varför vet "alla"?
    Berättade du? Hade "alla" med misstaget att göra?

Vad är dumt med kontakten med exet? Är de bara vänner är väl kontakten OK, även om andra inte vet om den. Vill han mer än vänskap är det vad du ska prata med henne om, inte om andra vet om kontakten eller ej.
    Du lägger fokus fel här grabben.
  • Tukt

Har man svårt med gränsdragningar har man väl ofta en diagnos. Kanske bättre fokusera på det än de enskilda gränserna.

• Anonym (Perka)
    Tukt skrev 2022-05-29 11:30:46 följande:

Har man svårt med gränsdragningar har man väl ofta en diagnos. Kanske bättre fokusera på det än de enskilda gränserna.

Menar du TS?
  • Anonym (Enkelt)

Du får sätta ner foten åt henne då att den här "kortvariga" kontakten verkligen dragit över alla tidsgränser och att hon nu får välja mellan er två.
  • Anonym (Q)

Men är inte problemet att hon har kontakt med sitt ex på ett sätt som inte är respektfullt mot er relation? Att hon inte vill prata om det med utomstående känns sekundärt.

När ni pratar om det här, hur motiverar hon att hon har fortsatt kontakt med exet?  Tror hon att han vill få henne tillbaka? Eller att de har en vänskap? 

Ber hon dig att uttryckligen ljuga? Ofta kan man ju lite smidigt bara utesluta viss information och inte ta med alla detaljer. Om inte familjen är extremt nyfiken och frågvis i alla fall. 

Ditt behov av att ventilera är inte oväsentligt. Däremot behöver det ju inte ske med hennes familj eller era gemensamma vänner. Har du ingen egen vän som du litar på så kan du kanske tala med en terapeut.
  • Anonym (*)

Tycker detta är ganska intressant, jag har haft relation där partner inte vill berätta, jag har då gjort liknande, ta kontakt med ex är ganska enkelt, att man sedan bygger upp en relation, där man träffas gör lite roliga saker tillsammans.

I relation där detta utspela sig så har nästan alltid partner som först valt detta reagerat, och jag förstår inte varför det inte får vara likvärdigt för mig.
    Träffar dom sitt ex och inte vill prata om det så behöver inte jag göra det?

Men reaktionerna har blivit dom omvända helt plötsligt, mycket lustigt fenomen.

Svar på tråden Vart går gränsen för vad man vill hålla privat i en relation?