• Anonym (So)

Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.
    Jag är svensk själv också, och har alltid tyckt att svenskar överlag är stela, tråkiga, deppiga.

Är det vädret? Varför är då generellt norrmän gladare? De har minst lika mycket kyla som vi.

När man ser videos på youtube om olika kulturer, slår det mig ofta att svenskar är tråkiga, verkar deppiga och stela. (inte alla, men många)

Ibland om man är lite gladare och skrattar, eller om man är lite mer pratglad, så får man elaka blickar kastade efter sig i Sverige.

Tror inte jag passar in i det här kalla samhället.

• Svar på tråden Svenskar är tråkiga
  • Anonym (M)
    Anonym (So) skrev 2022-05-26 22:13:31 följande:
    Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.
    Jag är svensk själv också, och har alltid tyckt att svenskar överlag är stela, tråkiga, deppiga.

Är det vädret? Varför är då generellt norrmän gladare? De har minst lika mycket kyla som vi.

När man ser videos på youtube om olika kulturer, slår det mig ofta att svenskar är tråkiga, verkar deppiga och stela. (inte alla, men många)

Ibland om man är lite gladare och skrattar, eller om man är lite mer pratglad, så får man elaka blickar kastade efter sig i Sverige.

Vilken tur då att Sverige har en massa invånare från andra länder och kulturer. Du kan umgås med dom. 
  • Anonym (A)

Det tycker inte jag att dom är.

• RenLuft

Hej,

jag har mina rötter i två olika länder (mamma från ett land och pappa från ett annat).

Jag föddes i Sverige under tidiga 90-talet. Jag växte upp i ett typiskt Svensson område. När jag kom i tonåren, ville min mamma bo på ett invandrarområde och det var dessvärre ett utsatt område. På grund av all stökighet, umgicks jag i princip bara med etniska svenskar. Jag höll mig utanför utsatta området om dagarna och drog endast dit, när jag skulle hem, om man säger så.

Men som ung vuxen, börja jag ha önskemål om att det vore trevligt om det vore lite som i Spanien, U.S.A eller England. Där vem som helst kommer fram och pratar med en. Det är jättekul och trevligt när sådant händer!

Jag älskar dock Sverige och etniska svenskar!

• Anonym (Q)

Vardag är nog rätt så tråkig i de flesta kulturer. Är du ute och reser och är på semester så är du oftast rätt mycket roligare än när du ska upp nästa morgon efter att ha tagit hand om femtielva måsten. Den typen av energi smittar av sig även på lokalbefolkningen.

Jag hor bott i fem olika länder på tre olika kontinenter och träffat massor av spännande och roliga människor, som även de var rätt gråa mitt i veckan. 

Jag tror att du missar massor av fantastiskt kul och intressanta svenskar genom att döma ut dem med ditt första intryck.

• Anonym (Abc)

Jag tycker svenskar är allt annat än tråkiga. Vilket det också finns en hel del bevis för. 

Ta bara det ack så svenska fenomet fika. Vilken grej! Vilken social grej!

Eller det ack så svenska föreningslivet! Trots den blygsamma folkmängden är utbudet otroligt brett.

Det finns så mycket mer att nämna men det känns onödigt. Tänker att du kanske behöver fundera över hur din inställning påverkar dina slutsatser.

• Anonym (Norrmän är gladare)
    Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.

Att norrmän är gladare än oss är inte särskilt nytt, Svear och ännu mer Götar (Svenskar är från början tre olika stammar, daner, götar och svear) har blivit omtalade av nordmän (norrmän) och daner (skåningar och danskar) som bistra bakåtsträvande hästätare i 1500 år.
  • Anonym (Mman)
    Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.

Du bor i ett väldigt mångkulturellt land, umgås med någon annan då? Flytta till ett annat område? 
    Gör aktiva val för att förändra...
  • Anonym (Guide)

Hur vet du att norrmän är så mycket gladare?
    Känner du många norrmän och då ifrån olika delar av Norge så det inte är samma grupp norrmän du känner, kan hitta kompisgrupper i alla länder som är roliga så du måste känna norrmän i olika åldrar och områden, från norr till söder, sociala grupper osv. 
    Är du ofta och lever vardags liv i Norge?
    Hoppas verkligen inte att du går på språket, för visst låter många norska dialekter glada men att det gör norrmän så glada och svenskar så tråkiga, tror jag knappast.

Sen låter det konstigt att du utgår ifrån hur folk är genom Youtube klipp.
    Jag har jobbat många år i turistbranschen, kan säga att filmer om Sverige är populära. Många turister som kommer till Sverige tycker om svenskar.

Det finns givetvis tråkiga och kyliga personer i alla länder liksom glada och trevliga. Tycker att det är konstigt när man generaliserar flera miljoner människor i ett land. Men om du vantrivs kanske du kan prova på att bo och jobba i Norge, det är många som pendlar dagligen till Norge om dom bor nära, en del jobbar veckovis i Norge, eller så flyttar dom dit. 
    Det är ju lätt att prova för ett tag. 
    Det kan det ju vara värt att prova om du inte tycker att du passar in i Sverige men tror att du skulle göra det  Norge.  
    Man kan inte bara sitta och klaga och inte göra något om man vantrivs.

• Anonym (Tihiho)
    Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.

Hellre det än våldsamma och så 
    ibland är de både och 
  • Anonym (So)

Tack för alla svar! <3

Nej, alltså jag menar inte att svenskar är det värsta som finns och att det outhärdligt här. Det är bara en liten reflektion att jag ofta tycker att samhället är lite 'grått', lite deppigt...

Men som ni säger- det kanske inte är så tråkigt egentligen. 
    Kanske är det så att när man reser (till exempel) så är man själv mer pepp och därmed också upplever omgivningen som mer glad.

Kanske har jag inte hittat min rätta miljö och rätt umgänge än... 

Svar på tråden Svenskar är tråkiga