• Anonym (So)

Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.
    Jag är svensk själv också, och har alltid tyckt att svenskar överlag är stela, tråkiga, deppiga.

Är det vädret? Varför är då generellt norrmän gladare? De har minst lika mycket kyla som vi.

När man ser videos på youtube om olika kulturer, slår det mig ofta att svenskar är tråkiga, verkar deppiga och stela. (inte alla, men många)

Ibland om man är lite gladare och skrattar, eller om man är lite mer pratglad, så får man elaka blickar kastade efter sig i Sverige.

Tror inte jag passar in i det här kalla samhället.

• Svar på tråden Svenskar är tråkiga
  • Anonym (äää)
    Anonym (So) skrev 2022-05-27 08:41:09 följande:

Tack för alla svar! <3

Nej, alltså jag menar inte att svenskar är det värsta som finns och att det outhärdligt här. Det är bara en liten reflektion att jag ofta tycker att samhället är lite 'grått', lite deppigt...

Men som ni säger- det kanske inte är så tråkigt egentligen. 
    Kanske är det så att när man reser (till exempel) så är man själv mer pepp och därmed också upplever omgivningen som mer glad.

Kanske har jag inte hittat min rätta miljö och rätt umgänge än... 

Jag bidrar med klyschan "det blir inte roligare än man gör sig" = du formar stor del av ditt eget liv. 
    Ut och dansa, gå med i en idrottsförening där du träffar andra som gillar samma saker som du, ordna kul aktiviteter för barnen, bjud in grannar på fika osv. 

Sen finns det så klart strukturer i hur samhället funkar. Är du mer av en "siesta"-typ så ja, då kanske du borde flytta till ett land där samhället har den typen av funktion i sitt samhälle. 
    Eller byt stad? Vet ju inte var du bor men det kan vara stor skillnad på att bo på landet i en liten by, eller i en större stad med restauranger i varje gathörn och tex  goda kommunikationsmöjligheter om man vill åka någon annanstans. 
  • Anonym (So)
    Anonym (äää) skrev 2022-05-27 09:24:24 följande:
    Jag bidrar med klyschan "det blir inte roligare än man gör sig" = du formar stor del av ditt eget liv. 
    Ut och dansa, gå med i en idrottsförening där du träffar andra som gillar samma saker som du, ordna kul aktiviteter för barnen, bjud in grannar på fika osv. 

Sen finns det så klart strukturer i hur samhället funkar. Är du mer av en "siesta"-typ så ja, då kanske du borde flytta till ett land där samhället har den typen av funktion i sitt samhälle. 
    Eller byt stad? Vet ju inte var du bor men det kan vara stor skillnad på att bo på landet i en liten by, eller i en större stad med restauranger i varje gathörn och tex  goda kommunikationsmöjligheter om man vill åka någon annanstans. 
    Jag har inga barn. :) haha!
    Men tack för peppen. Ska försöka underhålla mig själv bättre. Bor i en mellanstor stad redan. Allt finns som behövs. Behöver nog bara motivera mig själv till att göra saker.
  • Anonym (NYC)
    RenLuft skrev 2022-05-26 22:33:54 följande:

Men som ung vuxen, börja jag ha önskemål om att det vore trevligt om det vore lite som i Spanien, U.S.A eller England. Där vem som helst kommer fram och pratar med en. Det är jättekul och trevligt när sådant händer!

Skaffa hund, då pratar man med okända även i Sverige.

När det gäller England och USA så är det inte fullt så enkelt som du får det att låta som, även om det är mer så än i Sverige.
  • Kirenaj68
    Anonym (So) skrev 2022-05-27 09:50:31 följande:
    Jag har inga barn. :) haha!
    Men tack för peppen. Ska försöka underhålla mig själv bättre. Bor i en mellanstor stad redan. Allt finns som behövs. Behöver nog bara motivera mig själv till att göra saker.
    Jag är gift med en thailändska och har därigenom varit i Thailand många gånger. Visst är thailändarna oftast mycket glada, öppna och vänliga, men det hänger lite ihop med kulturen. I Buddhas rike är vänlighet en grundsten och Thailand är ju ett buddhistiskt land. Man förväntas uppträda med vänlighet och respekt mot allt och alla och mycket är fantastiskt i det landet. Men jag kan lova dig att även thailändarna har en tung grå vardag som turisterna sällan ser eller märker. Betydligt tyngre än i Sverige, där du har större chans att forma ditt liv efter eget tycke. 
  • Anonym (So)
    Kirenaj68 skrev 2022-05-28 06:52:23 följande:
    Jag är gift med en thailändska och har därigenom varit i Thailand många gånger. Visst är thailändarna oftast mycket glada, öppna och vänliga, men det hänger lite ihop med kulturen. I Buddhas rike är vänlighet en grundsten och Thailand är ju ett buddhistiskt land. Man förväntas uppträda med vänlighet och respekt mot allt och alla och mycket är fantastiskt i det landet. Men jag kan lova dig att även thailändarna har en tung grå vardag som turisterna sällan ser eller märker. Betydligt tyngre än i Sverige, där du har större chans att forma ditt liv efter eget tycke. 
    Det är absolut så. Mycket är absolut bra i Sverige. :)
  • Anonym (Bra)
    Anonym (So) skrev 2022-05-28 08:05:44 följande:
    Det är absolut så. Mycket är absolut bra i Sverige. :)
    Ja många snygga svenska killar det gillar väl du?
  • Anonym (So)
    Anonym (Bra) skrev 2022-05-29 21:11:16 följande:
    Ja många snygga svenska killar det gillar väl du?
    Nej inte direkt. Tycker inte det finns så många snygga killar i Sverige alls. haha.
  • Anonym (Bra)
    Anonym (So) skrev 2022-05-29 22:00:21 följande:
    Nej inte direkt. Tycker inte det finns så många snygga killar i Sverige alls. haha.
    Tror inte att många tjejer håller med om det 
  • Anonym (So)
    Anonym (Bra) skrev 2022-05-29 22:13:59 följande:
    Tror inte att många tjejer håller med om det 
    Vad har det med saken att göra?
    haha... 
  • Emilärcool

Vad fan sa du din jävla BITCH svearike är det bästa som finns på detta förbannade jordklot

• Anonym (So)
    Emilärcool skrev 2022-05-30 12:33:02 följande:

Vad fan sa du din jävla BITCH svearike är det bästa som finns på detta förbannade jordklot

wow... chill.
  • Anonym (Na)

Så har jag också alltid tänkt, har jämt haft vänner med utländsk bakgrund och alltid fått höra ?Du är precis som oss, inte som andra svenskar?, oavsett om dom varit från Ryssland, Lettland, Tjeckien, Iran, Irak, Ghana, Elfenbenskusten, Chile osv. 
    Fast nu när jag snart är 40 känner jag mig mer svensk än nånsin i jämförelse, det har bara tagit lång tid att se det själv. Uppskattar tillslut vad jag har här eftersom jag också bott i flera vänner och mognat med åldern, slutat idealisera och romantisera andra kulturer, slutat ensidigt nedvärdera den svenska. Det är desssutom typiskt svenskt att vara så anti sitt eget land, folk och kultur. Har aldrig sett tex fransmän bete sig så, dom är stolta som fan ;). Trots en HEL del brister. 

• Anonym (Na)

Håller med NYC, England är inte så jävla charmigt i verkligheten. Bodde där i 20-årsåldern och då är man otroligt anpassningsbar, förlåtande och okritisk. Tyckte alla var toppen då, men jag själv var också så otroligt positiv och öppen. Men det hade inte varit lättare att få vänner där nu med familj i sena 30-årsåldern än det är här. Finns otroligt mycket trångsynthet och hat mellan samhällsklasser i England. Det är en sak att vara en glad, naiv svensk på 20 år. Glada och naiva ungdomar går hem bland jämnåriga i nästan alla länder, det blir skillnad när alla valpar gått färdigt universitetet och går in i sin vuxenroll. 

• Anonym (Amanda)
    Anonym (So) skrev 2022-05-26 22:13:31 följande:
    Svenskar är tråkiga

Jag menar verkligen det.
    Jag är svensk själv också, och har alltid tyckt att svenskar överlag är stela, tråkiga, deppiga.

Är det vädret? Varför är då generellt norrmän gladare? De har minst lika mycket kyla som vi.

När man ser videos på youtube om olika kulturer, slår det mig ofta att svenskar är tråkiga, verkar deppiga och stela. (inte alla, men många)

Ibland om man är lite gladare och skrattar, eller om man är lite mer pratglad, så får man elaka blickar kastade efter sig i Sverige.

Tror inte jag passar in i det här kalla samhället.

Jag håller med.
  • Glinda från Oz
    RenLuft skrev 2022-05-26 22:33:54 följande:

Hej,

jag har mina rötter i två olika länder (mamma från ett land och pappa från ett annat).

Jag föddes i Sverige under tidiga 90-talet. Jag växte upp i ett typiskt Svensson område. När jag kom i tonåren, ville min mamma bo på ett invandrarområde och det var dessvärre ett utsatt område. På grund av all stökighet, umgicks jag i princip bara med etniska svenskar. Jag höll mig utanför utsatta området om dagarna och drog endast dit, när jag skulle hem, om man säger så.

Men som ung vuxen, börja jag ha önskemål om att det vore trevligt om det vore lite som i Spanien, U.S.A eller England. Där vem som helst kommer fram och pratar med en. Det är jättekul och trevligt när sådant händer!

Jag älskar dock Sverige och etniska svenskar!

Jag har bott i England, där är det ännu stelare än här och all form av ögonkontakt med främlingar undviks. 
Svar på tråden Svenskar är tråkiga