• Anonym (Beslutsångest)

Oregelbundna arbetstider eller bara dagtider? Vad föredrar ni?

Har 2 barn på 5 och 13 år. Min man jobbar måndag till fredag 6-15. Jag har blndag Dag/kväll/helg.  Nu har jag provat ett annat jobb med bara dagtider. 
    Första jag fick göra var att vabba, gick ner ca 3000-4000 i lön utan OB. Innan kunde man oftast byta pass eller byta till kvällen. 

vi har inga som kan hjälpa oss nära, så
    som mormor eller farmor.

märker att det blir en del pusslande.
    jag missar min sons skolavslutning för kunde inte få ledigt. Nu jobbar man ju alla veckodagar. Fördelen är ju att vi alla är lediga samtidig i familjen.
    vet att barnen tycker det är tråkigt när jag jobbade en del kvällar och helger.
    Ville därför prova för jag fick så dåligt samvete. 

nyfiken hur andra har det , och vad ni tycker? Kan inte bestämma mig vad jag gillar bäst! Glad

• Svar på tråden Oregelbundna arbetstider eller bara dagtider? Vad föredrar ni?
  • Anotherone

Det är ju bara du som kan bestämma vad du gillar bäst. 
    Men för att få hela familjelivet att funka är det ju bra att samköra det med vad övriga familjen har för scheman och tider.

Vi är en kontorsarbetande måndag-fredag och en skiftarbetande i vår familj. Det innebär att vi har varannan helg ledig tillsammans. Varannan helg jobbar han dygn så de helgerna händer det inte mycket. Å andra sidan är han väldigt hemmakär och gillar inte att ha gäster eller sånt så vi brukar förlägga barnkalas och annat på hans jobbhelger så "slipper" han dom. Eller om jag vill ta barnen och åka iväg till en släkting eller hitta på nåt så gör jag det när han ändå jobbar.
    Sen jobbar han förstås nätter under veckorna också men är alla friska är det inga problem, nätterna fixar man själv. Är båda barnen sjuka (eller man själv)- inte lika kul. Har han haft lugna nätter på jobbet så har barnen kunnat vara hemma från förskolan vilket har varit lyxigt och har det varit mycket sjukdom hemma så har han bytt till sig nätter så att jag jobbar dag och han natt. Det sliter men det funkar.

Nackdelen är väl att vi redan vet nu hur hela kalenderåret ser ut med högtider och liknande, att man kan räkna bort jul tex. Samt att när han bara är helt ledig varannan helg så blir det sällan att jag känner att jag kan hitta på något på egen hand en helg. För då tar jag hela vår lediga helg i anspråk, helgen därpå jobbar han så då blir det ytterligare flera veckor innan vi tillsammans är lediga igen. 

• Anonym (S)
    Anonym (Beslutsångest) skrev 2022-05-28 14:48:11 följande:
    Oregelbundna arbetstider eller bara dagtider? Vad föredrar ni?

Har 2 barn på 5 och 13 år. Min man jobbar måndag till fredag 6-15. Jag har blndag Dag/kväll/helg.  Nu har jag provat ett annat jobb med bara dagtider. 
    Första jag fick göra var att vabba, gick ner ca 3000-4000 i lön utan OB. Innan kunde man oftast byta pass eller byta till kvällen. 

vi har inga som kan hjälpa oss nära, så
    som mormor eller farmor.

märker att det blir en del pusslande.
    jag missar min sons skolavslutning för kunde inte få ledigt. Nu jobbar man ju alla veckodagar. Fördelen är ju att vi alla är lediga samtidig i familjen.
    vet att barnen tycker det är tråkigt när jag jobbade en del kvällar och helger.
    Ville därför prova för jag fick så dåligt samvete. 

nyfiken hur andra har det , och vad ni tycker? Kan inte bestämma mig vad jag gillar bäst! Glad

Varför vabbar inte din man?
  • Anonym (....)

Jag jobbade tidigare i butik, blandade tider och även helger, vilket innebar att jag också var ledig mitt i veckan! Älskade det, ville aldrig jobba måndag-fredag, minns jag att jag sa. Men så blev det så ändå... Är idag lärare och har älskat att bara jobba vardagar sen min första dag. Kan alltid vara med på kalas och liknande på helger, titta på barnens tävlingar. Är hemma relativt tidigt så hinner med familjelivet också! Jag har ingen partner så hade jag jobbat helger vet jag inte hur jag hade löst helgerna för barnen så med facit i hand hade butiksjobbet (eller annat jobb med oregelbundna tider) inte funkat ändå.
    VAB blir det med småbarn, det kan man ju tyvärr inte hjälpa men ni får väl dela på den!

• Anonym (A)
    Anotherone skrev 2022-05-28 15:09:19 följande:
    Det är ju bara du som kan bestämma vad du gillar bäst. 
    Men för att få hela familjelivet att funka är det ju bra att samköra det med vad övriga familjen har för scheman och tider.

Vi är en kontorsarbetande måndag-fredag och en skiftarbetande i vår familj. Det innebär att vi har varannan helg ledig tillsammans. Varannan helg jobbar han dygn så de helgerna händer det inte mycket. Å andra sidan är han väldigt hemmakär och gillar inte att ha gäster eller sånt så vi brukar förlägga barnkalas och annat på hans jobbhelger så "slipper" han dom. Eller om jag vill ta barnen och åka iväg till en släkting eller hitta på nåt så gör jag det när han ändå jobbar.
    Sen jobbar han förstås nätter under veckorna också men är alla friska är det inga problem, nätterna fixar man själv. Är båda barnen sjuka (eller man själv)- inte lika kul. Har han haft lugna nätter på jobbet så har barnen kunnat vara hemma från förskolan vilket har varit lyxigt och har det varit mycket sjukdom hemma så har han bytt till sig nätter så att jag jobbar dag och han natt. Det sliter men det funkar.

Nackdelen är väl att vi redan vet nu hur hela kalenderåret ser ut med högtider och liknande, att man kan räkna bort jul tex. Samt att när han bara är helt ledig varannan helg så blir det sällan att jag känner att jag kan hitta på något på egen hand en helg. För då tar jag hela vår lediga helg i anspråk, helgen därpå jobbar han så då blir det ytterligare flera veckor innan vi tillsammans är lediga igen. 
    Håller med
  • Anonym (K)

Avskyr att jobba kvällar och helger så här är det kontorstider som gäller. Slutade jobba heltid för många år sedan, långt innan barnen kom. Avskyr att jobba heltid, livet är för kort. 

Svar på tråden Oregelbundna arbetstider eller bara dagtider? Vad föredrar ni?