• Anonym ((TS))

Sport-bh eller ej?

Fick precis höra att sport-bh är dåligt för kroppen och kan ge ryggbesvär, förstöra vävnader samt ge hängbröst. Stämmer detta? Bör man sluta använda sport-bh under träningspassen? Vad använder ni? 

Troll-svar undanbedes tack!! 

• Svar på tråden Sport-bh eller ej?
  • Anonym (??)
    Anonym ((TS)) skrev 2022-05-28 20:27:54 följande:
    Sport-bh eller ej?

Fick precis höra att sport-bh är dåligt för kroppen och kan ge ryggbesvär, förstöra vävnader samt ge hängbröst. Stämmer detta? Bör man sluta använda sport-bh under träningspassen? Vad använder ni? 

Troll-svar undanbedes tack!! 

Vem hörde du det av? Hur har alla kvinnor missat detta? Ingen har upptäckt att man fått hängbröst heller? 
    Om du vill springa runt i en vanlig behå är upp till dig. 
    För många är det omöjligt. 
  • Anonym (Miranda)

Det har jag inte hört. Skulle det vara bättre att träna utan BH eller vad?

• Anonym (A)

Det har jag inte hört.

• Anonym ((TS))

Jag hörde det precis av flera vänner och har själv aldrig hört det heller! Det är därför jag frågar er här.

Jag googlade och fick upp det här: ? Med hjälp av en krumcirkel och räknesticka har kvinnornas bröst kunnat mätas och enligt studiens resultat finns det varken anatomiska, fysiologiska eller medicinska fördelar med bröst som stöds av bh. Däremot visade studien att brösten blev mer ?hängiga? av användandet av brösthållare.? 

Så det verkar ju stämma?? Det verkar gälla alla bh:ar :/

• Anonym (??)
    Anonym ((TS)) skrev 2022-05-28 20:40:31 följande:

Jag hörde det precis av flera vänner och har själv aldrig hört det heller! Det är därför jag frågar er här.

Jag googlade och fick upp det här: ? Med hjälp av en krumcirkel och räknesticka har kvinnornas bröst kunnat mätas och enligt studiens resultat finns det varken anatomiska, fysiologiska eller medicinska fördelar med bröst som stöds av bh. Däremot visade studien att brösten blev mer ?hängiga? av användandet av brösthållare.? 

Det förstår du väl själv att brösten inte hänger MER om man använder bh? 
    Men vill du hoppa omkring eller gymma utan får du väl göra det. Jag har E-kupa så jag springer inte en meter utan. Det skulle göra ont dessutom.. 
  • Anonym (AJ!)

Så länge jag hade B-kupa i tonåren var det helt okej att röra på sig utan BH.

Nu med E-kupa- not so much- det gör ont.

• IceKitten

Har du sett bilder på kvinnor från de delar av världen där de INTE använder bh? Diverse urbefolknings-stammar osv. Deras bröst är inte direkt superpigga om man säger så...
  • Anonym (Sara)

Ryggbesvär och förstörda vävnader skrev du också. Vilken källa har du på det?

Som andra skrivit, du är inte tvungen att använda BH överhuvudtaget, det är frivilligt. 
  • Anonym ((TS))
    Anonym (Sara) skrev 2022-05-28 21:01:14 följande:
    Ryggbesvär och förstörda vävnader skrev du också. Vilken källa har du på det?

Som andra skrivit, du är inte tvungen att använda BH överhuvudtaget, det är frivilligt. 
    Var bara nyfiken på om det bara var jag som missat denna informationen men det var jag inte ensam om ser jag här. Förstår att det gör ont om man har en E-kupa och kör ett aerobicspass! 
  • Anonym (Hopp och studs)

Hur gör man en sån studie, undrar jag? Jag tänker att det skulle krävas att samma kvinna gick runt med bh på ena bröstet i X antal år och att man sedan jämförde, och inte ens då skulle man få helt tillförlitliga resultat. Amning kan tex påverka så brösten blir olika stora och olika hängiga efteråt. Och kvinnor som frivilligt går utan bh har troligen mindre, och mindre skumpiga, bröst från början som inte påverkas lika mycket av tyngdlagen.

Själv skulle jag knocka mig själv om jag försökte träna utan bh. Springa till bussen i en vanlig bh går, men det känns obehagligt. Till all träning som innebär löpning, hopp och studs krävs en riktigt stabil bh som klämmer brösten mot kroppen.
Svar på tråden Sport-bh eller ej?