• Blåbärsskogen

BF FEBRUARI 2023

Hittar ingen tråd för oss som har bf i februari så jag startar väl en! Hoppas att det trillar in mer folk här och att vi kan följas åt :D
    Jag plussade på sticka igår och på digitalt idag. Det här blir första barnet för både mig och min sambo och det känns så himla pirrigt och kul! Mitt bf blir cirka den 2 februari. 

• Svar på tråden BF FEBRUARI 2023
  • Anonym (6 barnet :))

Ja jag blev avstängt pga covid risker och även väldigt tungt jobb och det finns inget annat att ge mig. Så nu är jag hemma. Dagarna är lite långa. Men känns ändå ok. 

jag vet inte heller hur länge man ska vara hemma. Har inte heller kollat eller räknat på föräldrar dagar. 

men Jag vill iallafall vara hemma 1 år. Går det längre så vill jag det med. Vet inte vad som är rimligt och ta ut första året heller för att få det gå runt. Jag och min sambo/ särbo eller vad man ska säga har idag två lägenheter jämte varandra då vi är så stor familj. han jobbar heltid. Jag har nog inte så hög inkomst heller då jag jobbat endast 75 procent innan. 

men kanske fax och börja kolla det. 

jag vet att min sambo vill ev vara pappa ledig någon dag i veckan typ fredag måndag. Någon som vet om han kan vara det första året om jag inte tar ut något dom dagarna och då tar endast 3 dagar i veckan? 

vet att efter barnet första år måste man ta ut fem dagar i veckan för att behålla sin sgi  

men tänker att jag då kanske kan jobba fredagar och måndagar och så är han hemma dom dagarna med bebis ? 

tycker det är en djungel det där med föräldrar dagar. 

någon som vet hur mycket man ska kunna känna bebis röra sig vecka 20+3 ? Om man väl har börjat känna rörelse och så. Jag har inte känt bebis utan på än direkt. 
    men när jag var sjuk i fredags och lördags förra veckan och då blev liggandes en del. Då kände jag bebis hela tiden. Men efter det så känner jag  bebis men inte alls på samma sätt. Men tänker han kanske ligger lite annorlunda och moderkakan är juh i framvägg så kanske därför. ? Hatar när man ska bli så nojig hela tiden. 

nästa Vecka ska jag till bm igen. Känns som en evighet sen jag var där. Men nu börjar det väl bli lite tättare kontroller. 

så här ser min mage ut. Skickar med en bild. Ni andra kanske vill oxå göra det ? Tycker det är så mysigt och se bilderna och hur olika alla magar är 🙈. 

Fast bilden blir upp och ner ? 😳 vet inte hur man ändrar det ? 😳

• Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-09-30 08:53:08 följande:

Ja jag blev avstängt pga covid risker och även väldigt tungt jobb och det finns inget annat att ge mig. Så nu är jag hemma. Dagarna är lite långa. Men känns ändå ok. 

jag vet inte heller hur länge man ska vara hemma. Har inte heller kollat eller räknat på föräldrar dagar. 

men Jag vill iallafall vara hemma 1 år. Går det längre så vill jag det med. Vet inte vad som är rimligt och ta ut första året heller för att få det gå runt. Jag och min sambo/ särbo eller vad man ska säga har idag två lägenheter jämte varandra då vi är så stor familj. han jobbar heltid. Jag har nog inte så hög inkomst heller då jag jobbat endast 75 procent innan. 

men kanske fax och börja kolla det. 

jag vet att min sambo vill ev vara pappa ledig någon dag i veckan typ fredag måndag. Någon som vet om han kan vara det första året om jag inte tar ut något dom dagarna och då tar endast 3 dagar i veckan? 

vet att efter barnet första år måste man ta ut fem dagar i veckan för att behålla sin sgi  

men tänker att jag då kanske kan jobba fredagar och måndagar och så är han hemma dom dagarna med bebis ? 

tycker det är en djungel det där med föräldrar dagar. 

någon som vet hur mycket man ska kunna känna bebis röra sig vecka 20+3 ? Om man väl har börjat känna rörelse och så. Jag har inte känt bebis utan på än direkt. 
    men när jag var sjuk i fredags och lördags förra veckan och då blev liggandes en del. Då kände jag bebis hela tiden. Men efter det så känner jag  bebis men inte alls på samma sätt. Men tänker han kanske ligger lite annorlunda och moderkakan är juh i framvägg så kanske därför. ? Hatar när man ska bli så nojig hela tiden. 

nästa Vecka ska jag till bm igen. Känns som en evighet sen jag var där. Men nu börjar det väl bli lite tättare kontroller. 

så här ser min mage ut. Skickar med en bild. Ni andra kanske vill oxå göra det ? Tycker det är så mysigt och se bilderna och hur olika alla magar är 🙈. 

Fast bilden blir upp och ner ? 😳 vet inte hur man ändrar det ? 😳

Vilken fin mage Hjärta Lägger upp min också (vecka 20+1 idag), börjar kännas mindre overkligt nu Glad Var på RUL igår (allt såg bra ut), hon sa då att min moderkaka låg i franvägg varför det kan vara svårare att känna rörelser. Generellt sa hon att det fortfarande är tidigt för att alls känna rörelser, men är såklart stor skillnad från person till person. Så jag tror inte du behöver oroa dig Hjärta

Tycker också det är en djungel med föräldraledighet och Försäkringskassan! Jag är gärna hemma minst ett år, och kommer nog vara ledig rätt mkt med min kille. Som jag förstått det måste man ta ut lika många dagar i veckan om man ska vara ledig tillsammans, men vet inte hur det blir om din kille tänkte jobba 3 dagar i veckan av dom hmmmm.. svårt! Borde väl inte vara ett så ovanligt scenario så kanske står nåt på Försäkringskassans hemsida?
    Carina82 skrev 2022-09-30 10:29:13 följande:
    Vilken fin mage Hjärta Lägger upp min också (vecka 20+1 idag), börjar kännas mindre overkligt nu Glad Var på RUL igår (allt såg bra ut), hon sa då att min moderkaka låg i franvägg varför det kan vara svårare att känna rörelser. Generellt sa hon att det fortfarande är tidigt för att alls känna rörelser, men är såklart stor skillnad från person till person. Så jag tror inte du behöver oroa dig Hjärta

Tycker också det är en djungel med föräldraledighet och Försäkringskassan! Jag är gärna hemma minst ett år, och kommer nog vara ledig rätt mkt med min kille. Som jag förstått det måste man ta ut lika många dagar i veckan om man ska vara ledig tillsammans, men vet inte hur det blir om din kille tänkte jobba 3 dagar i veckan av dom hmmmm.. svårt! Borde väl inte vara ett så ovanligt scenario så kanske står nåt på Försäkringskassans hemsida?

vilken fin mage :) 
    så mysigt med bebis magar tycker jag. Och sen hur olika alla har. 

när var ditt bf? 

nä ska nog kanske inte oroa mig. Känner bebis gör jag iallafall :) och gjort det ett tag. Men blir så nojig just så bebis var så aktiv dom dagarna. Ville inte ändr ställning eller något utan bara njuta av rörelserna :) 🙈. 

ja jag får nog kolla upp det där. tycker man borde komma ihåg sånt här med dagar rörelsen och allt. Är juh ändå 6 gången jag är gravid. Men man glömmer snabbt 🙈

• Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-09-30 15:41:16 följande:

vilken fin mage :) 

så mysigt med bebis magar tycker jag. Och sen hur olika alla har. 

när var ditt bf? 

nä ska nog kanske inte oroa mig. Känner bebis gör jag iallafall :) och gjort det ett tag. Men blir så nojig just så bebis var så aktiv dom dagarna. Ville inte ändr ställning eller något utan bara njuta av rörelserna :) 🙈. 

ja jag får nog kolla upp det där. tycker man borde komma ihåg sånt här med dagar rörelsen och allt. Är juh ändå 6 gången jag är gravid. Men man glömmer snabbt 🙈

Jag är helt besatt av magar, är så häftigt hur dom kan se så olika ut trots att man är i samma vecka haha! Jag har bf 22a februari, när hade du? Förstår verkligen nojigheten, man vill ju så gärna känna rörelser och känna att allt är ok Hjärta Haha jag tänker att varje graviditet är olika, och visst var det rätt länge sen din senaste? 
    Carina82 skrev 2022-09-30 17:24:45 följande:
    Jag är helt besatt av magar, är så häftigt hur dom kan se så olika ut trots att man är i samma vecka haha! Jag har bf 22a februari, när hade du? Förstår verkligen nojigheten, man vill ju så gärna känna rörelser och känna att allt är ok Hjärta Haha jag tänker att varje graviditet är olika, och visst var det rätt länge sen din senaste? 

min bf är 13/2 :) är 20+3 idag enligt app :) 
    så dåligt koll på det där med räkna veckor. 

jag det är fascinerande hur olika alla magar kan bli. så mysigt och följa tycker jag. 

ja min minsta blir 8 år i januari så det är juh ett tag sen sist nu 🙈. 

ja jag ska nog sluta noja mig. som sagt känner den lilla krabaten röra sig då och då 🙈

• Carina82
    Anonym (6 barnet :)) skrev 2022-09-30 18:47:35 följande:

min bf är 13/2 :) är 20+3 idag enligt app :) 
    så dåligt koll på det där med räkna veckor. 

jag det är fascinerande hur olika alla magar kan bli. så mysigt och följa tycker jag. 

ja min minsta blir 8 år i januari så det är juh ett tag sen sist nu 🙈. 

ja jag ska nog sluta noja mig. som sagt känner den lilla krabaten röra sig då och då 🙈

Åh förlåt, menade att jag är 19+1! Började fundera när du sa att ditt bf var 13e haha! Snurrigt det här Solig  Hihi ja om yngsta är 8 känns det ju inte jättekonstigt om det känns ovant och nytt det här HjärtaGlad
    Carina82 skrev 2022-09-30 20:34:19 följande:
    Åh förlåt, menade att jag är 19+1! Började fundera när du sa att ditt bf var 13e haha! Snurrigt det här Solig  Hihi ja om yngsta är 8 känns det ju inte jättekonstigt om det känns ovant och nytt det här HjärtaGlad

aha. Nä det är inte lätt med dessa veckor haha. 

ja det är la som helt nytt denna gång tänker jag. 

mina andra är juh födda ganska tätt med. 

08,11,12,13 & 15. Så då var man lite mer inne i det. 

mellan 11 & 12 är det 10,5 månad mellan.  Nummer 2 var 2,5 månad ca när jag blev gravid med 3:an. Upptäckte att jag var gravid med henne i vecka 12 🙈. 

• Anonym (Anonym ännu)

Så fina magar! Älskar att se olika gravidmagar,haha😍
    Här gick jag in i v.20+0 idag,halvvägs lixom 😳
    Här känner jag ordentliga sparkar sen typ 1 vecka tillbaka,för några dagar sen så fick både sambon och jag känna sparkarna på utsidan oxå,det är så coolt! 

Annars hinner jag inte reflektera så mycket i denna graviditet,dagarna bara springer iväg med nu en 1åring i huset som är överallt.
    Känns lite vemodigt ändå,skulle gärna ha tid att bara sitta ner och klappa magen lite,haha,kanske detta är min sista graviditet,vad vet man 🧐
     Rul på måndag igen,får se om bäbisen har växt till sig sen sist så de kan se allt.

Och ja! Idag ska vi ha gender reveal oxå 😍

• 19977

Så fina magbilder! Hjärta

Angående föräldraledighet så tänkte vi såhär, BF 9 februari 2023:
    - hemgång 20 januari (cirka 3 veckor innan, tar ut semesterdagar dessa veckor)
    - föräldraledig fram till maj 2024
    - sambon tar över från maj/juni fram till inskolning på förskola i augusti/september 2024

Jag kommer generellt sett ta ut 5 dagar i veckan, och får då alla höga dagar som går från min sambo. De allra första månaderna av ledigheten kommer jag nog ta 4 dagar i veckan. Räknade på detta och dagarna skulle då räcka i 1 år och 3/4 månader eller vad det nu blir. På högstanivå alltså, jag räknade inte med de låga dagarna alls.

Jag har alltid tänkt att vi ska köra 50/50, men så bytte jag bransch och jobbar flitigt som attan sedan början av året och jag är SÅ TRÖTT på att jobba just nu. Jag behöver verkligen en paus från det. Därför känner jag i nuläget att jag vill vara hemma mest och gärna då till ungefär maj 2024, men jag kanske börjar jobba tidigare om jag lyckas hitta ett nytt jobb som jag trivs med. Men vårt mål är att skola in barnet vid 1,5 år iaf. Men vi får se hur det går med ekonomin, när bebisen är 4 månader flyttar vi till hus och vi kommer ha en väldigt stort bolån, och nu när räntorna och elpriserna höjs så känns det som att vi kommer få leva extremt snålt.

Hej. Hur mår alla? 

jag mår ok. Dock väldigt trött och energi lös. Men det tillhör antar jag  
    sen blir det väl så oxå när Man går hemma oxå tänker jag ? 

jag tänkte fråga  är det någon som är kunnig på det där med föräldrar dagar ? 

måste jag ta ut dagar första året ? 

kan min sambo ta en dag i veckan fast jag är hemma och mammaledig ? 

eller är det bara endast dubbeldagar man kan ta ?
    han hade velat vara hemma 1 dag i veckan  

wller kan han kanske bara göra det när jag börjar jobba igen??

någon som förstår hur jag menar ? 

och någon som förstår hur jag menar ? 

Svar på tråden BF FEBRUARI 2023