• Carina660517

    Ska en chef beklaga bortgång?

    En nära släkting har gått bort, det är ganska känt på arbetet. Jag ringde min chef samma dag som det inträffade (helg), utan svar, ringde därefter under vanlig veckodag. Min chef svarade Inte då heller.
    Och har inte bemödat sig med att ringa upp. eftersom övrig personal på kontoret vet vad som inträffat borde Chefen även veta om detta. Men det har verkligen varit helt tyst I min telefon. Jag funderar på om jag överreagerar? eller borde inte min chef ringa upp och beklaga/fråga hur läget är i och med det som inträffat? 

  • Svar på tråden Ska en chef beklaga bortgång?
  • Anonym (Arbetsgivarrepresentant)

    Jo, det är högst rimligt att arbetsgivaren hör av sig.


    Oavsett om chefen känner till anledningen till frånvaron eller inte så tar man kontakt med en frånvarande medarbetare. Om inte annat för att säkerställa orsaken till frånvaron.


    Tyvärr är det vanligt att arbetsgivare brister i sådant här, enligt min erfarenhet.


    Tråkigt med det som hänt och att du måste fundera på sådant här i situationen.

  • Anotherone
    Anonym (Arbetsgivarrepresentant) skrev 2022-05-29 00:19:33 följande:

    Jo, det är högst rimligt att arbetsgivaren hör av sig.


    Oavsett om chefen känner till anledningen till frånvaron eller inte så tar man kontakt med en frånvarande medarbetare. Om inte annat för att säkerställa orsaken till frånvaron.


    Tyvärr är det vanligt att arbetsgivare brister i sådant här, enligt min erfarenhet.


    Tråkigt med det som hänt och att du måste fundera på sådant här i situationen.


    Verkligen! I egenskap av chef givetvis men också i egenskap av vanlig vettig människa. 
  • Anonym (S)

    Det verkar ju som att chefen vet varför du är borta och då behöver hen inte ringa dig. Många vill visa respekten att inte störa sörjande människor men när ni träffas nästa gång kanske hen beklagar sorgen.

  • Anonym (KLM)
    Carina660517 skrev 2022-05-28 22:37:05 följande:
    Ska en chef beklaga bortgång?

    En nära släkting har gått bort, det är ganska känt på arbetet. Jag ringde min chef samma dag som det inträffade (helg), utan svar, ringde därefter under vanlig veckodag. Min chef svarade Inte då heller.
    Och har inte bemödat sig med att ringa upp. eftersom övrig personal på kontoret vet vad som inträffat borde Chefen även veta om detta. Men det har verkligen varit helt tyst I min telefon. Jag funderar på om jag överreagerar? eller borde inte min chef ringa upp och beklaga/fråga hur läget är i och med det som inträffat? 


    Fokusera på dig själv och dina anhöriga och lägg inte energi på vad din chef gör och inte gör.
Svar på tråden Ska en chef beklaga bortgång?