• Anonym (Förvirrad)

Hur lär man sig om sex (med sig själv)?

Jag har länge vetat att jag "avviker" från hur de flesta fungerar sexuellt och trott att det helt enkelt är så och så kommer det alltid vara. 
    Tills jag nu, i 30-årsåldern helt plötsligt fick lust på att smeka mig själv, i samband med att jag för första gången befinner mig i en situation där jag inte kan få personen jag är sexuell attraherad av. 
    Och helt plötsligt öppnas det en helt ny värld där så många frågor dyker upp. 
    Tittade tex på mitt kön med en spegel för första gången och blev förskräckt över hur det såg ut, vilket såklart ledde till frågeställningen om man ser "normal" ut. Försöker förstå hur tjejer gör för att tycka att beröring är skön men tycker det är svårt att hitta bra källor. Mycket information känns inte alls aktuellt, som typ stimulering av klitoris - har aldrig fattad den grejen riktig. Försökt kolla på porr (amateur) där tjejer smeker sig, men sitter bara och skakar på huvudet och blir ytterligare förvirrad över om någon verkligen njuter på det viset. 
    Det händer precis ingenting om jag försöker göra något med fingrarna, men jag köpte däremot en g-punktsdildo/vibrator som gör att jag kan komma efter kanske 20-40 minuter. Men när jag har sex/blir smekt av någon annan så får jag orgasm på någon minut, många dessutom. 
    Så ja, vad gör man med alla sina frågor kring sex (i detta fall ffa med sig själv)?
    Hur lär man sig att masturbera?
    Hur vet man vad man tycker om? 
    Jag skulle så gärna vilja kunna ge mig iaf något liknande njutning som med en partner, drömmen hade varit att klara av att smeka mig själv till en fontänorgasm. Men är helt villrådig.
  • Svar på tråden Hur lär man sig om sex (med sig själv)?
  • Rebbys

Det enda rådet jag kan ge dig är väl att testa dig fram, så gjorde jag när jag lärde mig att onanera i tidiga tonåren.

Försök hitta ett sätt att göra det på där du verkligen njuter. Tänk inte på orgasmen direkt, den kommer säkert mer tiden. Jag minns inte hur många gånger jag onanerade innan jag fick min första orgasm, men det tog sin tid innan jag lärde mig vilket som var det bästa sättet för mig. 

Jag tycker dessutom att det ibland är allt för mycket fokus på att få orgasm. Visst, det är skönt att få en men vägen dit är åtminstone för mig oftast skönare. Jag kan numera onanera en stund och ha det skönt utan att jag för den skull måste komma.

Det är väl lite som Karin Boye en gång skrev:

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

Med andra ord, vägen fram till orgasmen är, i alla fall för mig, oftast det bästa. 

/Rebecka 
  • Anonym (Förvirrad)
    Rebbys skrev 2022-05-29 20:24:49 följande:

Det enda rådet jag kan ge dig är väl att testa dig fram, så gjorde jag när jag lärde mig att onanera i tidiga tonåren.

Försök hitta ett sätt att göra det på där du verkligen njuter. Tänk inte på orgasmen direkt, den kommer säkert mer tiden. Jag minns inte hur många gånger jag onanerade innan jag fick min första orgasm, men det tog sin tid innan jag lärde mig vilket som var det bästa sättet för mig. 

Jag tycker dessutom att det ibland är allt för mycket fokus på att få orgasm. Visst, det är skönt att få en men vägen dit är åtminstone för mig oftast skönare. Jag kan numera onanera en stund och ha det skönt utan att jag för den skull måste komma.

Det är väl lite som Karin Boye en gång skrev:

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

Med andra ord, vägen fram till orgasmen är, i alla fall för mig, oftast det bästa. 

/Rebecka 
    Hade du någon hjälp med att lära dig när du var i tonåren? Alltså typ läste om andras erfarenheter eller något? 

Vet ej om det kanske är där felet ligger, för för mig är njutning och orgasm samma sak? Sex har alltid bara haft ett mål för mig - att få komma. Sen är det en bonus om den andra personen också gör det. 

Visst kan jag stoppa in ett par fingrar i fittan men det känns mest som en gynundersökning, om jag nu ska jämföra det med något. Det finns liksom inget njutningsfullt i det.
    Jag vet inte varför det känns viktigt egentligen men jag vill så förtvivlad gärna kunna ge mig själv njutning utan att vara beroende av några hjälpmedel. Det är ju trots allt lite krångligare än ett par fingrar som man alltid har med sig. 
    Och jag vet att ju att det går, för som sagt har ju andra lyckats många gånger. 
  • Anonym (Fia)

Skulle gissa med vad du säger att problemet nog till stor del är att du ser det som en mekanisk sak.
    Har generellt inte några problem med att komma, men är jag inte kåt kommer det aldrig hända oavsett vad någon fysiskt gör. Känner även några män som är så - är inte hjärnan med så kommer inget hända oavsett hur och hur länge någon håller på. 

Att försöka titta på porr med kvinnor som onanerar skulle verkligen inte ge något då jag inte tänder på kvinnor. Män som njuter däremot.... 

Så se till att du blir ordentligt kåt (erotica - skriven porr - kan fungera väldigt bra för en del som inte går igång på visuell porr), låt bli att stimulera tills du känner du verkligen inte kan låta bli, sen låter du fingrarna leka, kanske är det någon helt annanstans på kroppen du behöver smeka för att verkligen få igång dig själv, utan att jaga efter en orgasm. Hitta saker som känns skönt, fortsätt en annan gång om det inte känns som du plötsligt kommer nära. 
    Gällande att smeka klitoris så kan man gilla så himla olika. Personligen funkar inte direkt stimulans särskilt bra utan på sidorna av den gör betydligt större effekt och med ganska ordentligt tryck. Penetrerande leksaker kan både hjälpa och stjälpa beroende på humör även vilken storlek som passar bäst. Dock är det för mig viktigt att den inte är för grov då det då kan bli svårt om det blir för utspänt - ibland om det ändå funkar kan det bli intensivare, men det är alltid mycket svårare. Andra behöver istället känna sig helt uppfyllda, själv behöver jag knipa för att komma generellt och det går inte om det är för grovt. 

Det är så himla individuellt så du lär nog inte komma undan att utforska dig själv, men jag tror som sagt att du nog missat hur viktig ordentlig kåthet är och hur lite exakt mekanik kan spela roll. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-30 03:04:21 följande:

Skulle gissa med vad du säger att problemet nog till stor del är att du ser det som en mekanisk sak.
    Har generellt inte några problem med att komma, men är jag inte kåt kommer det aldrig hända oavsett vad någon fysiskt gör. Känner även några män som är så - är inte hjärnan med så kommer inget hända oavsett hur och hur länge någon håller på. 

Att försöka titta på porr med kvinnor som onanerar skulle verkligen inte ge något då jag inte tänder på kvinnor. Män som njuter däremot.... 

Så se till att du blir ordentligt kåt (erotica - skriven porr - kan fungera väldigt bra för en del som inte går igång på visuell porr), låt bli att stimulera tills du känner du verkligen inte kan låta bli, sen låter du fingrarna leka, kanske är det någon helt annanstans på kroppen du behöver smeka för att verkligen få igång dig själv, utan att jaga efter en orgasm. Hitta saker som känns skönt, fortsätt en annan gång om det inte känns som du plötsligt kommer nära. 
    Gällande att smeka klitoris så kan man gilla så himla olika. Personligen funkar inte direkt stimulans särskilt bra utan på sidorna av den gör betydligt större effekt och med ganska ordentligt tryck. Penetrerande leksaker kan både hjälpa och stjälpa beroende på humör även vilken storlek som passar bäst. Dock är det för mig viktigt att den inte är för grov då det då kan bli svårt om det blir för utspänt - ibland om det ändå funkar kan det bli intensivare, men det är alltid mycket svårare. Andra behöver istället känna sig helt uppfyllda, själv behöver jag knipa för att komma generellt och det går inte om det är för grovt. 

Det är så himla individuellt så du lär nog inte komma undan att utforska dig själv, men jag tror som sagt att du nog missat hur viktig ordentlig kåthet är och hur lite exakt mekanik kan spela roll. 

Intressant tankegång.
    Jag ser ju dock sex allmänt som en mekanisk sak - enda syftet är att jag ska få komma och desto fortare det är över, desto bättre. Det har aldrig varit ett problem med en partner, så förstår inte varför det skulle vara annorlunda när jag är själv.
    Jag är ändå rejält blöt när jag har försökt hålla på själv, men blöt och kåt kanske inte är samma sak? Har aldrig riktigt förstått om det finns någon skillnad. 
    För det mesta blir det bara att kåtheten slår till när jag pratar eller skriver med personen som har utlöst detta begär i mig till att börja med. Men det blir mer "ett ögonblicks värk", det liksom blixtra till av kåthet, jag blir blöt och så känns det mest jobbigt tills jag fått komma. Så att vänta tills jag inte kan låta bli tror jag är kontraproduktivt, för jag vill liksom i fem sekunder och sen är det BARA för att bli av med den jobbiga känslan av att vara kåt. Hoppas du förstår hur jag menar.
    Tänker du att man typ smeker sig själv i fem minuter varje gång och om det fortfarande känns "tråkigt" så slutar man?
    Den delen av klitoris du pratar om heter skänklar har jag lärt mig under mitt googlande. Känns för mig ungefär som att smeka en brödlimpa, haha. Men det är skönt att höra att alla inte gillar direkt beröring av klitoris, det får mig att känna mig lite mindre avvikande. Jag har sett liksom hur tjejer i porr bara går loss som tusan på klittan och jag tänker alltid att det ser enormt smärtsamt ut, även om de till synes njuter.
    Jag tror att en del i att det fungerar med en leksak men inte fingrar för mig (även om det tar lång tid) är att det liksom inte känns lika mycket som att det är jag som gör något.
    Logiskt sett borde man ju ha mycket mer kontroll med fingrarna och komma åt bättre. 
    Ja, det kanske är kåtheten som är det stora problemet egentligen. Vem vet, det kanske ytterligare dröjer 30 år innan den biten trillar på plats, haha.
  • Anonym (Förvirrad)
    KimLinnefeldt skrev 2022-05-30 06:42:43 följande:

Öva. Sök kåtheten. Njut av att ha en kropp. Smek dig överallt. Bejaka.

Jag har övat nästan varje dag i några månader nu, ända sedan känslan dök upp för första gången. Men det kanske tar något år att få kläm på det? De flesta gör väl detta under tonåren.
    Något konkret tips på hur man får fatt i kåtheten? 
    Jag smeker hela kroppen, men det känns lite som när man smörjer in sig efter duschen eller så, inget som jag tänder på liksom. 
  • Rebbys
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-05-30 00:25:30 följande:
    Hade du någon hjälp med att lära dig när du var i tonåren? Alltså typ läste om andras erfarenheter eller något? 

Vet ej om det kanske är där felet ligger, för för mig är njutning och orgasm samma sak? Sex har alltid bara haft ett mål för mig - att få komma. Sen är det en bonus om den andra personen också gör det. 

Visst kan jag stoppa in ett par fingrar i fittan men det känns mest som en gynundersökning, om jag nu ska jämföra det med något. Det finns liksom inget njutningsfullt i det.
    Jag vet inte varför det känns viktigt egentligen men jag vill så förtvivlad gärna kunna ge mig själv njutning utan att vara beroende av några hjälpmedel. Det är ju trots allt lite krångligare än ett par fingrar som man alltid har med sig. 
    Och jag vet att ju att det går, för som sagt har ju andra lyckats många gånger. 
    Nä, inte direkt. Jag läste väl i tidningar som Veckorevyn om onani ibland, men det var väl allt och det var kanske inte så mycket. 

Jag och mina närmsta vänner kanske pratade om det ibland men jag minns inte exakt hur detaljerat. 

För min del så var det att upptäcka det själv, att prova sig fram. Jag visste vad klitorisen var och att den var känslig. Men hur jag skulle beröra den tog sin tid att upptäcka. Det tog en tid innan jag fick min  första orgasm, det var långt ifrån på första försöket.

Med åren så har jag upptäckt mer om min kropp och att jag har så många andra ställen på kroppen som ger njutning av att beröra. Jag får inte orgasm av det men det hjälper mig att nå det. 

Så fokusera inte på att bara smeka din klitoris utan smek dig också på andra ställen, till exempel brösten. 

Sen så låt det ta sin tid. Du kommer säkert hitta det sättet som ger mest njutning för dig. Vi är alla olika och vi har alla våra egna sätt att onanera på. Det gäller bara att hitta sitt egna sätt. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-05-30 07:18:41 följande:
    Intressant tankegång.
    Jag ser ju dock sex allmänt som en mekanisk sak - enda syftet är att jag ska få komma och desto fortare det är över, desto bättre. Det har aldrig varit ett problem med en partner, så förstår inte varför det skulle vara annorlunda när jag är själv.
    Jag är ändå rejält blöt när jag har försökt hålla på själv, men blöt och kåt kanske inte är samma sak? Har aldrig riktigt förstått om det finns någon skillnad. 
    För det mesta blir det bara att kåtheten slår till när jag pratar eller skriver med personen som har utlöst detta begär i mig till att börja med. Men det blir mer "ett ögonblicks värk", det liksom blixtra till av kåthet, jag blir blöt och så känns det mest jobbigt tills jag fått komma. Så att vänta tills jag inte kan låta bli tror jag är kontraproduktivt, för jag vill liksom i fem sekunder och sen är det BARA för att bli av med den jobbiga känslan av att vara kåt. Hoppas du förstår hur jag menar.
    Tänker du att man typ smeker sig själv i fem minuter varje gång och om det fortfarande känns "tråkigt" så slutar man?
    Den delen av klitoris du pratar om heter skänklar har jag lärt mig under mitt googlande. Känns för mig ungefär som att smeka en brödlimpa, haha. Men det är skönt att höra att alla inte gillar direkt beröring av klitoris, det får mig att känna mig lite mindre avvikande. Jag har sett liksom hur tjejer i porr bara går loss som tusan på klittan och jag tänker alltid att det ser enormt smärtsamt ut, även om de till synes njuter.
    Jag tror att en del i att det fungerar med en leksak men inte fingrar för mig (även om det tar lång tid) är att det liksom inte känns lika mycket som att det är jag som gör något.
    Logiskt sett borde man ju ha mycket mer kontroll med fingrarna och komma åt bättre. 
    Ja, det kanske är kåtheten som är det stora problemet egentligen. Vem vet, det kanske ytterligare dröjer 30 år innan den biten trillar på plats, haha.
    nej inte skänklarna, de är framförallt längre ner mot slidöppningen (även om de naturligtvis är involverade också då de sitter ihop med klitorisollon och skaft) utan på samma höjd som klitorisollon men på sidorna. Direkt på ger för det mesta inte särskilt mycket njutning utan mest obehag.
    Men det är som sagt individuellt vad som är skönt. 

För mig är det en rätt sorglig inställning du har till sex, kåthet och njutning som något som man ska "bli av med" istället för att njuta av. Alltför många män har den inställningen och går miste om hur mycket starkare njutning de kan få när de tränat ett tag på att ändra det tankesättet. De jag har hjälpt har oftast reagerat med "wow, jag hade verkligen ingen aning" efter den första frustrationen och irritationen som kommer från ovanan gett sig. 

Skulle gissa att anledningen till att det är vanligare hos män än kvinnor att se det så är att det i allmänhet är att det för de flesta män är relativt lätt att på egen hand komma fort (och även mer accepterat i samhället) än det är för många kvinnor. Om man behöver arbeta lite mer för att bygga upp kåtheten och njutningen får man lite av det på köpet så att säga än om det är lika enkelt att "bli av med" som att gå och skita. 

Men ja, jag tror nog att det är kåtheten som är största problemet, du har nog den mer automatiskt så att säga tillsammans med en partner. 
  • Anonym (Camilla)

Så härligt att du börjar hitta njutningen med dig själv. Det är precis som du säger inget mekaniskt. Visst är det skillnad från gång till gång om du bara vill få utlösning och ibland ett mer långsamt och sinnligt. Öva. Utforska vad som känns skönt och bra. Även i olika stadier av upphetsning. Glöm inte resten av kroppen. Bröstvårtor kan vada en källa till stor njutning. Kom ihåg att ingenting är rätt eller fel. Det är din stund. Kanske lägga till någon leksak. För uppfyllelse och/eller vibration. Använd gärna glid. Gör det sköna skönare. Fontänorgasm kan du lämna därhän ett bra tag. Fantisera om honom med stort H. Fantisera fritt. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-05-30 07:24:12 följande:
    Jag har övat nästan varje dag i några månader nu, ända sedan känslan dök upp för första gången. Men det kanske tar något år att få kläm på det? De flesta gör väl detta under tonåren.
    Något konkret tips på hur man får fatt i kåtheten? 
    Jag smeker hela kroppen, men det känns lite som när man smörjer in sig efter duschen eller så, inget som jag tänder på liksom. 
    Fundera på vad som gör dig kåt. Porrfilm? Fantasier om någon du gillar? Bilder? Erotiska noveller i podd? 

När du hittat något som kan tända dig, börja försiktigt att smeka olika delar av kroppen, inte pang på rödbetan. Låt musen få vänta.

Bygg upp lusten och kåtheten gradvis. Kräv inte orgasm, nöj dig med att det var skönt en stund. Prestation är inte upphetsande.
Svar på tråden Hur lär man sig om sex (med sig själv)?