• Anonym (.)

Vart vänder man sig för att sälja antika saker?

Hej,
    jag försöker bli av med en gammal föremål, men får inte tag i någon köpare. Föremålet ligger ute på Facebooks säljgrupper + marketplace. Men finns det möjligtvis ställen som man kan dra till för att bli av med det enklare?

Jag vet inte hur Pantbank, fungerar. Men behöver man betala någonting där, när man lämnar in sakerna hos dem? Jag har försökt läsa på deras hemsida, men fattar inte.

Tack för svar!

• Svar på tråden Vart vänder man sig för att sälja antika saker?
  • Fjäril kär

Leta på Google och sök upp antikhandlare, auktionsfirmor och liknande. Att ringa en av dom brukar oftast kunna ge vidare information om vart du kan vända dig för att sälja den. 

• Anonym (Tradera?)

Beror ju på vad det är. Många samlare hänger på Tradera, har du kollat där?

• Anonym (.)
    Anonym (Tradera?) skrev 2022-05-30 05:29:38 följande:

Beror ju på vad det är. Många samlare hänger på Tradera, har du kollat där?

Som jag förstod det, så kostar det pengar att lägga ut annons där?
  • Hyllemor

Kontakta ett auktionshus är det absolut bästa i det här läget. De kan göra en korrekt värdering och så auktionerar du genom dem, antingen via nätauktion eller via "fysisk" auktion. Dyrare, antika grejer, är svåra att sälja på Marketplace eftersom folk som letar efter antikviteter inte tittar där. Tradera kan också fungera, men då oftast om det är mindre saker som inte är så svåra att transportera.

• Hyllemor

Pantbanken kommer du att förlora pengar på. Pantbanken är framför allt till för att man ska kunna låna pengar och så tar pantbanken saken som "säkerhet." Om Pantbanken säljer saken, för att man inte har löst ut den, så förlorar man ekonomiskt på det.

Pantbanken är dock bra om man behöver låna en summa pengar under ett kortare tag, och om man vet med sig att man kommer att få in pengar snart, så att man kan lösa ut föremålet.

• Anonym (.)
    Hyllemor skrev 2022-05-30 15:36:42 följande:

Kontakta ett auktionshus är det absolut bästa i det här läget. De kan göra en korrekt värdering och så auktionerar du genom dem, antingen via nätauktion eller via "fysisk" auktion. Dyrare, antika grejer, är svåra att sälja på Marketplace eftersom folk som letar efter antikviteter inte tittar där. Tradera kan också fungera, men då oftast om det är mindre saker som inte är så svåra att transportera.

Tack! :)
  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2022-05-30 15:12:02 följande:
    Om du får den såld kostar det en viss %. 
  • Anonym (Tradera?)
    Anonym (.) skrev 2022-05-30 15:12:02 följande:
    Ja, det kostar om varan blir såld. En fördel med Tradera är att man kan titta på hur mycket sålda objekt har gått för. Så testa deras sökfunktion är ett tips. Har du tur så har någon sålt en likadan vara som din och då ser du hur mycket dom fick.
Svar på tråden Vart vänder man sig för att sälja antika saker?