• Anonym (R)

Föräldraledig 60 dagar innan BF

Har en liten undran, om jag väljer att gå 60 dagar innan BF på föräldraledighet, måste jag ta ut 60 dagar då eller kan jag välja fritt ? Finns det något minsta summa man måste ta ut ? 

• Svar på tråden Föräldraledig 60 dagar innan BF
  • Guldnovan

Till att börja med heter det väl  havandeskapspenning? 
    Om antal dagar kan inte just jag svara på eftersom det kan ha ändrats sedan 2003. 

• nnnnnnnn

Det här har varit lite oklart, det har berott på vem på FK som man pratat med... Så för att inte hamna i kläm så har jag tagit ut under den perioden och sen stoppat uttaget direkt när barnet fötts.
    Sen har jag börjat ta ut igen när dessa pengar tagit slut, man har ju ett helt år på sig att använda dem (innan man måste börja ta ut fler dagar).
    Jag är kanske extra nojig, men för att inte behöva ta av sparpengar mm har jag faktiskt tagit maximalt antal under de veckor jag varit hemma före födseln. Om det skulle gå illa så har jag iallafall fått ut en hyfsad inkomst före förlossningen, istället för att spara dagarna och sen kanske det inte blir något barn... Nu har det gått bra alla gångerna, men har jag tex varit hemma 20 dagar före så har jag tagit ut 20 dagar dvs 7 dagar/vecka och sedan har jag använt dessa dagar under det första året.

• Anonym (R)

Guldnovan, nej man kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan barnet föds.

• Anonym (R)

nnnnnn, tack för svar ! 

• Guldnovan
    Anonym (R) skrev 2022-05-30 19:11:28 följande:

Guldnovan, nej man kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan barnet föds.

Men då heter det havandeskapspenning. Du är inte förälder. De tas från föräldrapengen. Togs ska jag väl säga ifall det ändrat. 
  • Anonym (R)

Märk ord.....du verkar inte själv ha direkt koll.

• Seven Costanza

Om du behöver pengarna så kan du ta ut föräldrapenning från 60 dagar före BF men om du bara vill åt själva ledigheten så har du rätt att vara helt ledig när det är mindre än sex månader kvar av graviditeten under förutsättning att du tills dess har arbetat i den omfattning som din SGI baserar sig på, dvs inte har varit t ex deltidsföräldraledig, arbetslös eller studerande. 

• Guldnovan
    Anonym (R) skrev 2022-05-30 19:16:04 följande:

Märk ord.....du verkar inte själv ha direkt koll.

Numera graviditetspenning.  Jodå jag har full koll och har själv haft det 3 ggr. 
    Hur ska det kunna heta föräldrapenning? 
  • Anonym (R)

Det är föräldrapenning inget annat ! 

Tack Seven costanza!

• Anonym (R)

Graviditetspenning är något annat än det jag syftade på.

Svar på tråden Föräldraledig 60 dagar innan BF