Celiaki
Kan man ha celiaki o bara känna av bubblig mage eller brukar det vara grövre symtom?
Hur var det för er när ni testades?
Kan man ha celiaki o bara känna av bubblig mage eller brukar det vara grövre symtom?
Hur var det för er när ni testades?
Absolut. Man kan till och med ha Celiaki utan några symtom alls (Tyst celiaki). Det enda sättet att veta säkert är att göra gastroskopi.
Är det vanligt att bara vara bubblig i magen ellee brukar man ha mer symtom?
Absolut. Man kan till och med ha Celiaki utan några symtom alls (Tyst celiaki). Det enda sättet att veta säkert är att göra gastroskopi.
Är det vanligt att bara vara bubblig i magen ellee brukar man ha mer symtom?
Jag hade lös mage, gasig, mag kramper, vikt nedgång, ont i kroppen, konstiga blåsor i munnen och allmänt trött.
Mina symtom var dock inte så många i när dom började (jag var runt 17 år) men det blev värre och värre och åkte in å ut på akuten till och med. Fick hela tiden höra "det är bara stress " men när jag var runt 25 år undersökte dom äntligen ordentligt och då fick jag min diagnos celiaki!
Jag var 35 år när jag fick diagnos via förhöjda transaminas samt bekräftande gastroskopi med biopsier.
På vuxna ska man göra på det sättet. På barn gör man inte alltid skopi om de har hög antikroppstiter samt en viss HLA typ/viss variant på immunförsva.
Jag hade inga symtom som yngre men fick buksmärtor och orolig och gasig mage. när jag tittade tillbaka på labbprover hade jag sedan fler är lågt vit D, folat och fick lätt järnbrist vilket är syntom på dåligt upptag av näringsämnen i tarmen.
började må bättre efter en vecka på glutenfri kost men tog ca 6-12 mån att må helt bra.
Jag börjar fundera på om jag är känslig för gluten (eller intolerant).
magen svullnar och jag ser lätt gravid ut. känner mig uppblåst och tappar matlusten. om jag undviker gluten helt så försvinner svullnaden efter en vecka eller så och det räcker med att få i mig en halv skiva rågbröd innan magen är tillbaka igen.
har haft mycket utslag på kroppen och små blåsor på armbågar och knän som kliar massor. Allt detta blir bättre när jag undviker viss typ av mat.
har låga järndepåer (21), låg D-vitamin (230) och lågt på b12 och folat.
orkar inte springa så långt som tidigare (då 10 km) trots att jag tränare oftare och mer än tidigare.
någon som bara haft lindriga besvär men som ändå fått en celiakidiagnos?
magen svullnar och jag ser lätt gravid ut. känner mig uppblåst och tappar matlusten. om jag undviker gluten helt så försvinner svullnaden efter en vecka eller så och det räcker med att få i mig en halv skiva rågbröd innan magen är tillbaka igen.
har haft mycket utslag på kroppen och små blåsor på armbågar och knän som kliar massor. Allt detta blir bättre när jag undviker viss typ av mat.
orkar inte springa så långt som tidigare (då 10 km) trots att jag tränare oftare och mer än tidigare.
Har så svårt att lita på läkaren som utredde mig efter att blodbussen larmat att jag hade låga järndepåer. tog om provet och det var då lika lågt igen (trots dubbla dosen järntabletter) lågt på d vitamin, folsyra och b 12 . Han sa mer eller mindre ät mer järntabletter innan nästa blodgivning. han lyssnade inte på mig utan ville mest få iväg mig.
borde nog gå till VC igen men det känns så dumt att boka för att jag tror att jag ev har någon allergi trots att jag inte har stora magproblem utan mer hudrelaterade symptom. Har haft utslag på magen som kommer och går sedan drygt ett år tillbaka.
sen känner jag att orken (bristen på ork) mer kanske beror på att jag passerat 40. har högre puls på enklare löpning plus att jag verkligen inte orkar springa utan måste gå perioder.
jag går inte heller ner i vikt utan snarare tvärt om, speciellt när jag äter mindre.
Har så svårt att lita på läkaren som utredde mig efter att blodbussen larmat att jag hade låga järndepåer. tog om provet och det var då lika lågt igen (trots dubbla dosen järntabletter) lågt på d vitamin, folsyra och b 12 . Han sa mer eller mindre ät mer järntabletter innan nästa blodgivning. han lyssnade inte på mig utan ville mest få iväg mig.
borde nog gå till VC igen men det känns så dumt att boka för att jag tror att jag ev har någon allergi trots att jag inte har stora magproblem utan mer hudrelaterade symptom. Har haft utslag på magen som kommer och går sedan drygt ett år tillbaka.
sen känner jag att orken (bristen på ork) mer kanske beror på att jag passerat 40. har högre puls på enklare löpning plus att jag verkligen inte orkar springa utan måste gå perioder.
jag går inte heller ner i vikt utan snarare tvärt om, speciellt när jag äter mindre.
Jo jag vet att man inte ska sluta innan provtagning. Har gjort en mindre egen utvärdering, Uteslutit några veckor För att som igår hamna på en smörrebröds resturang. Känner inte att jag vill beställ glutenfri bröd så då blev det vanligt. Tidigare tillfällen har varit hemma hos släkten, en tårta eller en matpaj.
Resultatet (efter tex en halv bit danskt rågbröd) är svullen mage, lätt klåda på kroppen samt några prickar utan orsak lite överallt. Inget stort alltså men väl så jobbigt. tycker att jag borde må sämre än vad jag gör om det vore något på riktigt. Har släktingar (ingifta) som ligger nerbäddade om de delar en smörkniv med andra.