Vuxet barn svårt att acceptera ny partner
Hej, jag är ett "vuxet barn" i 20 års åldern och mina föräldrar separerade för två år sedan. I samband med skiljsmässan var jag aupair och bodde utomlands. Jag fick reda på mina föräldrars skiljsmässa när jag var borta och jag kom hem fyra månader efter att de tagit beslutet. När jag kom hem hade min pappa direkt träffat någon ny, också någon som jag träffat tidigare. Min mamma flyttade ut en vecka senare. Mitt dilemma är att jag har oroligt svårt att acceptera min pappas nya partner. Hon och hennes barn (som är ganska mycket yngre än mig) har nu flyttat in i mitt barndomshem och mitt rum har gått till en av hennes döttrar. Jag har alltid försökt vara opartisk från första början och mina föräldrar har aldrig smutskastat varandra på något sätt under hela skiljsmässoprossesen. Ur mitt perspektiv är båda mina föräldrar lika "skyldiga" (om man kan säga så) till separationen och som jag förstått det var det ett gemensamt beslut från dem båda.
Samtidigt har jag så extremt svårt för min pappas nya partner. Varje gång jag åker dit är det med en klump i magen och varje gång jag lämnar så gråter jag. Jag har aldrig känt samma sak med de nya männen som min mamma
presenterat för mig.
Jag vill verkligen ha en bra relation med mina föräldrar och alltid tänkt "jag behöver bara ge det lite tid så jag kan välja mig" men det har nu gått två år och det har inte blivit bättre. Trots att jag egentligen vill ha en bra relation med min pappas partner och jag har försökt så hatar jag att se henne. Jag har även funderat på att säga till min pappa att jag inte vill träffa henne eftersom det får mig att må så dåligt. Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det?