Första mobilen
Vad säger ni, är det "okej" att ge en snart 7-åring en första mobil?
Jag tänker att smartphone får vänta och istället köpa en sån klassisk Nokia som man själv hade som första telefon. Alltså enbart SMS och ringa...
Jag tänker att smartphone får vänta och istället köpa en sån klassisk Nokia som man själv hade som första telefon. Alltså enbart SMS och ringa...
Mina barn har haft mobil sen 6 årsverksamheten få var de moderna fast "gamla" för oss. Kunde surfa, smsa, ringa etc.
Idag har de moderna också men de får vara försiktiga ned sina mobiler. Köper endast ny när det behövs.
Vi gav vår snart 7åring en mobil men hon är iaf inte redo för den. Vi ska satsa på en Xplora klocka istället som man kan ringa vissa nr med o även ser gps position med
Vi gav vår snart 7åring en mobil men hon är iaf inte redo för den. Vi ska satsa på en Xplora klocka istället som man kan ringa vissa nr med o även ser gps position med
När våran grabb gick I förskoleklass fick han en av våra gamla mobiler för att kunna kontakta oss. Det är en smartphone där han även laddade ner lite spel och tjänster för att lyssna på böcker och titta på film.
Vi anslöt han via Googles familylink. Vilket gör att vi dels ser vart telefonen befinner sig någon stanns. Vi kan även där styra vilka appar han har tillgång och hur mycket tid han får använda varje app varje dag. Det ligger även en gräns inne på när telefonen går ner i sovläge. Då kan han inte göra någonting mer än att ringa till oss föräldrar. Kan inte spela eller göra något annat. Allt detta styr vi från samma app på våra telefoner. Vill han installera nya appar får vi en notis på våra telefoner som åkte godkänna nedladdningen av appen.
Han är nu 8 år. Har telefonen hemma och när han går ut själv med kompisar. När han är i skolan lämnas telefonen fortfarande hemma.
Det är helt sjukt att ge mobiler till så unga barn. Deras skärmtid mångdubblas direkt och de sitter med näsan framför den minimala mobilskärmen hela tiden. De riskerar att bli beroende av dopaminkickar som dom får av spel och att surfa. Ständigt tillgängligt i fickan. Alla myndigheter avråder från för mycket skärmtid för små barn. Hur tänker ni ärligt talat?
Sexåringen har haft en obrukbar telefon i ett år, som hon bara kunnat lyssna på musik vid längre bilresor på. Nu funderar vi på att köpa ett kontantkort och lägga in några telefonnummer, så att hon kan ha den när hon är ensam hemma korta stunder eller om något skulle hända. Lite som en hemtelefon som också går att ta med sig helt enkelt!
Det är helt sjukt att ge mobiler till så unga barn. Deras skärmtid mångdubblas direkt och de sitter med näsan framför den minimala mobilskärmen hela tiden. De riskerar att bli beroende av dopaminkickar som dom får av spel och att surfa. Ständigt tillgängligt i fickan. Alla myndigheter avråder från för mycket skärmtid för små barn. Hur tänker ni ärligt talat?
Det låter rimligt. Våra kommer få när de börjar röra sig runt på egen hand.
Gav barnet en icke smartphone vid 6-7 årsåldern och la in kontakter på snabb-uppringning. Inte att användas varje dag, utan att just ha vid behov.
Skulle inte skaffa en smartklocka utifrån att de är lätta att hacka, vilket ju är väldigt obehagligt. Tycker det är väldigt obehagligt att någon kan ta över mitt barns klocka, se var mitt barn är, bevaka och luras.
En vanlig gammeldags mobil är naturligtvis svårare att hantera, men personligen ser jag det som säkrare att just ha "bara telefon" och inte teknik som fått kritik för att vara osäker.