• Wed 1 Jun 2022 09:44
    2463 visningar
    5 svar
    5
    2463

    Färsbiffar i ugn. Fiasko

    Har ju fått höra att man med fördel kan steka färdigt pannbiffar, färsbiffar och köttbullar m.m. i ugnen. Jag har provat detta ett par gånger nu men det blir alltid en rejäl flopp då biffarna släpper i princip all sin vätska. Har kört ca 200 - 225 grader, nötfärs, men det som möter mig när jag tar ut dem efter att de nått ca 70 grader är ett gäng torra bollar som verkligen badar i  vätska... Vad gör jag för fel?

    Tänkte göra köttbullar av ett kilo ekofärs idag men vet inte om jag vågar mig på ugnen igen... Tips..?

  • Svar på tråden Färsbiffar i ugn. Fiasko
  • Wed 1 Jun 2022 10:08
    #1
    Faderullan skrev 2022-06-01 09:44:51 följande:
    Färsbiffar i ugn. Fiasko

    Har ju fått höra att man med fördel kan steka färdigt pannbiffar, färsbiffar och köttbullar m.m. i ugnen. Jag har provat detta ett par gånger nu men det blir alltid en rejäl flopp då biffarna släpper i princip all sin vätska. Har kört ca 200 - 225 grader, nötfärs, men det som möter mig när jag tar ut dem efter att de nått ca 70 grader är ett gäng torra bollar som verkligen badar i  vätska... Vad gör jag för fel?

    Tänkte göra köttbullar av ett kilo ekofärs idag men vet inte om jag vågar mig på ugnen igen... Tips..?


    När mitt ex gjorde köttbullar i ugnen, för stekta köttbullar, så lade han köttbullarna på en plåt, och så fyllde han sedan en långpanna med vatten..
    Plåten ställde han i mitten av ugnen och långpannan med vattnet i botten av ugnen. Köttbullarna var aldrig torra..

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 1 Jun 2022 10:14
    #2

    70 i innertemperaturer låter högt tycker jag, skulle nog satsa på 50 max. 
    Och troligen avsluta på grillen eller i stekpannan för att få lite stekyta 

  • Wed 1 Jun 2022 10:40
    #3

    Jag tittar aldrig på temperaturen, hur länge har du haft dem inne i ugnen? Dessutom ska du sänka till 175 grader eller kanske till och med 150 grader.

    Jag brukar se på mina att de är klar utifrån färgen, dessutom kan man öppna luckan och försiktigt med en gaffel trycka på dem så man känner på konsistensen om de är klara. Jag vågar inte säga någon exakt tid de ska vara inne eftersom jag inte minns det x)

  • Magica­l
    Wed 1 Jun 2022 11:00
    #4

    Vi gör ofta i ugn. Försteker i stekpanna så det blir lite yta.
    Vi har kokt potatis i bullar/biffar, det håller nog vätskan bra? Väldigt goda blir de i alla fall.  (du kan läsa på tex mannerströms köttbullerecept) 

  • Wed 8 Jun 2022 06:42
    #5
    Faderullan skrev 2022-06-01 09:44:51 följande:
    Har ju fått höra att man med fördel kan steka färdigt pannbiffar, färsbiffar och köttbullar m.m. i ugnen. Jag har provat detta ett par gånger nu men det blir alltid en rejäl flopp då biffarna släpper i princip all sin vätska. Har kört ca 200 - 225 grader, nötfärs, men det som möter mig när jag tar ut dem efter att de nått ca 70 grader är ett gäng torra bollar som verkligen badar i  vätska... Vad gör jag för fel?

    Tänkte göra köttbullar av ett kilo ekofärs idag men vet inte om jag vågar mig på ugnen igen... Tips..?

    Dom blir torra pga du kör dom till 70 grader, dra ned det 5 grader, du får även lära dig hur mycket de stiger efter du tagit ut dom.
    Även så är det ofta man gör dessa köttbullar stora till riktigt stora, kanske det beter sig lite annorlunda då och hamnar oftast i nån sås efter ugnen.
    Aldrig testat då jag gillar småköttbullar så mycket, desto mindre desto bättre Flört


    Vad har du i mer än kryddor?
    Hittade denna och se hur de resonerade, kanske är till din hjälp?
    www.theblackpeppercorn.com/how-to-bake-meatballs-in-the-oven/
    Ser ägg är rätt vanligt, personligen gillar jag inte ägg i köttbullar, då det ger en konstig konsistens tycker jag.


     


    Lite komik igår mailade New York times och undra vad det var för recept på Swedish meatballs de hade, och som inte alls liknar något jag förknippar med svenska köttbullar, som mint , spiskummin, chili, sure man kan ha i detta om man gör varianter, men i min krets och utanför den, så har jag aldrig någonsin sett mint i en "svensk köttbulle", men sure det är helt säkert några som gör dom mer "avancerade".
    Jag känner mer att varför bråka med något som redan är så gott, och tar man mer ingredienser så är det andra rätter istället.


    Och de använde svartpeppar, i och för sig inget fel med det, men jag kör dominerande vitpeppar på mina.
    Och de hade sagt att turkarna inte vill att det skulle heta swedish meatballs, och det jag tänkte vem bryr sig då det inte liknar våra.


    Man får säkerligen inget svar,


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Färsbiffar i ugn. Fiasko