Inlägg från: Anonym (tack för kaffet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tack för kaffet)

Går inte runt

Anonym (H) skrev 2022-06-01 22:00:10 följande:

Hyra ut ett rum om du har möjlighet, flytta till billigare boende

Vem vill vara inneboende där det finns fem barn varannan vecka? 

Det är nog min version av helvetet.
    Anonym (H.L.) skrev 2022-06-02 16:01:17 följande:
    Och hur menar du att man ska kunna förutse att den ena föräldern ska avlida? Eller att det kommer bli skilsmässa från den man skaffar barn med och som man förmodligen haft för avsikt att leva med och därmed ha två inkomster? 
    Så svaret på din fråga är att man knappast kan konstatera att man inte klarar av att försörja sina barn utan att kunna se in i framtiden. 
    Ts har inte beklagat sig över att hon inte har något extra till lyx utan vill få det att lättare kunna gå runt utifrån den situationen hon är i . 

Man kan vara försiktig nog att aldrig ens tänka på att skaffa fem barn, oavsett sina aktuella förutsättningar i stunden.

Jag hade aldrig vågat göra det, är alldeles för mån om att kunna leva ett bra liv och ge mitt barn lite guldkant, och att en partner blir kvar kan man verkligen inte lita på då 50-60% av alla relationer spricker. Så jag har sett in i framtiden och konstaterat just att detta inte är ett smart val, enligt mig.

Den som väljer en utgift för barn på ett antal miljoner måste ju begripa att de löper motsvarande större risk att hamna på pottkanten, tillfälligt eller permanent.

TS, du måste försöka öka din/hushållets inkomst. Men hur gamla är barnen?

Kan de äldre utföra någon form av arbete, dela ut reklam eller så?

Tonåringar är dyra och du behöver en plan för hur ditt hushåll ska ta sig igenom åren fram tills alla barn blivit flygfärdiga. Hur ser budgeten ut "hela vägen"?

Inte minst för att du ska kunna veta när du kan börja spara till dig själv, och göra saker för dig själv med dina pengar också.

Sommarjobb kommer att bli jätteviktigt för dina barn. Vänd och vrid på alla kontakter, du får tvinga ut dem att ragga jobb i tid varje vår. Och det är faktiskt ingen dålig start på livet heller att få lära sig jobba och värdet av pengar.

De kanske kan göra enkla smycken hemma och sälja? Bli hundvakter, barnvakter, klippa häckar åt folk?

Jag fick betala mina egna cyklar från att jag var 13 och hade sommarjobb från 14 års ålder och helgjobb på terminerna från 16, men det var längesen och ungdomar fick göra fler saker då. Idag är det många fler arbetsplatser som knappt ens släpper in minderåriga, tyvärr.

Svar på tråden Går inte runt