Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Går inte runt

Enklaste är väl att söka nytt jobb och försöka få högre lön, arbeta extra veckan du inte har barnen? 

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (fattig) skrev 2022-06-01 21:28:43 följande:

Jag har börjat tänka i de banorna och känner nog att det tyvärr är enda sättet. Det svåra är bara att få bättre villkor än vad jag har nu och då tänker jag inte på lönen utan på arbetstider, kollegor, bra chef och att det vore så otroligt tråkigt att lämna branchen jag har pluggat för att kvalificera mig till och älskar. Extrajobb vet jag inte om jag skulle orka då jag redan jobbar 40h/ vecka och känner att stressnivån är hög redan nu. Någonstans måste jag få tid för återhämtning också för att orka vara en fungerande mamma till mina barn.

Tack för dina tips ????

Jag tror stressen att inte ha pengar är värre än att ta extra skift varannan helg i någon butik eller liknande.

Behöver du byta bransch då? Att byta arbetsgivare inom samma bransch ger ju oftast mer i plånboken.
  • Studentpappa
    Anonym (fattig) skrev 2022-06-02 20:27:11 följande:

Mina barn finns redan och jag har aldrig I hela mitt liv ångrat dom. Det är inte barnens existens det här inlägget handlar om. Situationen ser ut sån att jag är ensam med 5 barn varannan vecka. De lever inget dåligt liv därför att både jag och deras pappa prioriterar dom. Pappan är höginkomsttagare så på hans vecka får de göra massa roliga saker och åka på semestrar osv men mitt fokus är att jag vill förbättra min hushållsinkomst så att även jag har möjlighet att ge de lite guldkant i livet även på mina veckor. De är mellan 3-14 år. Jag har kommit fram till att jag ska skaffa mig ett timjobb och jobba helg den veckan jag inte har barnen. Ska även ta kontakt med en ekonomisk rådgivare i kommunen för att få lite extra hjälp i rätt riktning. Kommer också ha möjlighet att löneförhandla varje år och på sikt kommer lönen öka. Men tills dess vill jag inte bara överleva, jag vill leva lite också.

Det tråkiga med årliga löneökningar är att de generellt ger väldigt lite i plånboken, att byta arbetsgivare är snabbspåret till en högre månadslön. Ett byte av arbetsgivare ger förmodligen motsvarande 3-5 års löneökning om inte mer hos din arbetsgivare. 

Jag arbetar i en bransch med relativt höga löner, men hos min nuvarande AG har jag fått 4,4% som högst och 1,8% som lägst på sex år. När jag gick till min nuvarande AG fick jag ett lyft på nästan 20%. I början av karriären behövs några jobbhopp för att hamna på en bra nivå. 

Ett timjobb låter som ett bra val, ger ju ett bra tillskott. 
Svar på tråden Går inte runt