Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Går inte runt

Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 13:01:27 följande:
    Du har nog räknat galet, jag får det till att ts borde ha en lön på 25k i månaden.
    Hur räknar du då?
    Med jobbavdrag så brukar man sällan skatta mer än  25 % (om man inte bor i en kommun med väldigt hög kommunalskatt).
    Är det skattetabell 33, så får man behålla 19000 om man har en lön på 25 000
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 15:43:35 följande:
    Jag räknar med 30 % skatt. I min hemkommun betalade vi 34 %, i min nuvarande är det 30 % eller 31 %, minns inte. Just 30 % verkar rätt normalt. timbro.se/skattekoll/din-skatt/
    Ja, men så fungerar det inte. Om man har inkomst av tjänst, så har man jobbskatteavdrag. Så om du har skattetabell 33 och tjänar 25 000, så betalar du 5 925 kronor (se skattetabell 33), vilket är 24%. Om det är skattetabell 34, betalar du 6102 vilket är 24%. 
    Källa:
    Skattemyndigheternas skattetabeller (sök på skattetabell 34, gå till månadslön 25 000, om det enbart inkomst av tjänst, så är det kolumn 1 som gäller)
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 15:43:35 följande:
    Jag räknar med 30 % skatt. I min hemkommun betalade vi 34 %, i min nuvarande är det 30 % eller 31 %, minns inte. Just 30 % verkar rätt normalt. timbro.se/skattekoll/din-skatt/
    Jag litar mer på skattemyndigheternas handlingar än Timbros (som inte separerade mellan inkomst av tjänst och annan inkomst)
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 16:00:53 följande:
    Konstigt i så fall att jag alltid betalat så mycket mer i skatt än resten av Sverige.... Har aldrig varit höginkomsttagare heller.
    Ja, då är det konstigt, men kolla upp ordentligt. Min arbetsgivare drar enligt tabellen och jag får aldrig restskatt
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-02 16:14:50 följande:
    Samma här, jag brukar få några tusenlappar tillbaka men jag har haft många arbetsgivare genom åren och ändå betalat lika hög skatt så det är nog inget felaktigt avdrag, annars hade jag ju fått jättemycket tillbaka på skatten. Hur som helst, känns som vi går off topic här och det spelar ingen roll vad ts betalar i skatt utan hur mycket hon har kvar efter skatt, dvs 18000 kr.
    Och hur som helst så undrar man vad det är för examen och vad det är för dåliga löner i den branschen
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2022-06-03 17:02:16 följande:
    Du bor för dyrt. Om bara hyran är på 10000 och det tillkommer räkningar för boendet på det så äter ju boendekostnaden upp minst hälften av din nettoinkomst. Det håller aldrig i längden. Du kan försöka trolla hur du vill med resten av livspusslet. Jobba mer, sälja bilen och åka buss i timmar, bara äta billigaste maten ...

Det rimligaste du kan göra för ditt eget välmående är att leta ett billigare boende
    Det är nog så gott som omöjligt. Ja, lägenheterna kan absolut finnas. Men svåråtkomliga.
Svar på tråden Går inte runt