• Anonym (Hej)

Ta ut 5 dagar efter barnet fyllt ett

För att behålla sgi måste man ju ta ut föräldrapenning för fem dagar i veckan som jag fattar för att behålla sitt sgi ? Om vi säger att vårt barn ska börja förskola i augusti, fyllde ett år i januari, då tar man ju ut fem dagar per vecka oavsett vem som är föräldraledig antar jag. Men pengarna skulle bara räcka juni ut , kan vi då ta ut semester juli/augusti utan föräldrapenning ? Då förlorar man väl inte på det om mammutar semester? känns rörigt.

• Svar på tråden Ta ut 5 dagar efter barnet fyllt ett
  • Jemp

Varje förälder ska ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att skydda sgi. 

Semester räknas som att jobba vad gäller regelverken, och innebär alltså att sgi är skyddad. 

• Anonym (Ona)
    Jemp skrev 2022-06-02 16:33:35 följande:

Varje förälder ska ha sysselsättning 5 dagar i veckan för att skydda sgi. 

Semester räknas som att jobba vad gäller regelverken, och innebär alltså att sgi är skyddad. 

Precis, det är sysselsättning oavsett form som ska täcka.
    Så man kan ta semester 4 dagar och fp 1 dag, jobba 2 dagar och ta fp 3 dagar osv. 
    Den förälder som har varit föräldraledig under våren (tänker jag spontant) är den som inte bör ha några glapp i sin sysselsättning. För den som inte varit det, tror jag att det finns en tremånadersregel som gör att hen är skyddad ändå?
    Men ni har alltså båda möjlighet att ha semester juli + augusti?
    Och den som varit föräldraledig har koll på att hen har så många dagar att disponera? Föräldraledighet är ju bara semesterlönegrundande i 120 dagar om inte kollektivavtalet säger annat. 
  • Anonym (Ja)

Ja du kan ta semester för att skydda SGI

Det stämmer att man behöver ta 5 dagar per vecka från barnets ett års ålder oavsett vem av förälderna som är lediga. 

Om ena barnets förälder har jobbat heltid och har en SGI så kan det finnas ett SGI skydd i 3 månader och man kan på så vis slippa ta 5 dagar per vecka. mitt tips är att ringa försäkringskassan och kolla om det gäller för Just er om det skulle vara aktuellt

• Anonym (Hej)

Tack alla ! Vi får trixa o fixa lite men huvudsaken är att man har en sysselsättning 5 dagar i veckan antar jag ? 

Svar på tråden Ta ut 5 dagar efter barnet fyllt ett