• Humlan88

    Hur sjutton refererar jag till denna?

    Jag sliter mitt hår här. Fattar inte hur jag ska referera till den här boken. The garden organic book of compost. Svenska/ översatt av eva Andreasson men hittar ingen orginalförfattare? Bara illustration ? 


    Allt du behöver veta om kompost / [foto: Ray Spence ... ; illustrationer: Stewe Dew ; översättning: Eva Andreasson. 
  • Svar på tråden Hur sjutton refererar jag till denna?
  • annabellelee

    Jag hittade denna info om boken:

    New Holland gör denna bok i samarbete med Garden Organic - The National Charity for Organic Growing.

    New Holland är ett företag som tillverkar lantbruksmaskiner. Kanske inte helt oberoende källa?  Företaget står bakom boken och ska därför stå som författare.

  • Embla twopointoh
    Humlan88 skrev 2022-06-03 07:36:33 följande:
    Hur sjutton refererar jag till denna?

    Jag sliter mitt hår här. Fattar inte hur jag ska referera till den här boken. The garden organic book of compost. Svenska/ översatt av eva Andreasson men hittar ingen orginalförfattare? Bara illustration ? 


    Allt du behöver veta om kompost / [foto: Ray Spence ... ; illustrationer: Stewe Dew ; översättning: Eva Andreasson. 
    Det är såklart beroende på vilken referensstil du använder, men när det gäller illustrationer ur böcker brukar man i figurtexten skriva typ "Bild från Johansson et al [1]. Använd med tillstånd.", och i referenslistan hänvisa till exakt sida där illustrationen finns. Kolla upp med ditt lärosäte exakt vad som gäller. Det är inte säkert att du ens får använda dig av illustrationen pga upphovsrätten. Ibland är det helt enkelt lättare att hitta en annan illustration/källa att använda som har en fri licens.
Svar på tråden Hur sjutton refererar jag till denna?