• Anonym (Nyfikenochvillveta)

Har du varit otrogen eller bedragen?

Som rubriken lyder, har du varit otrogen eller blivit bedragen? 

Om du varit otrogen, hur kände du efter?

Har du varit otrogen med samma person upprepade gånger och isåfall varför just denna person?

Om du blivit bedragen, förlät du? Gjorde slut? Vad hände? 

Försöker förstå vissa situationer jag själv befinner mig i. Skriv gärna hur gamla ni är. Om ni har barn eller inte.

• Svar på tråden Har du varit otrogen eller bedragen?
  • Anonym (Stardust)

Nej, det är inte så enkelt att du bara spelar, men det du beskriver att du gör är knappast reko och det vet du om, men då du själv inte ser problemet så tar det tid för andra att se problemet också. 

• Anonym (Ologisk)
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-26 14:31:40 följande:
    Ehm, om du faktisk hade läst texten så hade du kanske sett att kognitiv dissonans handlar just om att ÄNDRA åsikt.Drömmer

Se det understrukna:

"En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet"

Du bör nog ta reda på vad själva begreppet innebär istället för att försöka tolka någon annans tolkning applicerad på otrohet. 

Det handlar om motsägelsefullhet. Det behöver inte vara motsägelsefullt att ändra attityd. Många ändrar sin attityd gentemot otrohet utan att faktiskt vara det själva, som exempel. 

Och i det här exemplet utgår DU från att någon annan inte kan ändra åsikt utan att det blir dissonans. Då ligger dissonansen hos dig, inte den du försöker fästa den vid. 

• Anonym (dumt)
    Anonym (Ologisk) skrev 2022-09-26 18:07:17 följande:

Du bör nog ta reda på vad själva begreppet innebär istället för att försöka tolka någon annans tolkning applicerad på otrohet. 

Det handlar om motsägelsefullhet. Det behöver inte vara motsägelsefullt att ändra attityd. Många ändrar sin attityd gentemot otrohet utan att faktiskt vara det själva, som exempel. 

Och i det här exemplet utgår DU från att någon annan inte kan ändra åsikt utan att det blir dissonans. Då ligger dissonansen hos dig, inte den du försöker fästa den vid. 

Om en person tidigare ansåg att otrohet var fel med råkade som av en händelse tycka att det är hel ok efter att personen själva var otrogen så är det per definition kognitiv dissonans.  Att personen själv inte vill se det så utan anser sig bara vara mer "förstående" och "öppensinnad" och tycker det är alla andra som är inskränkta hör ju till det vanliga rationaliseringen och projiceringen som människor med dåligt samvete alltid ägnar sig åt.

Att det skulle finnas många som inte varit otrogna som tycker svek och lögner är ok stämmer inte, faktum är att till och med de som själva är otrogna verkar förstå att det är fel eftersom de inte så gärna vill att deras partner får reda på det. För om man på allvar tyckte det man gör skulle vara rätt så borde det ju inte vara nåt problem att vara öppen med det inför sin partner, eller hur?

Att det inte skulle vara motsägelsefull att tycka svek och lögner är helt ok är ju en väldigt intressant teori, speciellt när man tar i beaktning att de som själva sviker och ljuger för andra sällan uppskattar när andra gör likadant mot dem. På vilket sätt menar du att det inte är motsägelsefullt?
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-09-26 16:48:24 följande:
    Du ligger säkert nära sanningen.

Är inte aktivt elak på så sätt att jag söker att skada mina partners. Mitt samvete är bara avtrubbat. Tänker inte så mycket på saken. Gör det som faller mig in bara.
    Fast som sagt, du är ju fullt medveten om att det du gör kommer vara sårande och förnedrande för din partner och om du ändå medvetet väljer att göra det så söker ju du att skada din partner för du vet ju att det är vad det kommer resultera i. Och att medvetet såra och förnedra andra människor är väldigt elakt.

Givetvis är ditt samvete avtrubbat eftersom.. ju mer man ljuger desto mer väljer sig hjärnan vid det och desto mindre samvete kommer kommer man ha, det finns forskning på det.

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/
  • Anonym (XKX)

Jag var otrogen när jag var yngre, för att min dåvarande varit otrogen mot mig. Det var väl en "hämnd". Var inte speciellt kär i honom ändå, så det kvittade liksom. 

Har blivit bedragen senare i livet med en man jag var sambo med, hade inga barn ihop men jag har sen tidigare. Det har satt djupa ärr då jag blev lämnad som en blixt från en klar himmel med en för dyr bostad för mig att bo kvar i ensam och han stack med en 22-åring som han knullat i flera månader bakom min rygg. Fick gå flera år i terapi efter det och har mått skitdåligt. Mår bättre idag men kommer nog aldrig att komma över det helt.

• Anonym (Stardust)
    Anonym (XKX) skrev 2022-09-27 11:14:04 följande:

Jag var otrogen när jag var yngre, för att min dåvarande varit otrogen mot mig. Det var väl en "hämnd". Var inte speciellt kär i honom ändå, så det kvittade liksom. 

Har blivit bedragen senare i livet med en man jag var sambo med, hade inga barn ihop men jag har sen tidigare. Det har satt djupa ärr då jag blev lämnad som en blixt från en klar himmel med en för dyr bostad för mig att bo kvar i ensam och han stack med en 22-åring som han knullat i flera månader bakom min rygg. Fick gå flera år i terapi efter det och har mått skitdåligt. Mår bättre idag men kommer nog aldrig att komma över det helt.

Något jag förstått med åren är att den äldre gubbe som sticker med någon som är 22 själv fortfarande är 22 mentalt.

Ett par träffas när de är 22. De får barn. Hon tar hand om allt och mognar, växer genom uppgiften, men glömmer relatera i sin vuxenrelation. Hon får sex men vill inte ha honom i hasorna i köket. Han känner sig förminskad. Då träffar han en som matchar honom mentalt, en yngre kvinna, som bara ser hans sexuella erfarenhet och imponeras. Jämfört med de yngre killar hon har haft är han en gud i sängen. 

De kanske blir ihop. Kanske upprepar sig historien, eller så har han snappat upp ett och annat i sin första relation, trots att han känt sig så förminskad då hon ställde krav, så att det nya paret blir mer jämbördigt även i hushåll och föräldraskap. 

Men min poäng är att någon som först ligger med en 22-åring och sedan drar med henne är bara något att önska tillbaka för en kvinna som själv inte växt förbi mentalt. Å andra sidan har de få kvinnor som fortfarande är 20 i huvudet mycket att välja på. Många män är otroligt barnsliga upp i åren. Man häpnar, men deras partners tillåter ju detta, även uppmuntrar, då de inte kräver något av dem utom sex.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-27 10:49:19 följande:
    Fast som sagt, du är ju fullt medveten om att det du gör kommer vara sårande och förnedrande för din partner och om du ändå medvetet väljer att göra det så söker ju du att skada din partner för du vet ju att det är vad det kommer resultera i. Och att medvetet såra och förnedra andra människor är väldigt elakt.

Givetvis är ditt samvete avtrubbat eftersom.. ju mer man ljuger desto mer väljer sig hjärnan vid det och desto mindre samvete kommer kommer man ha, det finns forskning på det.

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/
    Nä, målet är inte att skada partnern. Målet är... Ja, jag vet inte. Gör bara det som faller mig in. Antar att jag gillar spänningen.

Ljuger inte särskilt ofta. Bara om betydande grejer.

Jo, ett samvete trubbas av. Mitt är grundligt nedslipat av olika orsaker. Får ju sina effekter när spärrarna sitter på andra ställen, exempelvis att jag kan vara otrogen. Till det positiva hör att jag sover gott om nätterna.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-09-27 14:40:58 följande:
    Nä, målet är inte att skada partnern. Målet är... Ja, jag vet inte. Gör bara det som faller mig in. Antar att jag gillar spänningen.

Ljuger inte särskilt ofta. Bara om betydande grejer.

Jo, ett samvete trubbas av. Mitt är grundligt nedslipat av olika orsaker. Får ju sina effekter när spärrarna sitter på andra ställen, exempelvis att jag kan vara otrogen. Till det positiva hör att jag sover gott om nätterna.
    Nä målet är ju inte det men du vet ju för nå målet så behöver du skada din partner och då gör du ju det fullt medvetet, på vilket sätt menar du att det inte är elakt?

Om ditt mål är att ta dig från a till b med din bil, men för att komma till b så behöver du köra över någon på vägen... kan du då påstå att det du gör inte är elakt för att ditt mål var att ta dig till b?

Ja som sagt rationalisering är ett fantastiskt effektivt verktyg för att slipa ner sitt samvete, det är liksom hela syftet med det. Kan man hitta bra "förklaringar" för varför det man gör är ok ändå så kan man nog göra i stort sett vad som helst utan att må dåligt över det.

• Elefantmannen2
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-27 10:49:19 följande:

Det där är fortfarande INTE forskning om otrohet. Det har avhandlats. Varför fortsätter du envist att påstå det och länka samma trams. 
  • Anonym (dumt)
    Elefantmannen2 skrev 2022-09-27 15:40:09 följande:
    Det där är fortfarande INTE forskning om otrohet. Det har avhandlats. Varför fortsätter du envist att påstå det och länka samma trams. 
    Det där är FORTFARANDE forskning om människors förmåga att vänja sig vid att ljuga. Att du inte vill se det så betyder inte att det "avhandlats". Det betyder att just DU inte tycker att det är forskning.
Svar på tråden Har du varit otrogen eller bedragen?