• StudierKemi

    Någon kemi-intresserad?

    Någon kemi-intresserad på min nivå, som har klarat Kemi 1 och 2 på gymnasiet/komvux och eventuellt gått lite på högskola eller YH (kemi-inriktning) också, eller liknande? Jag undrar i första hand om det finns såna kvinnor här inne, men män funkar också om de lovar att hålla vänskapen platonisk eller om de är i ett förhållande redan. Finns det någon som vill syssla med kemi på fritiden, och experimentera med kemikalier utomhus i en trädgård i Södertälje? MVH.  

  • Svar på tråden Någon kemi-intresserad?
  • StudierKemi
    Embla twopointoh skrev 2022-06-04 07:49:13 följande:

    Vad menar du med "experimentera med kemikalier"? Typ sådana enkla saker man kan göra med barn, som lava-lampor?


    Jag tänkte mig lite allt möjligt! Både lätta och medelsvåra experiment, och skriva upp den kemiska formeln också på en whiteboard. Så synd att du är långt över min nivå Embla. :( Men om du vill göra de alla kemiska experimenten på experimentarkivet.se med mig ändå, så går det jättebra! Jag köper in allt nödvändigt själv.
  • Embla twopointoh
    StudierKemi skrev 2022-06-04 09:45:46 följande:
    Jag tänkte mig lite allt möjligt! Både lätta och medelsvåra experiment, och skriva upp den kemiska formeln också på en whiteboard. Så synd att du är långt över min nivå Embla. :( Men om du vill göra de alla kemiska experimenten på experimentarkivet.se med mig ändå, så går det jättebra! Jag köper in allt nödvändigt själv.
    Tyvärr är Södertälje för långt bort från där jag befinner mig.

    Jag har gjort en del sådan där "skojig-kemi" eller vad man ska kalla det, eftersom mitt universitet hade en del sådana aktiviteter för skolungdomar för att introducera och locka dem till naturvetenskapens värld, och vi kemistudenter fick vara med som extra handledare.
  • SweeneyToad

    Hej! :)

    Jag bor tyvärr långt ifrån Södertälje, samt jag har ej läst kemi på gymnasienivå eller universitetsnivå. Jag är dock intresserad av kemi, och var  bra på det i högstadiet(fick MVG), men det är tyvärr allt...

  • Embla twopointoh
    SweeneyToad skrev 2022-06-04 22:24:34 följande:

    Hej! :)

    Jag bor tyvärr långt ifrån Södertälje, samt jag har ej läst kemi på gymnasienivå eller universitetsnivå. Jag är dock intresserad av kemi, och var  bra på det i högstadiet(fick MVG), men det är tyvärr allt...


    Är du intresserad av någon speciell gren av kemi? Biokemi, organisk kemi, fysikalisk kemi ... ?


  • SweeneyToad
    Embla twopointoh skrev 2022-06-05 00:17:48 följande:
    Är du intresserad av någon speciell gren av kemi? Biokemi, organisk kemi, fysikalisk kemi ... ?


    Jag är intresserad av allt. Solig
  • Embla twopointoh
    SweeneyToad skrev 2022-06-07 18:18:16 följande:
    Jag är intresserad av allt. Solig
    Personligen tycker jag att fysikalisk kemi med kvantmekanik och statistisk termodynamik är superkul.
  • StudierKemi
    Embla twopointoh skrev 2022-06-07 18:27:50 följande:
    Personligen tycker jag att fysikalisk kemi med kvantmekanik och statistisk termodynamik är superkul.
    Så himla intelligent och smart Embla! Skål  Skulle inte du kunna ge mig ett exempel på något medelsvårt experiment som jag ska utföra inom snar framtid? Något meningsfullt som man lär mycket utav! Så gör jag denna i min trädgård, och lägger upp en video på experimentet här inne i denna tråd! Så kan alla vara med och titta. {#emotions_dlg.flower} 
  • Embla twopointoh
    StudierKemi skrev 2022-06-07 18:51:57 följande:
    Så himla intelligent och smart Embla! Skål  Skulle inte du kunna ge mig ett exempel på något medelsvårt experiment som jag ska utföra inom snar framtid? Något meningsfullt som man lär mycket utav! Så gör jag denna i min trädgård, och lägger upp en video på experimentet här inne i denna tråd! Så kan alla vara med och titta. {#emotions_dlg.flower} 
    Jag är inte speciellt kunnig om experiment som man kan utföra i sin trädgård med kemikalier och utrustning som är tillgängliga för "vem som helst", och som samtidigt är på en grundläggande nivå när det kommer till vad som händer, tyvärr. Hade du varit en av mina studenter med tillgång till universitets lab hade det varit en annan femma.

    Det skulle väl vara typ att vad händer om du har två skålar med bakpulver och du häller kokande respektive kallt vatten i varsin skål. Hur reagerar bakpulvret i skålarna och varför? Vilken kemisk reaktion bevittnar vi?

    (Du vet säkert detta redan, men även om du "bara" experimenterar i din trädgård, använd skyddsglasögon för din egen säkerhets skull)
  • StudierKemi

    Det blev lite experiment nu under veckan, med en klasskompis till mig från YH, och min dotter på 11 år! Vi gjorde experimenten framför mitt mycket höga, svarta kemibord som står hemma, och vi hade vita rockar på oss, skyddshandskar och skyddsglasögon. :) Det var roligt och uppskattat av dem båda!!

    Experiment #1. Vi gjorde en vulkan och använde bikarbonat, ättika och diskmedel (samt lite karamellfärger av estetiska skäl). När bikarbonat NaHCO3, och ättika CH3COOH, kom i kontakt så bildades koldioxid CO2. Den sistnämnda gasen fastnade sedan i diskmedlet, och fick låtsas lavan att välla fram såhär:

    Experiment #2. Nu var det dags att prova hälla gas över ett tänt ljus. Man blandade bakpulver och vatten (bakpulver skulle kunna bytas ut mot bikarbonat, och om man använder bikarbonat istället i experimenten så tar man bara lite mindre mängder, då den ger en starkare effekt än bakpulver). När bakpulver och vatten reagerat så får man koldioxid. Det är den gasen som man häller ut sedan ur behållaren (man häller alltså inte ut den vita leran) och då slocknar ljuset magiskt för att syret har successivt trängts undan. 

    Experiment #3. Nu gjorde vi dr. Emblas experiment. Här skulle vi prova hälla kallt och kokhett vatten i varsin skål med bikarbonat. Det här är ett exempel på en katalytisk reaktion, där reaktionshastigheten ökar markant p.g.a. en tillsats i en av behållarna. NHCO3(solid) --> Na^+(aqua) + HCO3^-(aqua) Det sistnämnda är vätekarbonatjonen, och denna kan nu reagera på 2 olika sätt under detta experiment.

    Antingen reagerar den med vattnet som ett baskiskt ämne och tar upp en proton H^+, eller så reagerar den som en syra och avger en proton istället (till vattnet alltså H2O). Här kommer en formel då vätekarbonatjonen HCO3^- reagerar med en vattenmolekyl, som sedan tidigare tagit upp en proton, och så får man kolsyra H2CO3 som resultat, som kommer att bubbla upp i behållaren (det vi har bevittnat i experimentet). HCO3^- + H3O^+ --> H2CO3 + H2O Tack dr. Embla för tipset! Har du fler förslag på kemiska experiment till oss? 

  • Embla twopointoh

    Vad kul att ni verkligen kom till skott och gjorde detta!

    Något annat som är spännande för barn är att göra typ en lavalampa. Man behöver bara olja, vatten, bordssalt, karamellfärg och brustablett. Det finns massor av instruktioner på nätet. Det enda är väl att för bäst och vackrast effekt bör man ha en riktigt smal och hög behållare. Vi brukar använda stora mätglas, men en hög vas funkar säkert också.

Svar på tråden Någon kemi-intresserad?