• Dalarna91

Progesteron

Hoppas någon kan ge bra svar. 
    Har försökt finna svar men det är svårt. 

Mina "symtom" är; två tidiga missfall, upplever typ mild form av värme vallning, har tunt hår, är inte flintis (vet inte om det har betydelse), går lätt upp i vikt. 
    Har ganska så regelbunden mens 27-32. 
    Lutealfas på 13 dagar. Har de sista två månaderna haft spottings före mens, har aldrig haft det i mitt liv förut. 

Är det svårare att bli gravid med progrestron brist? Är 31 år, har försökt bli gravid ca 9 månader med två tidiga missfall.

• Svar på tråden Progesteron
  • Jag är bara jag

Har du kollat dig så du verkligen vet att du har brist på progesteron? Regelbunden mens och normallång lutealfas antyder ju ingen total brist för då har man inte haft äl alls så mensen kommer hipp som happ. Det finns ju andra orsaker till m.f också och 2 m.f räknas än som normalt. Har du inte kollat upp dig kan du göra det privat. Även Tsh som också kan orsaka m.f och en hel del kroppsliga symptom.

• Anonym (Ja)

Alla slag av hormonbrister eller generell obalans av hormonerna kan göra det svårare att bli gravid. Det finns väldigt bra info om just progesteron här om du vill läsa lite mer om det: https://www.vulverine.se/blogg/progesteron/

Hoppas ni lyckas snart Hjärta

• Dalarna91

Tack för svaren. Ska kolla upp det ni skrev :) 
    Vet jag har tagit tsh nyligt och de va bra. 

• Jag är bara jag
    Dalarna91 skrev 2022-06-03 21:45:53 följande:
    Tack för svaren. Ska kolla upp det ni skrev :) 
    Vet jag har tagit tsh nyligt och de va bra. 
    Det där med "bra" får man ta med en nypa salt beroende på vem som sagt det. Kvinnor som är infertila och/eller drabbats av flera m.f bör ligga på max 2,0- helst under 1. Vården tycker däremot att 3,5 är normalt och bra.
  • Dalarna91
    Jag är bara jag skrev 2022-06-03 22:30:41 följande:
    Det där med "bra" får man ta med en nypa salt beroende på vem som sagt det. Kvinnor som är infertila och/eller drabbats av flera m.f bör ligga på max 2,0- helst under 1. Vården tycker däremot att 3,5 är normalt och bra.
    Får se vad svaret var då innan jag säger bra :p 
    Tack så mycket.
  • Jag är bara jag
    Dalarna91 skrev 2022-06-03 22:35:13 följande:
    Får se vad svaret var då innan jag säger bra :p 
    Tack så mycket.
    Och kolla upp progesteronivåerna- gärna mer än en gång. Finns ju flera sorter att ta om man har brist.
  • Mojsan09
    Jag är bara jag skrev 2022-06-03 22:36:57 följande:
    Och kolla upp progesteronivåerna- gärna mer än en gång. Finns ju flera sorter att ta om man har brist.
    Finns ju också mycket man kan göra för att på naturlig väg balansera upp progesteronnivåerna. Handlar om att få till en stark ägglossning.
  • Dalarna91
    Mojsan09 skrev 2022-06-04 11:42:16 följande:
    Finns ju också mycket man kan göra för att på naturlig väg balansera upp progesteronnivåerna. Handlar om att få till en stark ägglossning.
    Dum frågan. Men hur kan man få en stark ägglossning? 
  • Jag är bara jag
    Mojsan09 skrev 2022-06-04 11:42:16 följande:
    Tja, jag vet inte om jag riktigt tror på det för då skulle ju inte progesteron i form av medicin finnas. Som jag tatt minst 1000 ggr. Eller medicin för att få äl. Jag provade all hälsokost och alla knep som rekommenderades på den tiden vi kämpade och absolut noll av det funkade. Därav min skepticism. 
Svar på tråden Progesteron