• midnattsängel

Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?

Har du blivit det? Hur lång tid tog det för dig att bli gravid och hur har det gått?

Min sambo dricker nog i genomsnitt 10-12 folköl i veckan. Personligen önskar jag att han drog ner rätt så rejält men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Själv dricker jag ytterst lite (helst inget alls), tidigare drack jag mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-04 22:00
    Det jag undrar över är om fertiliteten blir (mycket) sämre av den här mängden alkohol och även eventuella risker för fostret.

• Svar på tråden Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?
  • Anonym (M)

Nej, jag hade inte skaffat barn med honom. 

Försök kolla upp exakt hur mycket han dricker så kan du sen ta reda på om det är ett riskbruk.

• midnattsängel
    Anonym (M) skrev 2022-06-04 18:25:57 följande:

Nej, jag hade inte skaffat barn med honom. 

Försök kolla upp exakt hur mycket han dricker så kan du sen ta reda på om det är ett riskbruk.

jag ska göra det... tack. ärligt talat har jag inte speciellt bra koll på hur mycket det är, kan ha räknat fel. men jag ska absolut ta reda på det.
  • Anonym (M)
    midnattsängel skrev 2022-06-04 18:41:45 följande:
    jag ska göra det... tack. ärligt talat har jag inte speciellt bra koll på hur mycket det är, kan ha räknat fel. men jag ska absolut ta reda på det.
    Det är bra. Sen om det visar sig klassas som riskbruk så skulle jag ta en allvarlig funderare på om det är värt att fortsätta med den här mannen. Det är mycket elände och krossat liv som man riskerar. Personligen tycker jag ingen man är värt det. Och verkligen inte låta sina barn få en sådan pappa.
  • midnattsängel

Kanske ska förtydliga att det är fertiliteten och risker för fostret jag tänker på, om det inte framgick. Men såklart kan det bli ett problem längre  fram om han fortsätter dricka mycket eller börjar dricka mer.

• Anonym (Förstår inte)

Förstår inte att du ens tänker tanken att skaffa ett barn med honom faktiskt. 

• Tecum
    midnattsängel skrev 2022-06-04 19:10:38 följande:
    Kanske ska förtydliga att det är fertiliteten och risker för fostret jag tänker på, om det inte framgick. Men såklart kan det bli ett problem längre  fram om han fortsätter dricka mycket eller börjar dricka mer.
    Hans fertilitet påverkas inte av den mängd han dricker nu, det är heller ingen risk för fostret. Men kanske för dig och barnet när det är fött, om hans drickande eskalerar. Än är det ingen fara. Men om han går över till starköl och ökar mängden är han på väg mot missbruk.
  • midnattsängel
    Tecum skrev 2022-06-04 19:56:10 följande:
    Hans fertilitet påverkas inte av den mängd han dricker nu, det är heller ingen risk för fostret. Men kanske för dig och barnet när det är fött, om hans drickande eskalerar. Än är det ingen fara. Men om han går över till starköl och ökar mängden är han på väg mot missbruk.
    Tack för svaret, det var det jag ville veta. Jag har läst att det kan påverka negativt om man dricker mer än 5 standardglas i veckan men vet inte om det stämmer.

Han dricker starköl nån helg ibland men inte på vardagar.

Absolut, det håller jag med om.
  • Anonym (Lisa)

Det finns god alkoholfri öl om det är smaken han vill åt och inte ruset. Kan vara värt att köpa hem. Om han kan tänka sig att gå över till det. 

Risken är att barnet får en dålig uppväxt med pappan utvecklar alkoholism och du får ett tungt liv som partner? 

• midnattsängel
    Anonym (Lisa) skrev 2022-06-04 20:54:23 följande:

Det finns god alkoholfri öl om det är smaken han vill åt och inte ruset. Kan vara värt att köpa hem. Om han kan tänka sig att gå över till det. 

Risken är att barnet får en dålig uppväxt med pappan utvecklar alkoholism och du får ett tungt liv som partner? 

Han säger att han inte tycker att det smakar lika bra, men sen finns det ju olika sorter och han har nog bara testat max 2.. tror inte det är ruset han vill åt.

jo det e sant
  • Anonym (Meja)

Säger som övriga fundera först på om han ens är en lämplig pappa. om du tycker han dricker så pass mycket att du undrar om det försvårar eller ger skador på fostret så låter det som han dricker för mycket. 

Anser även att en miljö där det ?måste? drickas alkohol inte är en lämplig miljö för ett barn att växa upp i. 

Svar på tråden Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?