• Hyllemor

Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.

Vi har alltid gjort mycket utflykter med vår nu 8-årige son. Det är inte särskilt fysiskt ansträngande utflykter, utan att man åker iväg till ett museum eller går i skogen eller besöker en lekplats, eller bara är ute och grillar.

I hela hans liv, så har det varit extremt svårt att få med honom ut genom ytterdörren, men när vi väl har fått ut honom genom ytterdörren (efter mycket tjafs) så har han uppskattat utflykten, tyckt att det var roligt och vi har kunnat vara iväg under en hel eller halv dag med utflyktsmat och så.

Det här har ändrat sig under det senaste halvåret. Antingen gnäller han halva tiden då vi är iväg, eller så är han på tipptoppenhumör från början där han lovordar allt och säger att det är det bästa han har varit med om, men orkar inte mer än 2 timmar, sedan ger han upp och vill hem.

När vi väl kommer hem, så stänger han in sig i sitt rum och tittar på en enda youtubekanal som handlar om Minecraft. Han orkar knappt spela Minecraft, utan tittar bara på andra som spelar. Ofta får vi ta paddan ifrån honom och tvinga honom att göra någonting annat, om det så är att bara spela Minecraft eller att spela brädspel med oss eller bara att han ska titta på en film.

Det känns som att hela vårt liv går ut på att han ska slita sig från youtubekontot han följer och det är väldigt jobbigt.

Nu under sommaren har vi sagt att nu kommer vi att vara ute mycket och att det bara är för honom att acceptera det. Det här oroar honom något enormt och han säger att han inte alls vill det.

När vi kom hem, så stängde han in sig i sitt rum, tog fram paddan och tittade på sin jäkla youtubekanal igen.

Hur ska jag göra här? Jag vet att många i klassen tittar på samma youtubekanal och pratar om den, så jag vill inte förbjuda den helt och hållet. Samtidigt tar det så mycket energi från oss föräldrar att hela tiden försöka hitta någonting annat att erbjuda. Vi är så trötta på att förbjuda honom från att titta på paddan, eftersom han ändå inte klarar av att uppskatta någon aktivitet som vi vill göra. Det känns mest som gnäll, gnäll och gnäll, trots att vi vänder ut-och-in på oss själva varje dag och varje helg för att hitta roliga saker för honom att göra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-05 22:38
    Idag var vi på en vattenlekplats med linbana, där han till och med träffade en klasskompis som han brukar leka med. Han lekte med henne i 20 minuter, sedan sade han åt mig att han ville hem, eftersom han var trött. Det första han gjorde när han kom hem, var att stänga in sig i sitt rum och titta på den jäkla youtubekanalen. Hans pappa, som hade arbetat natt, och därför inte var med oss, var tvungen att ta paddan och tvinga ut honom från rummet för att kunna prata med honom.

Han var inte alls så här förr, utan det här beteendet har uppstått under det senaste halvåret.
  • Svar på tråden Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.
  • Hyllemor
    Mandelskorpan skrev 2022-06-06 10:23:02 följande:

Har sonen inga fritidsintressen? Mina barn har börjat med sina sporter i den åldern, kanske till och med något tidigare. Det har hållit dom ifrån skärmarna och nu i tonåren med mer fokus på tävling håller det dom från att ränna ute och festa. Så det är mitt tips, hitta ett fritidsintresse som sonen gillar och kan fokusera på. Det är värt väldigt mycket.

Vår son är anmäld till scouterna till hösten, dit vi hoppas att han får plats. (han har själv velat gå på scouterna i flera år, men just här finns det inte någon grupp för de som är yngre än 8 år.)

Han har kompisar som han leker med någon gång i månaden, men annars så hänger han med oss vuxna (med våra vänners barn) på våra aktiviteter,  vilket är museibesök, gå ute i naturen och annat. Han tycker egentligen att det här är intressant, men vi måste liksom vända ut och in på oss själva för att han ska tycka att det är roligt fortfarande.

Vi läser mycket böcker och pratar och diskuterar olika saker. Det är liksom inte så att han är "ensam" utan vi är en tight familj, som gör mycket tillsammans, och då anpassat till stor del till vad han gillar och tycker om. Hans pappa spelade mycket Minecraft tidigare och vill gärna spela med honom, men då vill vår son mest titta på och diskutera minecraft. Han kan spela själv i kanske MAX 10 minuter i veckan, men sedan vill han mest prata om det, om han inte tittar på youtubekanalen. Och vår son pratar om Minecraft HELA TIDEN, men då bara om vad youtubern gör. Han verkar inte ens uppskatta hur hans pappa spelar, trots att pappan har spelat Minecraft under väldigt många år.

Vi har bjudit hem kompisar som gillar att spela Minecraft, men vår son tycker också att de inte "håller måttet" på så vis som youtubern gör, så han vill inte spela med dem, utan pratar bara om hur youtubern gör.

I övrigt så tycker jag om att pyssla, måla, rita, vilket vår son också gillade tidigare, men inte nu längre. Vi vuxna älskar brädspel. Vår son vill inte spela längre, trots att vi har köpt in massor med nya spel. För ett halvår sedan byggde vi hela familjen mycket lego (stora byggen) Det vill inte vår son längre.

Vi får väl hoppas att vi är på rätt spår nu (se föregående inlägg.) Vi försöker verkligen vända det här. Kanske är vi på rätt spår.

• Donaldduck1234

Hej
    vi har liknande problem!
    vår son är 7.5 år, går upp varje morgon (han vaknar först) och kollar Youtube-klipp om när någon spelar super mario  varje morgon. så fort han kommer hem sätter han på tvn igen, eller ännu bättre - spelar tv- spel om det är hans speldag (1 dag i veckan + bilresor).
    hans pappa spelar tv-spel/dataspel och har gjort hela livet så han är mer förstående. Jag begriper ingenting, ungen är ju fulllkomllgt insnöad! och beroende. 

Beroendet märks på att han skyller på magont etc för att kunna skippa fotbollen (ja han lyckades lura migen gång), han får aggressionsutbrott när han inte får spela etc. Och just det att han är odräglig i en veckan men sedan går det ur kroppen och det är inte lika tjatigt /han kan leka m annat.

men till problemet är att alla hans kompisar har inga begränsningar (kanske för att deras barn inte har problem? dock hör jag hur de tjatar iofs) och nu vill mitt barn ofta gå hem till andra kompisar o jag misstänker bara för att spela. vi Vill ju inte förbjuda honom att träffa kompisar och bli utanför men svårt att säga till deras föräldrar att de inte får spela då.

Han pratar bara om tv-spel. Forboll är intresse nummer två.

vad göra? Rädd att det här bara är toppen på ett isberg.

• Mrs Moneybags
    Donaldduck1234 skrev 2022-06-15 04:16:38 följande:

Hej
    vi har liknande problem!
    vår son är 7.5 år, går upp varje morgon (han vaknar först) och kollar Youtube-klipp om när någon spelar super mario  varje morgon. så fort han kommer hem sätter han på tvn igen, eller ännu bättre - spelar tv- spel om det är hans speldag (1 dag i veckan + bilresor).
    hans pappa spelar tv-spel/dataspel och har gjort hela livet så han är mer förstående. Jag begriper ingenting, ungen är ju fulllkomllgt insnöad! och beroende. 

Beroendet märks på att han skyller på magont etc för att kunna skippa fotbollen (ja han lyckades lura migen gång), han får aggressionsutbrott när han inte får spela etc. Och just det att han är odräglig i en veckan men sedan går det ur kroppen och det är inte lika tjatigt /han kan leka m annat.

men till problemet är att alla hans kompisar har inga begränsningar (kanske för att deras barn inte har problem? dock hör jag hur de tjatar iofs) och nu vill mitt barn ofta gå hem till andra kompisar o jag misstänker bara för att spela. vi Vill ju inte förbjuda honom att träffa kompisar och bli utanför men svårt att säga till deras föräldrar att de inte får spela då.

Han pratar bara om tv-spel. Forboll är intresse nummer två.

vad göra? Rädd att det här bara är toppen på ett isberg.

För mig är det värre med TV/Youtube jämfört med tv eller dataspel. Det har ju bevisats i stora studier att just tv-spel höjer intelligensen hos barn, så det passiva sittandet framför tv:n måste vara sämre. 

Men jag förstår, er son är fortfarande mycket ung och man vill inte att det ska ta över livet. 
  • Nutnut

Ta bort iPad/youtube helt en tid (varför inte hela sommarlovet) och testa om det gör skillmad. Ha en fast tid varje dag som det är okej med tv (ej youtube). 

jag lovar att han kommer vilja vara ute mer om alternativet padda inte erbjuds hemma. egen iPad är bara onödigt i den åldern! sonen Hade en som gick sönder. Kan lova att det dröjer länge innan han får en ny! Han får låna min vid enstaka tillfällen men det blir inte alls samma tjat 

• Nutnut
    Hyllemor skrev 2022-06-05 22:56:10 följande:

Det är det här jag funderar över. Visst skulle vi kunna ta bort paddan helt, men vi tvingar bort honom från den flera gånger varje dag, vi åker iväg och vi gör massor med saker, men han pratar bara om paddan. Om vi hade varit föräldrar som satte en iPad i vår sons händer som barnpassning, så hade det kanske varit en annan sak, men det har vi verkligen inte gjort här. Trots det, så är det plötsligt bara paddan och det här jäkla youtubekontot som han följer.

Vi tvingar alltså honom att titta på en vanlig film. Vi tvingar honom att spela brädspel. Vi tvingar honom att att spela datorspel (som han tittar på på paddan.) Han "gör oss till lags" men han återgår till samma förbannade youtubekonto hela tiden.

Förr, när han använde paddan, så var det i alla fall en skillnad i vad han valde: han kunde se en film på netflix, eller en youtuber eller lyssna på musik eller lägga bort paddan och spela på dator eller nintendo switch.

Vi köpte nintendo switch till honom i julklapp. Han spelade lagom mycket, men så laddade jag ner youtubeappen till den, och efter det så klarar han inte ens av att spela tv-spel. Han sitter enbart med det här förbaskade youtubekontot där några spelar Minecraft och Roblox, men han vill inte ens spela själv.

Men alltså varför tvinga honom till de andra sakerna? varför får han Ens ha kvar sin iPad med detta beteende?  Låt ingen ha tråkigt utan att tvinga eller servera annat  roligt. avvänj Honom vid paddan (dvs ingen padda alls!) så kommer det lösa sig tid nog av sig Själv. Vet han att ipaden finns där när han tröttnar på Annat så kommer ju detta fortsätta. Förstår faktiskt inte varför ni inte redan insett det 
  • Nattviol

Angående skärmtid som någon tipsade om. 

Vi har android där man också kan ställa in skärmtid, men det är inget svårt för ungarna att gå runt. 

Istället har vi installerat appen qustodio på enheterna (både barn och föräldrar har varsin version). 

De kan ringa och sms:a när skärmtiden är slut för dagen. Vi kan lägga till tid när det behövs eller blockera om så skulle behövas. 

Sedan fick äldsta barnet en skoldator. Vi upptäckte plötsligt att det blev många kvällar då barnet kom upp och "inte kunde sova". Visst kan det vara så i perioder ändå, men nä, vi fick inte ihop det. Eftersom vi har lösenordet till skoldatorn gick vi in och konstaterade att youtubehistoriken visade sig stämma väl överrens med "jag kan inte sova". 

Så nu är den enheten blockerad i vår routerefter en viss tid på kvällen. (Givetvis efter läggdagstiden, det ska ju fortfarande gå och göra läxor). (Om man har telia finns det en förklaring här www.telia.se/privat/support/info/foraldrakontroll-wifi-router )

• Spucks
    Nutnut skrev 2022-06-15 09:23:39 följande:
    Men alltså varför tvinga honom till de andra sakerna? varför får han Ens ha kvar sin iPad med detta beteende?  Låt ingen ha tråkigt utan att tvinga eller servera annat  roligt. avvänj Honom vid paddan (dvs ingen padda alls!) så kommer det lösa sig tid nog av sig Själv. Vet han att ipaden finns där när han tröttnar på Annat så kommer ju detta fortsätta. Förstår faktiskt inte varför ni inte redan insett det 
    Ja, jag håller absolut med. Känns väldig konstig att man tvingar barnet att göra saker han inte vill, för att få bort honom från Youtube, istället för att helt enkel förbjuda Youtube.

TS, jag tycker ocks
    å det är konstig att många av alternativen du rabblar upp innebär andra skärmar. Han ska spela dataspel istället? Titta på en film? Inte konstig att barnet blir beroende av något som har med skärmar att göra, när skärmar tydligen är en så stor del av familjens vardag.
  • Nutnut
    Hyllemor skrev 2022-06-13 22:36:04 följande:

Tack för alla fina svar och råd här i tråden!

Nu har det gått en vecka. Vi har inte infört strikt skärmtid, men blivit lite "jobbiga" och sagt: "Kom, är du snäll. Vi måste visa/berätta något" och så har vi gjort någonting annat vid korta tillfällen, så att han liksom har glömt bort paddan för en stund. Vi har samtidigt pratat om skärmberoende och vad det innebär och att vi kommer att begränsa om han inte försöker själv.

I helgen var han iväg med sin kusin under två dygn. Då hade han inte tittat på Youtube på på hela tiden, men blev ledsen när han kom hem eftersom han hade "glömt" titta på youtube (trots tillgång till det.) Vi pratade om att det inte är hela världen och att youtubekanalen finns kvar och idag - äntligen (!) grät han inte för att vi skulle ha "stulit hans tid" genom att försöka göra annat.

Jag hoppas också att "Sommarlov" på SVT kan göra det hela bra. Vi bor i Malmö och kan åka dit och titta live närhelst han vill, annars slår han ihjäl en timme på morgonen då han faktiskt tittar på någonting annat än just youtubekontot på iPaden.

Jag hoppas att vi genom det här kan få till en bra sommar, så som vi har haft de senaste åren: att vi faktiskt kan åka iväg på heldagsutflykter och kortare turer utan några skärmar alls.

Man måste inte hela tiden avleda eller servera alternativ. Det räcker med att säga att nu tittar vi inte på iPad/TV. Är man 8 år kan man komma på saker själv att göra. Och det är inte farligt att ha tråkigt eller vara arg en stund. Livet är fullt av motgångar och olika känslor och det är okej.

Kan ta som exempel när sonen blev hemskickad för påhittad magont här om dagen. Misstänker att han tog sin chans när det enbart var vikarier på fritids. Han var inte ett dugg sjuk och när han ville komma hem skulle han prompt se på tv. Jag vägrade. Tänkte inte låta honom vinna efter påhittad magont.
    Han låg på golvet och gnällde i typ en halvtimme kanske till och med en timme. Sa att han var trött, behövde vila osv. Men jag gjorde annat och struntade i honom. Svarade att om han behövde vila kunde han lägga sig i sängen och läsa en bok. Tillslut tröttnade han på att ha tråkigt tog massa papper från återvinningen och satt och pysslade rymdraketer. De kommer på saker själva om de får ha tråkigt liten stund. Man måste bara stå ut med gnället innan de kommer dit. Visst hade den enkla vägen varit att låta honom se på tv men det hade inte varit så bra lärdom för framtiden.
  • Hyllemor
    Spucks skrev 2022-06-15 10:15:40 följande:
    Ja, jag håller absolut med. Känns väldig konstig att man tvingar barnet att göra saker han inte vill, för att få bort honom från Youtube, istället för att helt enkel förbjuda Youtube.

TS, jag tycker också det är konstig att många av alternativen du rabblar upp innebär andra skärmar. Han ska spela dataspel istället? Titta på en film? Inte konstig att barnet blir beroende av något som har med skärmar att göra, när skärmar tydligen är en så stor del av familjens vardag.
    Jag kan inte se att de andra alternativen jag skriver om innebär andra skärmar. Jag skriver här om en familj som är utomhus mycket, spelar brädspel ihop, går på museer och är ute i naturen, samt pratar och diskuterar mycket ihop. Att jag inte ens kan få honom att titta på en film eller spela datorspel, ser jag ur den kontexten, som ett stort problem.
  • BreachMode

Låter som att han är introvert...

Extroverta laddar upp sin energi igenom att hänga med andra människor. Medans introverta bara orkar umgås med andra en liten stund, efter det vill dom gärna vara ifred för o ladda upp sin energi. 

Se till att han har mat och möjlighet att ta med sig mobil eller paddan. Då kan han leka med andra o samtidigt dra upp sin egen mobil om han vill det ibland. 

Vissa människor är helt enkelt introverta och tycker om när dom kan få vara ifred. Svårt att förstå för dom som är extroverta. "umgås med andra som är så roligt o kul..." 
    (för introverta kan det där vara givande i någon timme. Sen vill dom gärna få sätta sig o läsa.)

Svar på tråden Trött 8-åring som bara vill titta på Youtube.