• Tue 7 Jun 2022 00:11
    8881 visningar
    26 svar
    26
    8881

    Skev verklighetsuppfattning?

    Köpte en cykel åt dottern, hon var verkligen i behov av en, fanns inget begagnat inom 20mil. Så köpte en 14" som passade perfekt, yngsta dottern kommer få ärva tids nog. 
    Vi går/cyklar/longboard med barnen 1-2 timmar dagligen som transport. Äldsta brukar cykla åt minst 25-50% av sträckan.
    Så cykel kommer ej samla damm.

    Min Sambo tyckte 4.5k var helt hysteriskt dyrt och det var onödigt att köpa "MÄRKES CYKEL"!!!!!!
    Vet att våran syn på vad en cykel kostar skiljer sig med en nolla i vanliga fall. 
    Kan man ens köpa en ny cykel För 2000kr???

    Var det hysteriskt mkt med 4.5k för en barn cykel?

  • Svar på tråden Skev verklighetsuppfattning?
  • Tue 7 Jun 2022 00:33
    #1

    Min nya cykel för vuxen kostade 2500 kronor på Biltema. 
    Sonens 20 tums cykel köptes för ungefär samma pris. 

    Hade vi köpt likvärdiga cyklar hos stans cykelhandlare hade jag fått betala minst 4000 per cykel.... Vilket jag tycker är vansinnigt. Man kan liksom inte mer än cykla på dom. Och dyrare cyklar är stöldbegärliga i större utsträckning. 

  • Tue 7 Jun 2022 01:37
    #2

    Hysteriskt mycket ja.

    14 tum, bast i test 2022, 2.229 kr:
    www.litenleker.se/

  • Tue 7 Jun 2022 08:52
    #3

    Ok hon har tydligen rätt.
    Har bara haft tävlings cyklar dom senaste 20 åren.
    Min uppfattning av vad en cykel kostar är minst 30 000.
    För något vettigt, min dotter tävlar inte och en Biltema cykel kanske skulle ha räckt till.

    Har dåliga erfarenheter av Biltema cyklar då dessa bara blir skrot på nolltid om man försöker använda dylikt på elitnivå.
    Körde total haveri dagen innan SM och provade för skojs skull Biltemas värsting hoj  som fick agera donator. Men det är många år sedan och helt annat användningsområde.

  • Tue 7 Jun 2022 09:21
    #4
    Xlr8 skrev 2022-06-07 08:52:04 följande:

    Ok hon har tydligen rätt.
    Har bara haft tävlings cyklar dom senaste 20 åren.
    Min uppfattning av vad en cykel kostar är minst 30 000.
    För något vettigt, min dotter tävlar inte och en Biltema cykel kanske skulle ha räckt till.

    Har dåliga erfarenheter av Biltema cyklar då dessa bara blir skrot på nolltid om man försöker använda dylikt på elitnivå.
    Körde total haveri dagen innan SM och provade för skojs skull Biltemas värsting hoj  som fick agera donator. Men det är många år sedan och helt annat användningsområde.


    Om du tittar på cyklarna i cykelstället vid skola/tågstation så är ungefär 80-90% av cyklarna antingen köpta på Jula/Biltema eller äldre begagnade cyklar köpta på motsvarande stormarknad en gång i tiden. Väldigt få har dyrare cyklar. Och man väljer definitivt inte en dyr cykel bara för att ha till Ica för att köpa mjölk och cykla till stranden..

    En Sjösala-cykel från Biltema har fått många bra recensioner i många år. 
  • Tue 7 Jun 2022 10:00
    #5
    +2

    Det är inte orimligt att köpa en cykel för 4500:-, fördelen med en bra cykel är att den tappar väldigt lite i värde. En från biltema går knappt att ge bort efter några år. 

    Jag köpte en 20" för 4000:- för ett antal år sedan, efter tre barn cyklat på den sålde jag den för 2600:-. Att köpa skit som sedan slängs behöver vi komma ifrån.


    Ride it like you stole it
  • Tue 7 Jun 2022 10:22
    #6

    Självklart kan man köpa en cykel för 2000:- till sitt barn, men man får ofta vad man betalar för.

    Jag tänker att om man cyklar nån timme om dagen så är det rimligt att barnet har en cykel som passar och så mycket pengar tycker jag inte 4500;- är för en cykel.

    Är du som förälder en ordentlig cyklist och ni har en livsstil där ni är ute mycket är det rimligt att ha prylar som fungerar. 

    Biltemas och Julas grejer är bra för att vara i den prisklassen.... Men det finns ju en anledning till att det fortfarande säljs andra cyklar.....

    Att få parkerar sin dyra cykel vid järnvägsstationen säger mer om vikten av att ha en cykel som passar utifrån var man behöver parkera.... Fördelen med en äldre, sämre cykel är ju vanligtvis att de ej blir snodda först om de är låsta ....

  • Tue 7 Jun 2022 10:25
    #7
    Fjäril kär skrev 2022-06-07 09:21:28 följande:
    Om du tittar på cyklarna i cykelstället vid skola/tågstation så är ungefär 80-90% av cyklarna antingen köpta på Jula/Biltema eller äldre begagnade cyklar köpta på motsvarande stormarknad en gång i tiden. Väldigt få har dyrare cyklar. Och man väljer definitivt inte en dyr cykel bara för att ha till Ica för att köpa mjölk och cykla till stranden..

    En Sjösala-cykel från Biltema har fått många bra recensioner i många år. 
    Att du ställer skit som ingen vill ha ute är ju för att man inte vill få en bra cykel snodd. Det är inget kvitto på att dom cyklarna är bra.

    Att det står Yosemite på ramen är ju ett bättre stöldskydd än dubbla bygellås.
    Ride it like you stole it
  • Kockob­ello
    Tue 7 Jun 2022 10:29
    #8
    +2

    Betalar hellre för kvalitet än köper skit. 

  • Tue 7 Jun 2022 10:29
    #9
    Xlr8 skrev 2022-06-07 00:11:57 följande:
    Så köpte en 14" som passade perfekt, yngsta dottern kommer få ärva tids nog. 
    Var det verkligen en 14 tum du köpte? 
  • Tue 7 Jun 2022 11:56
    #10
    Lönnsirap skrev 2022-06-07 10:29:53 följande:
    Var det verkligen en 14 tum du köpte? 
    Ja det vart en Scott contessa 14 tum.
    12 var för litet och 16 förstort. 14 tum är ovanliga på beg marknaden så där av ny.
Svar på tråden Skev verklighetsuppfattning?