• Anonym (G)

Hur många vänner har du som vuxen?

Bara jag som upplever många har få vänner? Vad kan orsaken vara? Ett stressat samhälle så man inte hinner umgås och prioritera vänner? 

Själv har jag 2 vänner jag umgås med regelbundet, systrar jag träffar ibland och några bekanta som jag har en mer ?Messenger-relation? till och ses sällan med dem irl. Hur har ni det? Antar ens behov spelar stor roll. Själv skulle jag vilja träffa en ny vän som hade lika stort behov av att umgås som jag, en som man kan både shoppa, träna, vina o käka middag med. Göra allt med liksom. Tänker det krävs ju bara en person egentligen så hur kan det vara så svårt att verkligen hitta rätt. Känns också som att träffar man en partner tar den denna rollen istället och behovet finns inte på samma sätt. 

• Svar på tråden Hur många vänner har du som vuxen?
  • Anonym (Noll)

Har inga vänner, inga "messengerbekanta" heller. Jag har en man, barn och en mamma som jag ofta pratar med. Men det är som du säger, beror på ens behov. Har inga önskemål eller ambitioner om att skaffa en vän, kollegor kan jag småprata med på lunchen men det räcker bra.

• Anonym (Hmm)

Har inga "vänner", finns inte på sociala medier eller någon annan stans. Har valt detta själv så jag kan inte att jag drahit mig tillbaka på det sättet.
    Trivs väl själv helt enkelt.

• Anonym (Tiotal)

Jag har ett flertal nära vänner utspridda i Europa så det blir inte att vi träffas ofta.

Kontakten består mest av telefonsamtal och att vi kanske ses var tredje år högst.

Allt som allt har jag nog ca 8-10 nära vänner varav en tredjedel bor i samma stad.
    Vi hörs några ggr i månaden och träffas varanan, var tredje månad ungefär. Jag har inget behov av dagliga kontakter varken med familj eller vänner.

Att ses nån gång då och då och göra något kulturevent eller nån utflykt, fika eller middag räcker bra.

• Plupp73

Har en sambo och 3 nästan vuxna döttrar. Inga syskon. Nära vän med min exman.
    I övrigt har jag en riktigt fin bästa väninna som jag delar väldigt mycket tankar och samtals-och umgängestid med sedan många år tillbaka.
    Utöver det ca 3 nära vänner som jag pratar med regelbundet. Promenerar, dricker kaffe, delar livsfunderingar.
    En hop bekanta, parvänner, studievänner, bokcirkelgrupp och kollegor att träffa emellanåt på AW eller dyl.
    Tycker att det är i överkant, och att jag inte riktigt hinner med egentligen.

Så om jag skulle ligga på min dödsbädd skulle jag vilja säga hejdå till döttrarna, sambon och bästa vännen. Thats it. 

• Anonym (W)

Jag har fru. Pratar med grannar och hundägare.

Vänner träffar jag några gånger per år, hörs inte däremellan.

• Plupp73
    Plupp73 skrev 2022-06-07 20:52:38 följande:

Har en sambo och 3 nästan vuxna döttrar. Inga syskon. Nära vän med min exman.
    I övrigt har jag en riktigt fin bästa väninna som jag delar väldigt mycket tankar och samtals-och umgängestid med sedan många år tillbaka.
    Utöver det ca 3 nära vänner som jag pratar med regelbundet. Promenerar, dricker kaffe, delar livsfunderingar.
    En hop bekanta, parvänner, studievänner, bokcirkelgrupp och kollegor att träffa emellanåt på AW eller dyl.
    Tycker att det är i överkant, och att jag inte riktigt hinner med egentligen.

Så om jag skulle ligga på min dödsbädd skulle jag vilja säga hejdå till döttrarna, sambon och bästa vännen. Thats it. 

Ska tillägga att jag pratar med min bästa vän dagligen sedan 12 år tillbaka. De 3 övriga nära vännerna har jag något samtal med per vecka.
    De resterande kanske jag pratar med någon gång varannan månad eller dylikt
  • Anonym (Barnen)

Jag har några vänner, kanske ca 5 men inte så nära. Men jag umgås även med barnens föräldrar. har väl i alla fall tre st som jag träffat via barnen. Vi kan åka på dagsutflykt med barnen och även ta ett glas vin eller fika. hoppas vi kommer hålla kontakten när barnen är stora men inte säker. 

• Anonym (W)
    Anonym (Barnen) skrev 2022-06-07 21:01:10 följande:

Men jag umgås även med barnens föräldrar. har väl i alla fall tre st som jag träffat via barnen. Vi kan åka på dagsutflykt med barnen och även ta ett glas vin eller fika. hoppas vi kommer hålla kontakten när barnen är stora men inte säker. 

Vi har ingen kontakt alls längre med barnens kompisars föräldrar. Från att ha åkt på semester, gått ut etc gick det snabbt till noll då barnen bytte skolor etc.

• Anonym (Ensam)

ingen sen många år tillbaka. Med facit i hand har jag nog aldrig haft nån. Jag har bara trott att vissa varit vänner, men det visade sig att de inte var det. Egentligen tror jag nog inte ens att äkta vänskap existerar. I princip alla är egon som mest tänker på sig själva och bara umgås med folk om de får ut nåt av det. Bekanta är nåt annat. Lösa folk man träffar några gånger per år. Men de ringer man inte mitt i natten när livet kraschat.

• Anonym (.)

Inga vänner. Har bekanta men det är genom barnen. Snart är de så stora att de hälsar på varandra utan föräldrar. 

Mina barndomsvänner tappade jag kontakten med likaså universitetsvänner när jag flyttade för studier respektive arbete. Tror det handlade om olika faser i livet och hur villiga de var att hålla kontakten (jag försökte men när intresset inte är ömsesidigt är det en gräns för hur länge man kan hålla på så). 

Jag saknar att ha någon att diskutera jobbiga situationer och mina känslor och reaktioner med. Saknar att diskutera resultat och teorier med andra. Det blir så tungt att allt går genom monologer i mitt huvud. 

Svar på tråden Hur många vänner har du som vuxen?