Inlägg från: Anonym (Skilde mig 2004) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skilde mig 2004)

Planera skilsmässa långt innan?

Jag tycker att du tänker rätt ts.
    Man vet aldrig och man känner ingen, allra längst inne.

Jag blev lurad av min exman, det handlade inte om några större summor men ändå. Han tömde vårt gemensamma sparkonto iallafall, och sen hade han mage och begära att jag skulle dela på fakturan på eldningsoljan. Det kunde han ju glömma.

Hade väl ändå tur då han bara lämnade allt och gick, alla möbler och prylar fick jag. Allt utom TVn.

Sen stod jag där med huset som skulle säljas, tömmas och städas. Städfirman bidrog han med exakt noll kronor till.

Vi var bittra fiender länge och jag längtade efter att vårt barn skulle bli myndig så att jag aldrig mer skulle behöva han med karlfan att göra... men när det väl hände hade vi grävt ner stridsyxan och blivit vänner.

Idag är vi mycket goda vänner, men allt det där som hände  har vi aldrig någonsin tagit upp till diskussion. Jag tror att det skulle kosta oss vänskapen som tog mer än tio år att hitta tillbaka till. Och det är det inte värt.

Ett tag umgicks vi så flitigt att vårt barn faktiskt frågade om vi var ihop igen! Det är vi inte. Och kommer aldrig att bli. Även om jag tror att han skulle vilja det.

Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 11:49:44 följande:
    Tycker bara det är så väldigt fel att gå bakom ryggen på någon på det viset om man dessutom inte ens pratat om skilsmässa. Antar att då är allt bra med hennes kille? men det tro jag vad jag vill om
    Det är smart, det är ekonomisk planering i kombination med en form av försäkring.
    Man känner ingen längst där inne och vem som helst kan göra i stort sätt vad som helst om livssituationen förändras.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 12:11:16 följande:
    Ja men inte lagligt verkar det som . 

jag vet att man kan ha anledningar. Finns säkert de som har en anledning till att snatta med för de inte har pengar. Om man ska dra en jämförelse till något.

Det där med att kunna spara pengar kanske man borde tänkt på innan man gifte sig då. sen vet jag att allt kan hända men om man ändå inte enligt lag får spara undan pengar i smyg så.
    Jag tror att du också skulle stjäla om alternativet var att svälta.

Du får såklart ha din åsikt men det ändrar inte på att andra är smarta.

"Tänkt på innan..." säger du så till alla som går skilda vägar. Har du levt i ett och samma förhållande hela livet?
    Anonym (m,b -jbäjlb äu) skrev 2022-06-12 12:39:36 följande:

Jag är inne på tionde året som gift. Lycklig men visst har vi haft våra ups and downs som alla andra. Jag tror säkert att många andra är om sig och kring sig ÄVEN fast de inte har några planer på att skilja sig. 

Mina pengar som jag hoppas på att spara själv kan vara till skilsmässa, pensionen eller kanske till något annat. oavsett så ser jag till att vara ekonomiskt tryggad av mig själv, inte vara beroende av någon annan för att ha ett bra liv. 

Dessutom står jag i bostadsköer lite överallt. Inte för att jag har tänkt flytta, utan för att OM jag måste, eller för den delen vi måste flytta så vill jag ha en chans att kunna göra det. 

Det är bra, kallas för långsiktighet.
    Jag tackar gudarna för att jag stod i bostadskö när det begav sig!
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 12:45:44 följande:
    När man skiljer sig ska båda ha lika mycket pengar. Tjejen ska ju inte kunna få mer än mannen? ni menar allrså att man ska ha hälften och även ert henliga sparande. Usch.
    Det är väl upp till var och en!

Jag skulle inte tveka ett ögonblick att vara "bank" om något av mina två vuxna barn skulle fråga.
    Inte heller skulle min mor ha några tveksamheter till detta.

När min son gifte sig föreslog jag äktenskapsförord då han ägde villan sedan tidigare. Vore ju rent idiotiskt att riskera den ifall, itall.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 12:46:05 följande:

Detta är bara skrämmande.

Men ändå ganska vanligt.

Jag har skrivit testamenta att arvet efter mig ska vara enskild egendom till mina barn. För säkerhets skull.
    Min mamma har gjort likadant.

Man kan inte lita på en partner till 100% även om man tror det från början.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:00:14 följande:
    Men läser man om det så får man ju inte gömma pengar enligt lag. Det är så jag menar. 
    Vissa saker gör man ändå.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:04:02 följande:

Undra om de tjejerna eller killarna som gör så, skulle bli glad om det vore tvärtom. Om det fanns hemliga  pengar någonstans gömda. Skulle inte tro det. 

Var och en får se om sitt eget hus.
    Dumt huvud får kroppen lida för.
    Miramara skrev 2022-06-12 13:26:09 följande:
    Hon säger ju att de tjänar ungefär lika, de delar på alla gemensamma utgifter och därefter behåller de resten som fickpengar till var och en. Dvs maken har en summa och frun en summa. Om då frun väljer att lägga undan sina pengar och maken väljer att spendera sina - varför ska maken då ha del av fruns pengar också? 
    Håller med.
    Slösar han så får han väl stå sitt kast.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:19:11 följande:
    MEn när jag läst på så står det klart och tydligt att man inte får gömma pengar hos någon annan enligt lag. 
    Jojo, du har nämnt det hundra gånger redan.
    Det förändrar ingenting för dem som gör så.

Hade inte dragit mig ett ögonblick, som sagt, för att både göra så och hjälpa till med det.
Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?