• Miramara

Planera skilsmässa långt innan?

Anonym (Jolo) skrev 2022-06-12 09:58:43 följande:

Nej, det behöver jag inte eftersom det är pengar jag gett bort. På vilket sätt är det fult menar du? Vi delar på alla gemensamma utgifter, allt från amortering till glödlampor. Resten är våra egna pengar. Om jag vill spara eller slösa bort dem så är det ju min del. För honom likadant, vill han spara eller slösa är det ju hans pengar. Det han vinner med sin pappa har de i en pott som hans pappa har hand om, och där de använder pengarna fritt som de vill, där är jag inte involverad. 

Återigen, jag planerar inte för någon skilsmässa, men jag vill ha ekonomisk trygghet. Med jämna mellanrum tar jag en del av dessa pengar för en extraamortering, så jag bygger inga enorma pengaberg, men jag vill ha lite extra att förlita mig på om jag nån gång behöver. 

Tycker det bara är väldigt klokt, hur många trådar ser man inte på FL om kvinnor som inte har råd att separera. Ni delar ju lika på allt annat, så om du vill spara eller spendera din del, det är ju upp till dig, varför skulle han få sin del plus din?
  • Miramara

@nfnf
    Då tycker du samma om försäkringar i allmänhet? Varför ens skaffa bil, hus, barn, jobb om du tror att nåt ska hända med dessa i framtiden? 

Och din länk har ju inget med saken att göra, det handlar ju om befintliga sparkonton. Hoppas du aldrig någonsin swishar något till någon, det måste ingå i en bodelning! 
    Fånigt. 

• Miramara
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:02:49 följande:

Skrämmande är det ett folk går bakom andras ryggar och påstår sig var lyckliga med sina killar eller tjejer. Vilja ha mer pengar än hälften trots att det är sagt så. Att man till och med väljer att gömma pengar, allt för att kunna få mer än den andra. Den de påstå sig tycka om så mycket. 

Men det är ju samma summa maken har, om han spenderar sin summa på sig själv, varför ska han också ha hälften av fruns pengar? Varför svarar du aldrig på det? 
  • Miramara
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:20:28 följande:
    Menar du att de kommit överens om ett vid sidan omsparande, där de har samma summa? Isåfall ja, vad är det att diskutera mer? Det är väl skitbrta om de har kommit överens om att spara sjäva. då har de ju åtminstone pratat om det. Inget fuffens alls då.
    Hon säger ju att de tjänar ungefär lika, de delar på alla gemensamma utgifter och därefter behåller de resten som fickpengar till var och en. Dvs maken har en summa och frun en summa. Om då frun väljer att lägga undan sina pengar och maken väljer att spendera sina - varför ska maken då ha del av fruns pengar också? 
Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?