• Anonym (Bill)

Ta banklån och låna ut till annan?

En nära anhörig till mig har av olika anledningar hamnat i ekonomisk knipa. Hen har försökt att få ett banklån men får väldigt dåliga villkor. 

Vi har nu pratat om att jag kan ta ett lån och sedan låna ut pengarna i min tur då jag kan få ett lån med betydligt bättre villkor.
    Jag är okej med detta, och vi kommer att skriva ett skuldebrev. Anledningen till att jag inte istället står som medsökande eller går in som borgensman, är att jag vill ha kontrollen över att betalningen genomförs som den ska för att slippa eventuella överraskningar!

Men när jag nu har forskat lite kring detta så verkar det som att det av någon anledning är olagligt att göra så? Har svårt att förstå varför? Bestämmer inte jag själv om jag vill låna ut pengar till någon annan eller vad jag använder dem till?

Finns det någon som kan förklara detta?

• Svar på tråden Ta banklån och låna ut till annan?
  • Anonym (L)

Kan inte svara på huruvida det är olagligt men däremot varför det skulle kunna vara "dumt", både att du lånar i ditt namn och att du står som medlåntagare/borgensman.

Det påverkar ditt låneutrymme då lånet kommer att synas på din lånebild.

Om personen du lånar åt (eller med) inte längre kan betala på skulden (t.ex bli arbetslös, sjukskriven eller på annat sätt får en försämrad ekonomi) så står du som betalningsansvarig ändå och krävs på betalningar oavsett...
    Du kan ju skicka in skulden till kronofogden som alla fodringsägare men de kan ju bara kräva in skulden från din släkting om det finns betslningsutrymme och under tiden måste du betala av lånet ändå och då ligga ute med pengarna. 

Det förutsätter att du alltid ska ha råd med hens betalningar i din ekonomi...tänk om du blir sjukskriven eller liknande...

Om personen skulle avlida utan kapital så skulle ju ert skuldebrev strykas men inte lånet som du tagit...du får betala ändå utan att få tillbaka något.

Skulle personen söka skuldsanering så skulle hen bli fri från skulden men inte du...

Jag förstår att du vill hjälpa men tänk efter ordentligt före...så att du inte sätter dig i skiten...

• Anonym (S)
    Anonym (Bill) skrev 2022-06-08 21:17:04 följande:
    Ta banklån och låna ut till annan?

En nära anhörig till mig har av olika anledningar hamnat i ekonomisk knipa. Hen har försökt att få ett banklån men får väldigt dåliga villkor. 

Vi har nu pratat om att jag kan ta ett lån och sedan låna ut pengarna i min tur då jag kan få ett lån med betydligt bättre villkor.
    Jag är okej med detta, och vi kommer att skriva ett skuldebrev. Anledningen till att jag inte istället står som medsökande eller går in som borgensman, är att jag vill ha kontrollen över att betalningen genomförs som den ska för att slippa eventuella överraskningar!

Men när jag nu har forskat lite kring detta så verkar det som att det av någon anledning är olagligt att göra så? Har svårt att förstå varför? Bestämmer inte jag själv om jag vill låna ut pengar till någon annan eller vad jag använder dem till?

Finns det någon som kan förklara detta?

Var har du läst att det är olagligt?
  • FuckGoggleAskMe

Tyvärr är det inte olagligt att låna ut dina pengar (även om du lånat dem) till en privatperson. Däremot korkat.

• Anonym (Nej!!!!!)

Gör det inte! Jag har lånat 70 000 till ett vuxet barn och inte fått en krona. Trots att barnet lovade betala punktlig.  Lånade även 50 000 till syskonet och det tog två år men nu får jag för det iaf. Jag ångrar så att jag var dum som trodde på mitt eget barn. 

Gör det inte! 

• Anonym (Stupido)

Nej nej och åter nej!
    Du kommer inte att få tillbaka ett korvöre. Sluta vara så naiv.

• Anonym (Låna)

Jag hamnade i en ekonomisk knipa och hade ingen möjlighet till lån. Min föredetta svärfar tog därför ett lån i sitt namn på 100tusen och förde över pengarna till mig. Han tog ett banklån på sin egen bank, Nordea.
    Jag betalar av honom det jag kan :)

• Anonym (D)

Mitt tips är alltid att man inte ska låna ut mer än man har råd och är OK med att förlora.

Kan inte riktigt se vad som skulle kunna vara olagligt med att du lånar ut de pengar du fått låna av banken. Det enda skulle vara om du på något sätt planerat att t.ex. lämna landet så att banken inte kan få tag på dig och dina pengar...

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Låna absolut inte ut mer än vad du kan acceptera att förlora helt. Sannolikheten är ganska hög att du inte får tillbaka någonting, och är summan för hög så har du förlorat både pengarna och släktingen som en vän. Att låna ut pengar brukar vara ett effektivt sätt att avsluta en vänskap.

Går du in som medlåntagare eller borgensman så kan banken kräva dig på hela beloppet om släktingen inte betalar. Det är bättre att du lånar ut pengar, men som sagt inte mer än du tycker är OK att förlora i värsta fall.

Det är inte olagligt att låna ut pengar, men det är korkat att själv ta ett lån för att låna vidare till någon annan. Ta av dina sparpengar i stället, då kanske du lättare inser hur dumt det är att låna ut stora summor.

• Anonym (Hej)

Min spontana är gör det inte.... har själv gjort det och sitter nu i sliten. Personen betalade inte tillbaka och jag blev av med jobbet och sitter nu med skuld hos kronofogden,  den är snart avbetald men det efter flera år...

Ska du låna så gör det med pengar du redan har och kan bli av med. Lånet blir ditt och skulden blir din. Se om du kan hjälpa på annat sätt, hur mycket handlar det om, kan personen få hjälp med att göra budget, spara in på boende, börja cykla ta något extra jobb.

• Anonym (Rtr)

Lyssna på dr Phils kloka ord:
    You don't solve moneyproblems with money!

Svar på tråden Ta banklån och låna ut till annan?