Anonym (TS) skrev 2022-06-08 22:15:49 följande:
Vardagsmotion vid jobb hemifrån?
Jag tänker mig att många här jobbat hemifrån under pandemin och därför kan komma med lite tips på hur ni gjort.
Idag: Cyklar till jobbet vilket blir ca 8 mil/vecka med en snittpuls på runt 140. Duschar och byter om till jobbkläder när jag kommer fram. På jobbet varierar det hur mycket jag rör mig men skulle tro att jag snittar på ca 6000 steg, mycket trappor och en del fysiskt jobb.
Till hösten: Jobba hemifrån de flesta dagar med ett rent skrivbordsarbete.
Jag trivs med min nuvarande aktivitetsnivå och funderar på vad jag kan hitta på för att uppnå samma även till hösten.
Det är alltså "vardagsträning" jag är ute efter, inte gym eller liknande.
Lägg en timme varje vardag på att cykla, springa eller annan träning.
Tex om du tidigare cyklade hemifrån kl 07 och började jobba kl 08, så gör du samma nu när du jobbar hemma: mellan 07-08 så tränar du och sen börjar du arbetsdagen.
Sen kan du kanske lägga till ett extra pass för att kompensera för att du tar färre steg, tex en halvtimme promenad eller annan träning på eftermiddagen eller kvällen.
Om du ska börja med skrivbordsjobb efter att ha haft ett mer rörligt jobb så skulle jag satsa på styrketräning och smidighetsträning minst 3 av veckans träningspass. Dels för att inte få ont och bli stel men också för att bygga muskler och inte bara göra konditionskrävande träning.