• Anonym (Nu får det vara nog)

Vill ha er åsikt kring bonusfamilj

Hej! 

Vi är en bonusfamilj med 4 barn varannan vecka. De flesta bonusfamiljer man läser om här har utmaningar, så även vi. Min partners ex vill ha barnen heltid och arbetar konstant med att få dom att stanna kvar hos henne även under våra veckor. Hon övertygar nästan alltid barnen att stanna hos henne 2-4 dagar extra under våra veckor, genom olika hit och genom att ge dom saker. Deras barn är 10 och 13 år gamla. 

Till dilemmat. Dotter som är 10 år gammal rider med sin mamma. När jag och min partner började träffas för två år sedan hade de precis gått isär och han sa då nej till ridning under hans veckor eftersom dottern alltid var ledsen och saknade mamman när hon kom tillbaka, det blev ett jobbigt inslag mitt i veckan för både dottern och honom. 

Förra sommaren sa dottern att hon ville rida även våra veckor. Vi besökte en ridskola och hon var exalterad över att börja. Veckan efter kom hon tillbaka förstörd eftersom hennes mamma hotade med att sälja hennes häst (svårt att sälja hästen, eftersom det inte är hennes häst, men för dottern blev det ett påtagligt hot) om hon började ridskola. Mamman krävde plötsligt att dottern skulle rida även våra veckor. Vi sa nej och försökte under hösten sälja in ridskola igen, men dottern vågar inte börja där eftersom mamman ska sälja hästen. I vintras kontaktade mamman fritids och berättade för dom hur ledsen dottern var över att inte få rida våra veckor och på utvecklingssamtalet med skolan lyfte personalen det med min man. Han svajade och gav efter. 

Nu är vi inne på tredje barnveckan när dottern ska rida med sin mamma under våra veckor. Det fungerar inte alls. Mamman håller inte överenskommelsen om att lämna på fritids, vi tvingas hämta hos henne. Hon håller inte heller tiden, vilket gör att jag i panik har får ordna hämtning av mina barn med hjälp av morföräldrar. 

Dottern kommer hem med sin mammas ord om allt. Det är som att ha exfrun vid köksbordet två dagar efter varje ridning. 

Jag tål det inte. 

Självklart vill jag att dottern ska vara lycklig, men jag vill inte ha den galna exfrun i mitt liv varannan vecka. 

Tacksam för alla tips. 

• Svar på tråden Vill ha er åsikt kring bonusfamilj
  • sextiotalist
    Anonym (Nu får det vara nog) skrev 2022-06-09 10:41:51 följande:

Hej! 

Vi är en bonusfamilj med 4 barn varannan vecka. De flesta bonusfamiljer man läser om här har utmaningar, så även vi. Min partners ex vill ha barnen heltid och arbetar konstant med att få dom att stanna kvar hos henne även under våra veckor. Hon övertygar nästan alltid barnen att stanna hos henne 2-4 dagar extra under våra veckor, genom olika hit och genom att ge dom saker. Deras barn är 10 och 13 år gamla. 

Till dilemmat. Dotter som är 10 år gammal rider med sin mamma. När jag och min partner började träffas för två år sedan hade de precis gått isär och han sa då nej till ridning under hans veckor eftersom dottern alltid var ledsen och saknade mamman när hon kom tillbaka, det blev ett jobbigt inslag mitt i veckan för både dottern och honom. 

Förra sommaren sa dottern att hon ville rida även våra veckor. Vi besökte en ridskola och hon var exalterad över att börja. Veckan efter kom hon tillbaka förstörd eftersom hennes mamma hotade med att sälja hennes häst (svårt att sälja hästen, eftersom det inte är hennes häst, men för dottern blev det ett påtagligt hot) om hon började ridskola. Mamman krävde plötsligt att dottern skulle rida även våra veckor. Vi sa nej och försökte under hösten sälja in ridskola igen, men dottern vågar inte börja där eftersom mamman ska sälja hästen. I vintras kontaktade mamman fritids och berättade för dom hur ledsen dottern var över att inte få rida våra veckor och på utvecklingssamtalet med skolan lyfte personalen det med min man. Han svajade och gav efter. 

Nu är vi inne på tredje barnveckan när dottern ska rida med sin mamma under våra veckor. Det fungerar inte alls. Mamman håller inte överenskommelsen om att lämna på fritids, vi tvingas hämta hos henne. Hon håller inte heller tiden, vilket gör att jag i panik har får ordna hämtning av mina barn med hjälp av morföräldrar. 

Dottern kommer hem med sin mammas ord om allt. Det är som att ha exfrun vid köksbordet två dagar efter varje ridning. 

Jag tål det inte. 

Självklart vill jag att dottern ska vara lycklig, men jag vill inte ha den galna exfrun i mitt liv varannan vecka. 

Tacksam för alla tips. 

I ert fall så hade jag nog valt att låta dottern rida, släppt den striden helt enkelt
  • Anonym (det)

Jag tål det inte. 

Det låter som att dottern måste avstå saker som är betydelsefulla för henne för att det ställer till det i ditt liv och för dina känslor. Det skulle inte kännas okej för mig, och det kanske också är en av anledningarna till att mamman vill ha barnen mer.

Och n har kanske tagit er vatten över huvudet med att rodda er 4-barnsfamilj, och det är barnen som nu alltså ska ta smällen för era val. 

Och sen undrar jag varför du står för hämtningar när det strular, var finns barnets andra förälder i det hela?

Mitt tips? Jag skulle nog försöka vara vuxen nog att separera mina känslor för min mans exfru och hur barnens behov och önskemål kan tillgodoses trots att de tvingats in i en illa fungerande bonusfamilj. Alltså skulle barnet fortsätta att rida och jag skulle se till att lösa det praktiska kring det och hantera mina känslor kring det hela utan att belasta och frånta barnet något.
  • Anonym (A)

En eftermiddag i veckan vill hon rida med sin mamma? Jag ser ingen anledning till att säga nej. Tvärtom, låter mer konstigt att ni vill göra det.
    Däremot måste hämtning och lämning på riddagen styras upp och det borde ligga lite mer på mamman att det fungerar.

• EnAnonumius

Tacksam för alla tips. 

Alltså din partner får sluta upp med att vara en mes och sätta ned foten ordentligt.
    Det hans EX gör är att försöka fasa ut pappan ur barnens liv, genom att skrämma hota barnen med att sälja de de älskar mest (i detta fall hästen). Det skall han inte acceptera. Han skall inte heller acceptera förtäckta hot till dottern om att sälja hästen om hon inte rider med mamman under "pappa-veckorna".

Vad han bör göra är att rådfråga med en advokat hur han skall göra så att han inte gör fel d.v.s "har ryggen fri".

En fråga vem står hästen på?
    Står den på mamman så är det beklagligt.
    Står den på pappan så styr han över det..

Vad ni kan göra också under tiden är att pappan kör barnet till stallet på hans veckor (2-3 ggr/veckan typ) och låter barnet rida sin häst. När hon är klar med ridningen och mockningen så åker de tillbaka till hans(ert) hem...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Anonym (det) skrev 2022-06-09 10:55:40 följande:
    Det låter som att dottern måste avstå saker som är betydelsefulla för henne för att det ställer till det i ditt liv och för dina känslor. Det skulle inte kännas okej för mig, och det kanske också är en av anledningarna till att mamman vill ha barnen mer.

Och n har kanske tagit er vatten över huvudet med att rodda er 4-barnsfamilj, och det är barnen som nu alltså ska ta smällen för era val. 

Och sen undrar jag varför du står för hämtningar när det strular, var finns barnets andra förälder i det hela?

Mitt tips? Jag skulle nog försöka vara vuxen nog att separera mina känslor för min mans exfru och hur barnens behov och önskemål kan tillgodoses trots att de tvingats in i en illa fungerande bonusfamilj. Alltså skulle barnet fortsätta att rida och jag skulle se till att lösa det praktiska kring det och hantera mina känslor kring det hela utan att belasta och frånta barnet något.

Vår familj fungerar utmärkt. Alla barnen trivs här och vi har roligt tillsammans. Problemet ligger inte hos oss. 

Jag arbetar kväll den dagen ridningen är och av den anledningen hämtar min man sina och mina barn, men det fungerar inte längre eftersom exet inte håller tiden. 

• Guldnovan

Har inga råd angående mamman eftersom jag  aldrig varit i den situationen. Däremot har jag ridit lektion i 10 år och varit aktiv i styrelsen på en ridklubb.  Att bara rida lektion varannan gång inte är en bra idé av flera anledningar. 
    Rider man på abonnemang betalar man för varje vecka så om man missar en lektion så rider man igen den en annan gång. 
    De övriga i gruppen går förbi i kunskap och man kan få  svårt att hålla jämna steg med resten.  Det är en utbildning och om eleverna är med lite ibland består gruppen av elever med olika kunskapsnivå. Man är inte bara där och rider lite så där. Det kan även vara kö till lektioner och det  kanske är bättre att upplåta platsen till nån som kan utnyttja den helt. 
    Jag hoppas det löser sig så hon kan vara med varje vecka. Det är ju inte barnens när föräldrar skiljer sig och det är synd om resultatet blir att  hobby/fritidssysselsättning blir lidande. Det kan vara så att just de här aktiviteterna blir extra viktig då. 

Men jag förstår inte, äger mamman en häst som flickan rider på lektion? 
    Eller rider flickan på ridskola och  mamman har en häst någon annanstans? 

Guldnovan skrev 2022-06-09 11:12:19 följande:

Har inga råd angående mamman eftersom jag  aldrig varit i den situationen. Däremot har jag ridit lektion i 10 år och varit aktiv i styrelsen på en ridklubb.  Att bara rida lektion varannan gång inte är en bra idé av flera anledningar. 
    Rider man på abonnemang betalar man för varje vecka så om man missar en lektion så rider man igen den en annan gång. 
    De övriga i gruppen går förbi i kunskap och man kan få  svårt att hålla jämna steg med resten.  Det är en utbildning och om eleverna är med lite ibland består gruppen av elever med olika kunskapsnivå. Man är inte bara där och rider lite så där. Det kan även vara kö till lektioner och det  kanske är bättre att upplåta platsen till nån som kan utnyttja den helt. 
    Jag hoppas det löser sig så hon kan vara med varje vecka. Det är ju inte barnens när föräldrar skiljer sig och det är synd om resultatet blir att  hobby/fritidssysselsättning blir lidande. Det kan vara så att just de här aktiviteterna blir extra viktig då. 

Men jag förstår inte, äger mamman en häst som flickan rider på lektion? 
    Eller rider flickan på ridskola och  mamman har en häst någon annanstans? 

Tack för ditt svar. Det visste jag inte.
    De lånar en häst av en vän till familjen. 

Vad har vi för andra alternativ? Hyra in oss hos någon varannan vecka? Kan isf vi som helt saknar hästvana vara med henne när hon rider? Alla tips ta tacksam emot. 

EnAnonumius skrev 2022-06-09 11:04:07 följande:
    Alltså din partner får sluta upp med att vara en mes och sätta ned foten ordentligt.
    Det hans EX gör är att försöka fasa ut pappan ur barnens liv, genom att skrämma hota barnen med att sälja de de älskar mest (i detta fall hästen). Det skall han inte acceptera. Han skall inte heller acceptera förtäckta hot till dottern om att sälja hästen om hon inte rider med mamman under "pappa-veckorna".

Vad han bör göra är att rådfråga med en advokat hur han skall göra så att han inte gör fel d.v.s "har ryggen fri".

En fråga vem står hästen på?
    Står den på mamman så är det beklagligt.
    Står den på pappan så styr han över det..

Vad ni kan göra också under tiden är att pappan kör barnet till stallet på hans veckor (2-3 ggr/veckan typ) och låter barnet rida sin häst. När hon är klar med ridningen och mockningen så åker de tillbaka till hans(ert) hem...

Precis så. Hon försöker fasa ut. 

De lånar en häst av en bekant. Dilemmat blir att vi inte kan låna hästen/köra dit våra veckor eftersom det är mammans vän. Annars hade det varit den bästa lösningen. 

• Anonym (aaa)

Flickan ska så klart få rida (om det är hennes stora intresse) och ni får svälja förtreten att barnet rider på alla veckor. Det är i realiteten inte "era/hennes" veckor även om det är så man säger. Det är barnets rätt till båda föräldrarna, som står i lagtexten. Det behöver inte vara exakt varann vecka - det viktiga är att barnen mår bra. 
    Att mamman övertalar barnen att stanna längre, är en helt annan sak och det kan ni behöva diskutera med hjälp av tex familjerätten. 
    Det kan var att barnen mår bäst så tex, och då ska pappan betala lite underhåll. Om barnen stannar hos mamman mot sin vilja och ni är helt säkra på det, kontakta advokat. 

Jag lever själv i en bonusfamilj och det har fungerat oerhört bra hela tiden. Däremot har makens ex inte alltid varit nöjd med situationen. Efter rätt allvarliga saker på hennes sida slutade det i rätten med vårdnadstvist där min man vann både vårdnad + boendet och mamman enbart visst umgänge. Det var hon inte glad över men fick ju foga sig. Då var barnen ca 11 + 13 år (det finns ett äldre syskon som var ca 15 då och det barnet står inte ens med i domen, för rätten sa direkt att SÅ gamla barn gör precis som de vill med umgänget).
    Domaren sa mycket tydligt att även om det lades fram ett umgängeschema så handlade det om barnens behov av sin förälder, vilket tex kan innebär att 13-åringen var mer hos oss och kanske pratade i telefon med sin mamma, eller var där en helg. Idag några år senare bor den äldre på heltid hos oss sen rätt lång tid tillbaka och är hos sin mamma varannan helg + extra tillfällen tex på sommaren eller födelsedagar och liknande. Ungdomen styr detta helt själv. Den yngre bor 50/50 men följer inte exakt det som står i domen heller, men hen är nu 14 och får bestämma mer och mer själv. 
    Så kan det ev bli för barnen i denna tråd också. Det är inte självklart att tonåringar ska köra varann vecka tills de är vuxna. 

• Anonym (.)

Hej! 

Jag tål det inte. 

Tacksam för alla tips. 

Varför kan inte din man hämta henne hos mamman efter han hämtat era andra barn?

Sedan är detta något din man får fixa, det var ju han som gick med på det. Samma sak med dotterns prat om vad mamman säger. Det får din man styra upp.
Svar på tråden Vill ha er åsikt kring bonusfamilj