Spärrad journal
Detta har säkert debatterats flera gånger tidigare.
Om jag sprärrar min journal från psykiatrisk klinik - vem kan helt utan min kännedom och mitt medgivande läsa den?
Om jag sprärrar min journal från psykiatrisk klinik - vem kan helt utan min kännedom och mitt medgivande läsa den?
Ja de kan se den som en spärrad post i journalsammanställningen
Ja de kan se den som en spärrad post i journalsammanställningen
Hej, jag har jobbat på vårdcentral i Stockholm. Det är ju olika journalsystem i olika delar av Sverige, men i Stockholm är det vanligaste systemet Tace Care. Kan bara svara på hur det funkar här men säkert liknande över landet.
En patient som spärrat sin journal får ett gult hänglås högst upp i journalen som syns tydligt, meningen är just att andra inte ska missa detta.
Om du tidigare besökt vårdcentralen så kommer den kliniken att se allt som finns antecknat där, men inte vad som skrivits inom psykiatri. Men de ser att det finns ett hänglås, att journalen är spärrad. Men det framgår inte att det just är journalen hos psykiatrin du spärrat.
MEN, en vårdpersonal kan alltid öppna journalen ändå, utan ditt samtycke, om de registrerar att det är en nödsituation. Inget som görs bara sådär alltså.
Nackdelen med en spärrad journal är att det blir svårare för vårdpersonalen att följa dig vad som hänt, röntgensvar, provsvar mm.
Läkemedel syns ändå i läkemedelsförteckningen, oavsett om du spärrat eller ej.
Dock är det oftast så att de som spärrat oftast är personer som har kontakt med psykiatrin eller missbruk, vanliga personer (ursäkta uttrycket) spärrat ytterst som journal. Så en del du möter kommer tycka det är fuffens att du har en spärrad journal, men såklart inte säga något.
Läkemedel syns ändå i läkemedelsförteckningen, oavsett om du spärrat eller ej.
I Skåne använder sjukhusen/vuxrnpsyk ett journalsystem som heter melior. Där syns det tydligt om det finns besök hos exempelvis psykiatrin men att det är spärrat. Går då inte att läsa. Det går dock alltid att komma åt journalen ändå, men är krångligt och ska bara göras i nödfall. Den egna mottagningen kan alltid se sin egen journal. Ortopeden ser ortopeden, psyk ser psyk o.s.v.
Vårdcentralerna kan inte se sjukhusens journaler utan använder ett system som heter pmo. Där finns ett hänglås där de spärrade vårdcentralerna ligger under. Går åter igen att se sin egen mottagning.
Privata vårdgivare som feelgood, kry, Capio, cereb, modigo o.s.v. Kan inte se den offentliga vårdens journaler alls och tvärtom. En del går att se i npö dock.
Summan av kardemumman: Om journalen är spärrad så går det med andra ord att se att journalen finns, men den går inte att läsa för någon annan än mottagningen själv. Privata vårdgivare kan aldrig läsa varandras journaler eller den offentliga vårdens journaler och tvärtom.
Förstår att man kanske vill spärra psykiatridelen men vårdpersonalen får inte gå in i psykiatrijournalen ändå hur som helst. Just den journalen är det väldigt strikt med. Man får inte gå in i den om man verkligen inte måste.