• Anonym (Malin A)

Spärrad journal

Detta har säkert debatterats flera gånger tidigare. 

Om jag sprärrar min journal från psykiatrisk klinik - vem kan helt utan min kännedom och mitt medgivande läsa den?

• Svar på tråden Spärrad journal
  • EpicF

Du kan begärs ut logg över vilka som varit inne u din journal och anmäla om obehöriga varit inne och "snokat"

• Anonym (Gör det bara)
    Anonym (Malin A) skrev 2022-06-13 20:30:28 följande:

Jag har hört ryktet om att missbruket är vida utbrett och att läkare går in och snokar hejvilt. Om de blir påkomna håller de varandra bakom ryggen och slipper helt påföljd.

Vilket märkligt sätt att resonera. Varför tror du att det inte kommer att synas? Du verkar utgå från att inget kommer att visas? Hur kommer det sig?

Jätteenkelt att kolla. Min kollega drog på sig en könssjukdom när han låg i skilsmässa. Hans blivande exfru, som var ssk, kontaktade honom och frågade när fan han hade legat med någon annan. Hon blev anmäld och det var superlätt att kolla. Och mycket riktigt hade hon kollat. Om det nu är så att din släkting känner till något som ingen annan vet, bara gör det.
  • jeanette02

Jag har hört ryktet om att missbruket är vida utbrett och att läkare går in och snokar hejvilt. Om de blir påkomna håller de varandra bakom ryggen och slipper helt påföljd.

Absolut inte. Det är inte utbrett. Allt går ju att se, obehöriga inloggningar. Sluta var så misstänksam.
    Det uppdagas ju. Och varför man framstå som en idiot och skydda en brottsling. Läkare, ssk har oftast rätt hög moral och etiktänk. Samt vill skydda sina patienter.
    Av vem har du hört det ryktet? 
  • Anonym (.)

Märklig inställning, du låter ju paranoid. Vem har sagt det till dig? Ta reda på fakta istället för att lyssna på random personers åsikter. Folk fälls och blir av med jobbet, man läser INTE journaler hursomhelst.

Begär ut en logg så du får fakta på vem som varit inne.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Malin A) skrev 2022-06-13 20:07:11 följande:

Korkad fråga: Finns det någon möjlighet för vårdpersonal att snoka i min journal UTAN att lämna spår efter sig? Alltså hacka sig in?

Ärligt talat vem i hela friden tror du bryr sig om din journal så mycket att den skulle hacka sig in?

Inte ens offentliga personers, kändisars journaler hackas el kommer ut till allmänhet. Händer kanske nån gång att läsa om nåt sånt fall.
    Svar på din fråga om du spärrar din journal kan ingen läsa den. Det är ändå ingen som ska in och ev läsa i gamla journaler. Bara nuvarande behandlande läkare. Inte heller de kan bara enkelt komma åt dina journaler på andra mottagningar o eller enheter. 
  • Anonym (Vårdcentral)
    Anonym (Gör det bara) skrev 2022-06-13 21:15:06 följande:
    Vilket märkligt sätt att resonera. Varför tror du att det inte kommer att synas? Du verkar utgå från att inget kommer att visas? Hur kommer det sig?

Jätteenkelt att kolla. Min kollega drog på sig en könssjukdom när han låg i skilsmässa. Hans blivande exfru, som var ssk, kontaktade honom och frågade när fan han hade legat med någon annan. Hon blev anmäld och det var superlätt att kolla. Och mycket riktigt hade hon kollat. Om det nu är så att din släkting känner till något som ingen annan vet, bara gör det.

Ehh, ja men du tror inte att den blivande x-frun i detta fall hade fått reda på detta genom att hon blivit kontaktad då de smittspårade? 

• Anonym (Gör det bara)

Nej. Jag skrev ju att de kollade och att hon mycket riktigt varit inne i hans journal. Det var min poäng till TS. Det är superenkelt att kolla. Varför sitta på nätet och spekulera när man bara kan kolla upp det. 

• Anonym (Gör det bara)
    Anonym (Gör det bara) skrev 2022-06-14 13:16:10 följande:

Nej. Jag skrev ju att de kollade och att hon mycket riktigt varit inne i hans journal. Det var min poäng till TS. Det är superenkelt att kolla. Varför sitta på nätet och spekulera när man bara kan kolla upp det. 

Gick tydligen inte att citera, men svaret var till Vårdcentral.
  • EpicF
    Anonym (Gör det bara) skrev 2022-06-14 13:16:53 följande:
    Gick tydligen inte att citera, men svaret var till Vårdcentral.
    Hon dock ha sett i journalen (olovandes ja) efter att hon blivit kontaktad av smittsamtspårningen... 
  • Anonym (Gör det bara)
    EpicF skrev 2022-06-14 14:00:08 följande:
    Hon dock ha sett i journalen (olovandes ja) efter att hon blivit kontaktad av smittsamtspårningen... 
    Spelar smittspårning någon roll för tråden?

Hon hade sett honom på sin VC och gått in kollat, så betvivlar att smittspårningen kunnat kontakta henne, men visst, de kanske jobbar så snabbt. Spelar väl ingen roll för trådens ämne dock. 
  • Anonym (Malin A)
    Tilläggsfråga: Journalen består ju av flera delar: anteckningar, diagnoser, läkemedel, provsvar, remisser, tillväxt, uppmärksamhetsinformation, vaccinationer och vårdplaner. 

Om jag har spärrat journalen - är då alla dessa delar spärrade? 

(Ja, jag är paranoid. Glad)
  • EpicF

Anonym (Gör det bara): Nej, egentligen inte. Men man kan kanske ha mer förståelse för varför. Fortfarande inte tillåtet och bra att hon blev påkommen. 

• Anonym (alltkännstomt)

Jag ogillar också sommaren, mycket på grund av alla skrikiga ungar precis överallt och grannens barn som spelar fotboll mot väggen.

Har blivit värre sen 2015, går inte vara på stranden längre för det är utlänningar överallt som pratar arabiska och spelar hög arabisk musik.

Det var något bättre under pandemin men nu blir det nog samma visa igen.

Sommaren är bra fram till midsommar, sedan hade jag gärna slagit om till vinter igen

Enda fördelen med sommar är rent ekonomiskt då man gör av med mindre ström till villan. Tycker snö är vackrare än gräs.
    Sedan gillar jag att det inte är så mycket folk i farten på vintern.
    Man kan strosa på i 1 timma utan att stöta på någon annan.

Svar på tråden Spärrad journal