• Odd Even
    Thu 9 Jun 2022 22:54
    2569 visningar
    6 svar
    6
    2569

    Bryter jag mot Folkbokföringslagen?

    ;Finns det någon jurist här som kan svara på detta?

    Jag har två lägenheter (hyresrätter) och bor i båda. 
    Bakgrund: Jag har ingen familj men jag har jobbat på flera olika ställen under årens lopp. Men jag har aldrig brutit kontakten med min hemstad (H), har varit där på somrarana och jularna och då bott hos min pappa. Nu arbetar jag sedan några år i en annan stad (A) och har skaffat en hyreslägenhet där, men jag var folkbokförd hemma hos min pappa, för det är där jag känner mig hemma.
    För ett par år sedan dog min pappa och jag lyckades ta över hans hyreslägenhet i H. Man frågade mig då inte om jag hade en annan bostad någon annanstans. Jag arbetar i A och bor i lägenheten där i veckorna, men de flesta helger åker jag till H och bor i lägenheten där (det är inte längre än att det går), liksom jag gör på jular, under semester och sånt. Jag är fortfarande folkbokförd i H. Skälet är att jag inte känner mig hemma i A och jag vill inte bryta kontakten med H, där jag har min mamma (skild från pappa sedan decennier) och vänner. Det är i H jag känner mig hemma och jag vill ha en säker bostad där. Dessutom kanske jag snart slutar jobba i A och gör mig av med den lägenheten. 
    Jag hyr aldrig ut någon av lägenheterna utan bor ensam i båda.
    Bryter jag mot Folkbokföringslagen?

  • Svar på tråden Bryter jag mot Folkbokföringslagen?
  • Thu 9 Jun 2022 22:56
    #1
    +1

    Du ska vara folkbokförd i stad A eftersom du spenderar det mesta av din tid där. Hur du "känner" spelar ingen roll i sammanhanget.

  • Thu 9 Jun 2022 22:57
    #2

    Huvudsakliga vilan avgör. Där du sover mest. 

  • Thu 9 Jun 2022 23:30
    #3

    For Riksdagens socialdemokrater räcker 20 till 30 procent av året:

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OamAJ/riksdagsman-fick-700000-angav-adress-utan-toa

  • Odd Even
    Fri 10 Jun 2022 00:08
    #4

    Det verkar inte bara vara så enkelt att det bara är där man sover mest som avgör:
    Så här lyder  7 § i Folkbokföringslagen:


    "7 §   En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.


    En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden."

    I genomsnitt sover jag i H betydligt mer än en gång i veckan, säg att jag under ett år sover i H 1/3 av alla nätter och i A 2/3. Frågan är då var jag "med hänsyn till samtliga omständigheter får antas ha min egentliga hemvist". För mig är det definitivt i H. Jag känner ingen samhörighet med staden A, trivs inte där, anser mig bara jobba tillfälligt där om än oklart hur länge, och skulle må dåligt om jag blir av med lägenheten i H och tvingas bosätta mig permanent i A, och tappar kontakten med släkt och vänner i H. 
    Det borde väl ändå räknas in när man beaktar "samtliga omstämdigheter".

    Vad gäller riksdagsledamöter så finns det särskilda bestämmelser för sådana. Men jag för min del får inga bidrag och får betala hyra för två lägenheter, vilket förstås inte är billigt. Men det är mitt val.

  • Fri 10 Jun 2022 10:08
    #5

    Det skulle också kunna vara så att endera fastighetsbolag har synpunkter på att du har två kontrakt. Läs dina avtal och säkerställ att de godkänner detta. Utöver frågan om folkbokföring. 

  • Fri 10 Jun 2022 10:57
    #6

    Vanligtvis spel det ingen roll. Det som kan göra att det blir livat är om det innebär en ekonomisk fördel för dig, tex mindre skatt, reseavdrag, bidrag odyl. 

Svar på tråden Bryter jag mot Folkbokföringslagen?