Vad har jag för skyldigheter mot min chef?
Tack för feedback! Jag får mig lite av en tankeställare efter att ha läst svaren här, eftersom min upplevelse varit att jag varit mer än tillmötesgående utan att få något tillbaka. Det är tydligt att det jag gjort för min arbetsgivares skull är något som de flesta arbetstagare skulle göra utan att blinka, och att arbeta på sin lediga tid är något folk tar med lätthet på.
Jag vill inte vara besvärlig på något sätt, men efter alla dessa turer känner jag att jag borde kunna förvänta mig något från min chef också. Erbjudande om ersättning för tiden jag skulle måsta lägga ner om jag ska hantera reket, exempelvis. 
 Jag förstår nu att jag var lite otydlig med min fika-kommentar. Det jag var ute efter var, lite som du är inne på, att jag saknade någon form av uppmärksammande om att jag gick hem för en lång tid framöver, inte ens ett ?ha det bra? eller ?lycka till med bebis? fick jag höra. Sen tycker jag att det är sunt förnuft att göra någon form av gest när någon exempelvis går hem för att vara föräldraledig. Jag förväntade mig ingen fest, men en kaka till kaffet för att visa att man ändå noterat det hade i mina ögon inte varit för mycket begärt. 
Chefen kanske tycker han varit snäll som beviljat dig några extra tillfälle med föräldraledigt eller att han låtit dig gå tidigare för besök hos mödravården, eller att han låtit dig sitta lite längre på fika rasten för att du är gravid och inte orkar lika mycket.
Jobbat med en kollega som alltid sa att hon gjorde allt för alla, Hon var en av dom hemskaste att jobba med för sa någon emot så började hon lipa sen sprang hon och gav presenter i tid och otid för att "verka" snäll. Det var skönt när hon gick i pension.
Hade en annan kollega som verkligen INTE förstod ge o ta. Vi hade massor av förmåner och chefen lät oss jobba fria under ansvar men denne person fattade aldrig detta förrän hen sa upp sig och fick en chef som ställde hårda krav. Då ville han komma tillbaka men det tåget hade gått.
Sen finns det dåliga chefer men eftersom du inte ens tänker kvittera ut ett rekommenderat brev så känns du som kategorin som gärna tar fördelarna men inte ger något tillbaka.