Dilara93 skrev 2022-06-22 11:00:00 följande:
Vad tycker ni om namnet Matheo?
Vilket är då samma stil som Philip, Matheo eller Mathias?
Matheo är ett (för Sverige) nytt modenamn, och riktigt samma stil som Philip tycker jag inte att det är.
Men, de hänger ju ihop på så sätt att bägge två är varianter av bibliska namn, så helt olika är de inte heller, även om jag personligen tycker att varianten Matteus är snyggast.
De bibliska namnen härstammar ju dels från flera olika språk (hebreiska, grekiska, latin, persiska ...), och dels är det olika beroende på geografi och plats vilka namn som har använts (och vilken variant, såsom just Mattias/Matteus/Mats/Matheo/Matthew), och inte minst vad som varit på modet just då.
Typiska bibliska namn från olika eror (naturligtvis är inte gränserna kvivskarpa, och vissa namn, såsom Noah, har varit vanligt under flera årtionden):
60-tal: Per, Mats
70-tal: Peter, Mikael, Johan
80-tal: Markus, Andreas, Jonas
90-tal: Simon, Pontus
00-tal: Filip, Jonathan
10-tal: Matheo, Noah
Jag tycker att få saker säger "kristna föräldrar" som när barnen får ett bibliskt namn som inte är trendigt just då. Inte för att det är något fel med det, men det är ett ofta tydligt tecken. En liten Noah just nu skulle alltså ingen automatiskt associera till religiösa föräldrar eftersom det är ett modenamn, men om hans syskon hette Peter eller Silas (det ena inte på modet, det andra inte vanligt i Sverige utom just bland kristna), skulle det vara ganska uppenbart.