Inlägg från: Anonym (L-M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L-M)

Namn till lillebror

Anonym (E.) skrev 2022-06-12 01:59:37 följande:

...sedan finns ju även t.ex. Peter, Tomas, Mattias, Andreas, Daniel och David, som är bibliska och på flera sätt passar ihop med Philip (neutrala, normala, vanliga pojknamn - inga smeknamn, inte utländska, inte heller FÖR ståtliga). Men de kanske är för mycket fel generation? Å andra sidan är väl inte Philip heller inne längre? Jag tänker på det som ett typiskt 90-talsnamn. 

Dom flesta väljer inte namn för att dom är inne, såvida man inte är väldigt ung och osäker, utan för att man tycker att namnet är fint. 
  • Anonym (L-M)
    Anonym (I) skrev 2022-06-10 06:39:33 följande:

ingen koll på bibliska namn. Men som passar med Philip:
    Oscar
    alexander 
    william
    lukas
    carl 

Tycker också att dom här namnen är i samma stil som Philip och skulle passa. 
  • Anonym (L-M)
    Dilara93 skrev 2022-06-22 13:49:11 följande:

Tack för input alla, ni är verkligen till stor hjälp. Jag får inte ut något vettigt ur min man när vi diskuterar namn. Han har låst sig vid att Lucas är finast och passar bäst, men han säger att jag får välja och vad jag väljer av de andra namnen spelar ingen roll säger han. 

Barnet är fött och vi kände båda två efter förlossningen att han var en Lucas. Men jag har börjat tvivla, känner att det sänker ?stiligheten? på brorsans namn, kan man tänka så?Misstänker att jag blev för påverkad av mannen och storebror som snappade upp namnet väldigt fort. 

Namnen som jag velar mest mellan är Elias, Jonathan, Emanuel och Mathias (och Lucas då). 

Känner att jag bara kommer ta något snart så får det vara?  

Såg att någon nämnde André, då tycker jag Andreas är finare. Föreslog det för mannen men han har en nära kollega som heter det därför ryker namnet. Förlåt för gemensamt svar, kan av någon konstig anledning inte citera inlägg för tillfället. 

Jag vill på något sätt förmedla ?kristna föräldrar? men det är inte så lätt då Philip som vi redan har anses mer som kungligt är kristet. 

Matteus är fint men en nära vän har namngett sin son Mateus därför ryker det också. 

Ursäkta för rörigt svar. 

Mathias är inte i samma stil som Philip, då passar Lucas bättre. Men om du är ute efter kungliga namn så skulle Carl eller Oscar passa till Philip
  • Anonym (L-M)
    Xenia skrev 2022-06-22 23:10:27 följande:
    Det finska namnet är Matti, inte Mattis.

Mattis är en gammal svensk form. Jag gillar det men det är inte lika internationellt (dvs förekommer inte i engelskaspråkiga länder) som Philip. 
    Och framförallt passar det inte till namnet Philip
Svar på tråden Namn till lillebror