• Dilara93

    Namn till lillebror

    Hej, vad ska lillebror till Philip heta? 


    Tar tacksamt emot tips på helst bibliska, kristna namn men även annat som ni tycker är fint, inga påhittade namn bara :) 

  • Svar på tråden Namn till lillebror
  • Embla twopointoh
    Dilara93 skrev 2022-06-21 12:57:38 följande:

    Vi associerar Lucas till evangelisten Lukas och har inte alls samma association som dig. Nu heter djur allt möjligt men förstår dig, alla har olika associationer. 


    Min man vill inte ha Christian, dessutom har en bekant fått barn och namngett pojken Christian så det är inte aktuellt längre. 


    Lukas hette ju Emil i Lönnebergas häst, och det ÄR ett mycket vanligt hästnamn. Laban är också ett bibliskt namn som främst använts som ett djurnamn. Så, många kommer att associera Lukas/Lucas med djurnamn även om ni inte råkar göra det.

    Personligen tycker jag att Lukas, David, Elias eller Adam passar bäst i hop stil- eller tidsmässigt med Philip (2000-tals namn).
  • Anonym (I)

    Tycker ni har en fin lista.
    så här hade jag rangordnat dem även om flera är lika fina. 
    1. Alexander
    2. Jonatan 
    smyger in Simon här
    3. Emanuel
    4. Mathias 
    5. Elias 
    6. Lucas 


    behåll listan och se vilket namn som känns rätt när barnet kommit. :)

  • Anonym (E.)

    TS - vad tycker du om André? Det är lika stiligt som Philip, och förekommer i Bibeln (Andreas). 

    Eller Marcus/Marc/Mark, som också är bibliskt, men samtidigt har Romarriket bakom sig också. Philip och Mark tycker jag låter väldigt passande, stiligt och fint. Marcus är också bra, men kanske för vanligt?


    Dilara93 skrev 2022-06-22 11:00:00 följande:

    Vad tycker ni om namnet Matheo? 

    Vilket är då samma stil som Philip, Matheo eller Mathias? 


    Matheo är en italiensk form, som har blivit populär bland unga WT vad jag förstår. Passar inte alls med Philip. Mattias är den form som passar bäst med Philip.

    Sedan finns även Mats, men det tycker jag inte passar med Philip på grund av att det är olika generationer, samt att Mats är allmogens gamla form av namnet.

    Vidare finns Matteus som är det mest religiösa, vilket kan vara bra eller dåligt beroende på hur man ser det. Själv tycker jag att det är "för" religiöst - man tänker direkt på evangelisten, vilket man inte gör när man hör Mattias eller Mats. Och Philip har ingen sådan Bibelassociation alls (trots att Filippos förekommer i Bibeln, men nästan ingen känner till det).  
  • Embla twopointoh
    Dilara93 skrev 2022-06-22 11:00:00 följande:

    Vad tycker ni om namnet Matheo? 

    Vilket är då samma stil som Philip, Matheo eller Mathias? 


    Matheo är ett (för Sverige) nytt modenamn, och riktigt samma stil som Philip tycker jag inte att det är.

    Men, de hänger ju ihop på så sätt att bägge två är varianter av bibliska namn, så helt olika är de inte heller, även om jag personligen tycker att varianten Matteus är snyggast.

    De bibliska namnen härstammar ju dels från flera olika språk (hebreiska, grekiska, latin, persiska ...), och dels är det olika beroende på geografi och plats vilka namn som har använts (och vilken variant, såsom just Mattias/Matteus/Mats/Matheo/Matthew), och inte minst vad som varit på modet just då.

    Typiska bibliska namn från olika eror (naturligtvis är inte gränserna kvivskarpa, och vissa namn, såsom Noah, har varit vanligt under flera årtionden):

    60-tal: Per, Mats
    70-tal: Peter, Mikael, Johan
    80-tal: Markus, Andreas, Jonas
    90-tal: Simon, Pontus
    00-tal: Filip, Jonathan
    10-tal: Matheo, Noah

    Jag tycker att få saker säger "kristna föräldrar" som när barnen får ett bibliskt namn som inte är trendigt just då. Inte för att det är något fel med det, men det är ett ofta tydligt tecken. En liten Noah just nu skulle alltså ingen automatiskt associera till religiösa föräldrar eftersom det är ett modenamn, men om hans syskon hette Peter eller Silas (det ena inte på modet, det andra inte vanligt i Sverige utom just bland kristna), skulle det vara ganska uppenbart.
  • Dilara93

    Tack för input alla, ni är verkligen till stor hjälp. Jag får inte ut något vettigt ur min man när vi diskuterar namn. Han har låst sig vid att Lucas är finast och passar bäst, men han säger att jag får välja och vad jag väljer av de andra namnen spelar ingen roll säger han. 

    Barnet är fött och vi kände båda två efter förlossningen att han var en Lucas. Men jag har börjat tvivla, känner att det sänker ?stiligheten? på brorsans namn, kan man tänka så?Misstänker att jag blev för påverkad av mannen och storebror som snappade upp namnet väldigt fort. 


    Namnen som jag velar mest mellan är Elias, Jonathan, Emanuel och Mathias (och Lucas då). 

    Känner att jag bara kommer ta något snart så får det vara?  


    Såg att någon nämnde André, då tycker jag Andreas är finare. Föreslog det för mannen men han har en nära kollega som heter det därför ryker namnet. Förlåt för gemensamt svar, kan av någon konstig anledning inte citera inlägg för tillfället. 

    Jag vill på något sätt förmedla ?kristna föräldrar? men det är inte så lätt då Philip som vi redan har anses mer som kungligt är kristet. 


    Matteus är fint men en nära vän har namngett sin son Mateus därför ryker det också. 


    Ursäkta för rörigt svar. 

  • Embla twopointoh
    Dilara93 skrev 2022-06-22 13:49:11 följande:

    Tack för input alla, ni är verkligen till stor hjälp. Jag får inte ut något vettigt ur min man när vi diskuterar namn. Han har låst sig vid att Lucas är finast och passar bäst, men han säger att jag får välja och vad jag väljer av de andra namnen spelar ingen roll säger han. 

    Barnet är fött och vi kände båda två efter förlossningen att han var en Lucas. Men jag har börjat tvivla, känner att det sänker ?stiligheten? på brorsans namn, kan man tänka så?Misstänker att jag blev för påverkad av mannen och storebror som snappade upp namnet väldigt fort. 


    Namnen som jag velar mest mellan är Elias, Jonathan, Emanuel och Mathias (och Lucas då). 

    Känner att jag bara kommer ta något snart så får det vara?  


    Såg att någon nämnde André, då tycker jag Andreas är finare. Föreslog det för mannen men han har en nära kollega som heter det därför ryker namnet. Förlåt för gemensamt svar, kan av någon konstig anledning inte citera inlägg för tillfället. 

    Jag vill på något sätt förmedla ?kristna föräldrar? men det är inte så lätt då Philip som vi redan har anses mer som kungligt är kristet. 


    Matteus är fint men en nära vän har namngett sin son Mateus därför ryker det också. 


    Ursäkta för rörigt svar. 


    Jag förstår hur du menar, Philip är definitivt "stiligare" än Lucas, men jag tycker kanske inte att Lucas påverkar brorsans namn negativt på det sättet.

    Jag gillar Jonathan tillsammans med Philip. Bägge två är stiliga namn, samtidigt som de har en mjuk början (FI-ljudet och JONA-ljudet är mjukt) och ett lite hårdare avslut (IPP, TAN). Mathias är lite hårdare och tillhör inte samma tidsperiod som Philip och Jonathan som var trendiga ungefär samtidigt.

    Men, alla namnen ni har på förslag funkar såklart utmärkt, huvudsaken är ju att ni gillar namnet och att det känns rätt på pojken. Vilket inte alltid kan vara det lättaste att få till, både att föräldrarna ska vara överens och att det känns rätt alltså.

    Lycka till, och berätta gärna vilket namn det blev när ni bestämt er!
  • Manta33
    Dilara93 skrev 2022-06-21 10:24:09 följande:

    Tack för alla förslag. 


    Mannen står fast vid att han vill ha Lucas. 
    Jag vela varje dag och inget känns 100. 

    vad tycker ni om namnet Paul? 


     


    Lucas e finare än Paul...
  • Anonym (E.)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-22 14:02:57 följande:
    Jag förstår hur du menar, Philip är definitivt "stiligare" än Lucas, men jag tycker kanske inte att Lucas påverkar brorsans namn negativt på det sättet.

    Jag gillar Jonathan tillsammans med Philip. Bägge två är stiliga namn, samtidigt som de har en mjuk början (FI-ljudet och JONA-ljudet är mjukt) och ett lite hårdare avslut (IPP, TAN). Mathias är lite hårdare och tillhör inte samma tidsperiod som Philip och Jonathan som var trendiga ungefär samtidigt.

    Men, alla namnen ni har på förslag funkar såklart utmärkt, huvudsaken är ju att ni gillar namnet och att det känns rätt på pojken. Vilket inte alltid kan vara det lättaste att få till, både att föräldrarna ska vara överens och att det känns rätt alltså.

    Lycka till, och berätta gärna vilket namn det blev när ni bestämt er!
    Jonathan är ett av mina hatnamn - trots att det är ett helt normalt namn och inte WT eller så. Det är raka motsatsen till stiligt, i mina öron. Dels är det sammantaget för mjukt för ett pojknamn tycker jag (trots t:et), dels har det blivit väldigt förknippat med Astrid Lindgrens sagovärld (syskonen till en Jonatan heter ofta något annat Astrid Lindgren-namn), och dels tänker jag på visan:

    Hon hade ock en fästman, som hette Jonatan, Jona-tan tan tan, Jona-jona-jonatan.
    Och han var inte fager, men hon var lika dan, lika dan dan dan, lika lika lika dan. 


    Fast de barn som föds nu, kanske aldrig kommer att känna till den visan... man vet aldrig.
  • Embla twopointoh
    Anonym (E.) skrev 2022-06-22 14:19:56 följande:
    Jonathan är ett av mina hatnamn - trots att det är ett helt normalt namn och inte WT eller så. Det är raka motsatsen till stiligt, i mina öron. Dels är det sammantaget för mjukt för ett pojknamn tycker jag (trots t:et), dels har det blivit väldigt förknippat med Astrid Lindgrens sagovärld (syskonen till en Jonatan heter ofta något annat Astrid Lindgren-namn), och dels tänker jag på visan:

    Hon hade ock en fästman, som hette Jonatan, Jona-tan tan tan, Jona-jona-jonatan.
    Och han var inte fager, men hon var lika dan, lika dan dan dan, lika lika lika dan. 


    Fast de barn som föds nu, kanske aldrig kommer att känna till den visan... man vet aldrig.
    Ha, ha, ja, vi har väl alla olika associationer till vissa namn. Själv tänker jag lite på rövarna i Kamomilla stad "Kasper och Jesper och Jonatan" när jag hör Jonathan. Fast bara lite, för Jonathan är såpass vanligt att jag i huvudsak associerar det främst till Jonathan jag känner.

    Personligen så föredrar jag Jonah/Jona framför Jonathan. Det är klassiskt utan att vara supervanligt.
Svar på tråden Namn till lillebror