Inlägg från: Anonym (Svinn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svinn)

Matpriser som stiger

Suck. Man får faktiskt vara sjukpensionär och skaffa barn och behålla sin sjukpension. Det har jag. Det är långt ifrån samma sak att arbeta som att ha barn. Ett arbete kräver att man måste upp en given tid, göra sig i ordning, resa till arbetet, jobba ett antal timmar och faktiskt prestera under hela den tiden. Är man hemma med barn har man inga givna tider, inga krav man måste leva upp till, man kan ha mjukisbyxor och se ut som en zombie om man vill. Och anpassa livet, prioritera, dra ner på ambitioner, ha avlastning, hjälp av pappan m.m. Förutom att barn ganska snabbt blir självgående. De är liksom inga bebisar som ska bäras dygnet runt.

Hur eller hur... Maten har blivit dyr ja. Vi försöker köpa så mycket svinn-varor vi bara kan. Det mesta håller ju efter bäst-föredatum, speciellt mjölk och fil. Bröd går frysa in. Ibland bakar jag. Vi kör också med de billiga märkena på så mycket vi bara kan. Har dragit ner på kaffedrickandet. Är vi på stán fikar vi på Citygross och tar gårdagens fika om det bara finns. Förutom att vi köper nästan allt annat på secondhand. Där pratar vi mycket pengar att spara!

• Anonym (Svinn)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-06-10 15:19:49 följande:
    Jag tycker inte att man ska snåla när det gäller mat.
    Det är extremt viktigt för hälsan att äta bra råvaror, framförallt för barn som fortfarande växer.
    Snåla in på det materiella som kläder, leksaker, och prylar men absolut inte på maten.
    Det är skillnad på kött och kött. Samma sak med grönsaker. Pga hur vi odlar idag så är det svårt att få i sig höga halter av vitaminer och mineraler.
    Om ni inte har råd med ekologiska råvaror så satsa på bra kött och fisk,  även om det är dyrare och köp billigare grönsaker, helst frysta.
    Det är mitt tips.
    Köp inte mejerivaror, förutom riktig smör.
    Sluta med koffein och fika. Sluta med bröd och tomma kolhydrater (bukfylla).
    Om man har en budget och gör som ovan så kommer man ha råd med bra mat.
    Ekologiskt är inte nyttigare har de ju bevisat. Möjligen nyttigare för miljön, men inte vad gäller näringsinnehåll. Dessutom finns det nåt som heter livskvalitet. Jag vill ha mitt kaffe på morronen. Jag vill ha mitt fil också. Leva som asket på en massa grönt skulle innebära noll livskvalitet för mig personligen. Jag köper däremot i princip aldrig kläder till mig själv. Så det jag sparar där lägger jag på kaffet. 
Svar på tråden Matpriser som stiger