Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Matpriser som stiger

Anonym (Håller med!) skrev 2022-06-10 17:34:12 följande:
    Jo, det är väl nyttigare?

Att få massa besputningsmedel kan knappast vara bra för att få i sig.
    Bättre än salmonella och andra sjukdomar som kan komma med ekologiskt i stor utsräckning.
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 17:34:53 följande:
    Tippar på prisökningar mellan 20-50 % till hösten. Så folk får kanske äta lite mindre, men bra för hälsan i alla fall.
    Vet inte hur bra for hälsan det kommer bli, eftersom det säkert blir mycket mer pasta med ketchup och billig mat, jämfort med nyttigare mat.
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:45:30 följande:
    Man kan även jaga.
    Ha ha, ja ta fram din gamla AK från garderoben, alla har ju vapen hemma.
  • Tow2Mater
    Kockobello skrev 2022-06-13 19:45:01 följande:
    Man torkar, fryser in, gör sylt, saft, chutney etc? Det håller i åratal. 

Hur tror du folk överlevde förr?
    Folk hade andra förutsattningar förr.

Maken har iu allafall vapen, men jag undrar lite hur länge det ska gå att överleva på de ekorrar som springer runt här i grannskapet. Men circus 200 hus kommer de ta slut ganska snabbt kan jag tänka mig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-18 11:06:12 följande:

Min erfarenhet är att billig och nyttig mat ofta är samma sak. Rotfrukter, ärtor, linser, kål, lök, bönor, gryner, olja mm. 

Men jag ser omkring mig och på FL att matlagningskunskaperna generellt är väldigt låga. Folk behöver tex ofta recept för att kunna laga mat. Man blir ju otroligt låst då, istället för att gå till affären och köpa det som är billigast i förhållande till näringsinnehåll och sen slänga ihop något gott av det man fick tag i. 

Billig och nyttigt med de ingredienser du räknar upp blir sällan gott utan dyrare inslag...
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-18 14:43:27 följande:

Då är du kanske inte så bra på matlagning... smile5.gif

En kryddig gryta på linser och lök med ungsstekt potatis till och rostade kikärtor med chili skulle i alla fall inte jag tacka nej till. 

Och håller man sig till en billig bas av den typen av råvaror, så har man ju råd med några bitar halloumi eller en avokado eller nåt sånt också. 

Inte gott....
Svar på tråden Matpriser som stiger