Matpriser som stiger
Jo jag har reagerat, och man har ju förstått sedan innan årsskiftet varthän detta barkar. Prisökningarna började innan Putin bestämde sig för att dra igång ett krig. Men kriget i sig har eldat på en del av det som redan var på gång.
Svensken kommer få det jävligt kämpigt. Särskilt singelhushåll med barn, och där man har långt till jobb, skola, vård osv utan tillräckligt fungerande kollektivtrafik. Tyvärr tror jag inte att jag överdriver när jag säger att många kommer hamna inför läget, där dom seriöst måste gå hungriga x-antal dagar i veckan. Man tvingas skippa vissa mål, för man har inte råd annars. Folk kommer tvingas frysa i höst och vinter, eftersom elpriserna kommer vara minst lika höga som denna vintern. Sen kommer inte lönerna kunna öka heller, för att kompensera för inflationen. Kraftigt höjda löner eldar nämligen bara på inflationen ännu mer. Så rent krasst, med prisbilden, folks pengar ifrån arbete kommer räcka till allt mindre (vi är redan i spiralen) och smärtpunkten kommer nås för fler och fler, i takt med att detta pågår.