• Anonym (Tattooooos!!)

Hur har lågavlönade råd att tatuera sig så mycket?

Här är en sak jag funderat över. Jag älskar tatueringar, har själv ett par stycken i 90-tals/00-tals stil. Ena axeln, en stor i svanken, runt överarmen och en liten på ankeln.

Men även om jag jobbar heltid och ibland över...har inte råd. Alltså en snygg tatuering det är ett par tusen spänn. Så kanske en gång i halvåret realistiskt att jag har råd med det. Jag tjänar dåligt, men jag vet ändå andra som tjänar som mig eller inte ens har ett jobb som har jättemycket tatueringar, de behöver inte vara gamla heller utan kanske 25-30 och har ändå väldigt mycket tatueringar. Dubbla sleeves, flera på mage rygg, ben hals osv.

Hur har lågavlönade råd med detta? Ja, jag är faktiskt avundsjuk, för jag har inte råd med detta. har lite ideer på hur...men vill höra era ideer.

• Svar på tråden Hur har lågavlönade råd att tatuera sig så mycket?
  • Anonym

Därför att de gör fel prioriteringar

• Anonym (Lyxfällan)

Det har dom inte. Vad är en vanlig gemensam detalj bland personerna på Lyxfällan? 
    Tatueringar modell större, kaffemaskin, rökare (en del både röker och snusar) 

• Anonym (Lilo)

Det handlar väl om övriga utgifter.
    Man kan ha låg inkomst men låga utgifter så att man har mer pengar över än någon som har hög inkomst men höga utgifter.

Man kanske prioriterar bort andra saker, kanske låter bli att köpa kläder/gå på krogen/ha dyr mobil etc.

De kanske kör hos lärlingar som gör billigare tatueringar.

Jag är lågavlönad men har massa pengar på sparkontot. Folk som tjänar mer än mig fattar inte hur jag gör, men det är egentligen enkelt - jag prioriterar sparande framför konsumtion. Jag reser inte. Dricker inte alkohol. Köper inte kläder mer än nödvändigt osv. Jag skulle kunna tatuera mig för ca 5000 kr i månaden om jag ville trots låg lön.

• Glinda från Oz

Det andra redan har sagt. Vissa känner tatuerare också och får det för materialkostnaden. 

• Anonym (Tattooooos!!)
    Anonym skrev 2022-06-11 00:32:38 följande:

Därför att de gör fel prioriteringar

Ok men hur? Man får x antal tusen kronor i lön Hyran betalas, räkningar, mat, medicin, busskort/bensin osv. då har man Y antal tusen kronor kvar att slösa bort efter det. Siffran Y är nog bara tillräckligt hög för att det skall funka om hela Y går till tatueringar. Då blir det 0 till nöjen, smink, hårfärg, nagellack, gymkort, kläder, snus osv. Lånar man pengarna då eller går Y verkligen bara till tatueringar?

Jag har en lättare form av autism så det kan ha vart något uppenbart jag missat. Den möjligheten finns, men jag fattar inte riktigt detta.
  • Ocdmänniska

Jag brukar spara pengar, sen önskar jag mig ibland bidrag till tatuering när jag fyller år.

• Anonym
    Anonym (Tattooooos!!) skrev 2022-06-11 00:42:47 följande:
    Ok men hur? Man får x antal tusen kronor i lön Hyran betalas, räkningar, mat, medicin, busskort/bensin osv. då har man Y antal tusen kronor kvar att slösa bort efter det. Siffran Y är nog bara tillräckligt hög för att det skall funka om hela Y går till tatueringar. Då blir det 0 till nöjen, smink, hårfärg, nagellack, gymkort, kläder, snus osv. Lånar man pengarna då eller går Y verkligen bara till tatueringar?

Jag har en lättare form av autism så det kan ha vart något uppenbart jag missat. Den möjligheten finns, men jag fattar inte riktigt detta.
    Det är nog olika.
    En del kanske tar idiotiska sms lån , eller manipulerar andra att låna ut som de sedan står i skuld till
    De kanske betalar tatueringen men har sedan inte pengar att betala de andra räkningarna som dyker upp i slutet av månaden och får då problem.
    De har inte pengar att köpa bra och nyttig mat efter de betalt tatueringen. De äter pasta med ketchup  e dyl
    De har inte pengar kvar till medicin eller tandvård
    De köper tatuering till sig själva men ungarna får söndertvättade secondhandkläder elelr får avstå från fritidsaktiviteter
    eller avstår att köpa födelsedagspresent och julklapp till sin fru/man
    Ja det var några exempel på hur man kan få pengar till tatuering
  • EnAnonumius
    Anonym (Tattooooos!!) skrev 2022-06-11 00:42:47 följande:
    Att du inte får ihop det och "kan missat det uppenbara" har inget med din autism att göra.. 

Lustigt att du enbart regerade på inlägg #1..

Inlägg #3 och inlägg #4 hade faktiskt bra påtalande..
    En del känner en tatuerare och en del prioritera sparande före konsumtion och kanske den vägen kan skaffa tatueringar. En del kanske går till en lärling och tatuerar sig.. Lärlingar tar inte så mycket betalt som en professionell.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Um Hamza

Av alla saker du räknade upp, smink hårfärg snus och gymkort, är det enda jag köper kläder, men även det sällan. Finns jättebilligt 2hand osv. De killar du ser med tatueringar köper kanske inte nagellack? 

• Anonym (Liknande)

Jo men jag har reflekterat över liknande - att unga tjejer utan arbete har råd med hårförlängningar, lösögonfransar, dyra naglar och tatueringar med mera. När det gäller tjejer så tror jag att de hittar nån dum kille som betalar åt dem. 

När det gäller killar så tror jag på prioriteringar. De struntar i vad de äter, de köper inget till hemmet, har typ ett par skor?

Svar på tråden Hur har lågavlönade råd att tatuera sig så mycket?