• Sun 12 Jun 2022 08:42
    2075 visningar
    6 svar
    6
    2075

    Provisoriskt pass på Arlanda

    Jag är nyfiken på att höra hur kötiden/kösystemet ser ut för närvarande, och framför allt om man kan avvika från kön på kvällar/nätter. Har en femmånaders bebis (också i behov av pass till vår resa) som jag inte kan sova över utomhus med.

    Vi har väntat på våra riktiga pass i snart fem veckor. Verkade vid ansökningstillfället som en självklarhet att få passen i tid (då var leveranstiden ca 15 arbetsdagar och det krångliga var att få tid för själva passansökningen). Nu ligger leveranstiden på det tredubbla, och vår resa är bokad till slutet av juni, veckan innan våra pass nu beräknas komma. Har i desperation bokat en tid för nationellt id-kort istället (lyckades få en tid i annan del av landet i mitten av nästa vecka) men om leveranstiden för id-korten överstiger en vecka kommer vi inte hinna få dem i tid heller. 
  • Svar på tråden Provisoriskt pass på Arlanda
  • Glinda från Oz
    Sun 12 Jun 2022 08:47
    #1
    +2

    Du kommer behöva sova över avviker du från kön förlorar du såklart din plats. Det bästa är om du sover där och barnets pappa kommer med bebisen på morgonen innan de öppnar.

  • GGN
    Sun 12 Jun 2022 14:50
    #2

    Så du tar upp en hel del tider alltså..? Schysst...

  • Sun 12 Jun 2022 15:20
    #3

     Att två personer glider in hos dig i kön (om du sover där ) tror jag inte skulle uppskattas av övriga. 

    Jag avbokade/flyttade min resa från april till september när jag insåg att även tillverkning tog 7 veckor. 
    Trist och det kostade extra men jag hade inget val. 

  • Sun 12 Jun 2022 15:49
    #4

    Tydligen har personerna som köar fixat en egen kölista som folk skriver upp sig på, så att de kan få ett par timmars sömn i bilen och gå och köpa mat. Tidigare i veckan var väntetiden runt fyra dygn, om jag inte minns fel. De pratade på radion om detta. Ingen möjlighet att åka hem för att vila och inget för en liten bebis.

  • Sun 12 Jun 2022 18:33
    #5

    Oj, fyra dygns kötid! Det är helt vansinnigt. Då får man hålla tummarna att öppettiderna utökas den kommande veckan, så att väntetiderna minskar något...
    Vi får väl köa i skift nattetid antar jag, medan en av oss är i bilen/på hotell med barnen (det är bara jag och bebisen som behöver pass, inte resten av familjen).

  • Sun 12 Jun 2022 19:41
    #6
    erviso skrev 2022-06-12 18:33:54 följande:

    Oj, fyra dygns kötid! Det är helt vansinnigt. Då får man hålla tummarna att öppettiderna utökas den kommande veckan, så att väntetiderna minskar något...
    Vi får väl köa i skift nattetid antar jag, medan en av oss är i bilen/på hotell med barnen (det är bara jag och bebisen som behöver pass, inte resten av familjen).


    Ja, verkligen vansinnigt. Tror tyvärr inte att vi kan se några förbättringar än på ett tag, men hoppas att det löser sig för er. 
Svar på tråden Provisoriskt pass på Arlanda