• Anonym (hur?)

Arv efter mamma, hur ska vi räkna?

Min mor dog för en tid sedan och innan det hamnande hon först på sjukhus och sedan på ett hem för dementa. 

När mamma hamnade på sjukhus var jag precis i en separation och mina syskon (vi är totalt tre syskon) tyckte att jag ju kunde bo i mammas lgh tills hon kom hem. Då trodde vi att hon bara skulle behöva ligga ca 3 månader. 

Det gav mig en respit att leta bostad och mamma slapp kostnaden som jag tog över helt under den tiden. När mamma sen fick lov att flytta in på hem pratade vi om det och vi kom fram till att jag skulle bo kvar. 

Jag har betalt allt, ränta, amorteringar, avgiften till föreningen och drift. 

Nu vill jag köpa ut mina syskon och det är de helt med på. Båda har sina egna ägda boenden och har inget intresse av att bo i mammas lgh. 

Frågan är hur ska vi tänka? Jag känner lite att amorteringarna jag har gjort (samt div mindre reparationer, men de tänker jag inte ta med) har ökat värdet på lgh iom mindre i lån. Är det något jag bör ta med i beräkningen av vad jag ska betala? 

Jag vill gärna ha lite input och bör nog kontakta jurist innan, men jag vill samtidigt inte verka ogin. Det är dock för mig en ganska betydande summa, drygt 80 000 kr. Räntorna har också gått upp, men jag ska kolla möjligheten att ta över mammas lån och låna upp resten nytt. Vi har kommit överens om ett pris för bostaden som ligger lite lägre än vad en likadan såldes för för ett år sen pga räntorna är hgre nu och de två mäklarna vi har haft hit för värdering har båda gett en något lägre summa än den lgh slutpris. 

Så är det väldigt ogint att ställa frågan om amorteringskostnaderna kan dras av med 2/3? En tredjedel är ju min del så att säga så den kan jag ta kostnaden för så att säga. Men jag kommer ju att behöva köpa nya möbler då mammas möbler ska delas upp mellan oss syskon alt säljas det ingen av oss vill ha. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-17 15:01
    UPPDATERING:
    Vi har gjort en överenskommelse jag och syskonen. Faktiskt tog de själva upp att vi borde göra en omvärdering av bostadens värde.

Allt finns testamenterat, det som vi var och en ska få så där är det inga konstigheter. Värderingen landade nu på 980 000 kr och de tyckte att 900 000 kr var enklare att dela på tre, så det blir så att jag betalar 600 000 kr för lgh. Allt kringgrejs får bouppteckningsmannen ta hand om, men jag ska iaf inte behöva betala mer än 600 000 kr i slutändan tyckte de.

Så, slutet gott, allting gott. Tack för all input.
  • Svar på tråden Arv efter mamma, hur ska vi räkna?
  • Robert 558

Hur länge har du bott där och hur mycket har du betalat in? Spontant tycker jag inte att du kan ta med det i beräkningen eftersom du nyttjat lägenheten. Dina syskon verkar dessutom bussiga som går med på en lägre värdering. 

• Anonym (Tyui)

Jag instämmer med föregående skrivare, tycker inte du ska krångla till det nu med något som kan skapa spänning mellan er, de har ju gått med på en lägre värdering och stöttat dig så låt detta vara.

• Anonym (Z)

Går ju inte att svara på med så lite informatio, men spontant nej. Gissar att du är att betrakta som hyresgäst under den perioden och då ska du ju betala en relevant hyra. Att bara betala drift för en möblerad lägenhet blir ju helt fel.

• Anonym (hur?)
    Robert 558 skrev 2022-06-12 10:25:07 följande:

Hur länge har du bott där och hur mycket har du betalat in? Spontant tycker jag inte att du kan ta med det i beräkningen eftersom du nyttjat lägenheten. Dina syskon verkar dessutom bussiga som går med på en lägre värdering. 

Jag har bott ca 2½ år, ganska hög amortering. Den lägre värderingen mäklarnas, den högre summan vi fick fram är från senaste försäljningen av en likadan lgh som gjordes för ett år sen.
    Det skiljer inte jättemycket, men räntan gör det. Mammas ränta ligger på 1,98 (sju år kvar) medan samma tids ränta nu ligger på 3,66. 

Liknande lgh som mammas, i samma område men inte samma hus ligger i snitt på 300 000 kr lägre i utgångspris idag än den som senast såldes. Så det som syskonen gått med på är mäklarens värdering. 

För mer info så är värderingen på 1 210 000 kr och lgh som är likadan som mammas och som såldes för ett år sen är 1 455 000. Den lgh var i toppskick dessutom (jag var nämligen och kollade på den) medan mammas lgh endast har fått ny kyl/frys etc vartefter det har gått sönder varav jag har ersatt tvättmaskinen och fixat tätningslister i fönstren och lite annat smått. 

Summan mina syskon och jag har kommit överens om är 1 200 000 kr och det är ändå en bra summa med tanke på att de flesta lgh som säljs här nu går ner med 3 - 17% från utgångspris. De som gått ner massor är de som haft ett alldeles för högt utgångspris redan från början och de har legat länge. 

Jag ska alltså betala 400 000 var till mina syskon eftersom de resterande
    400 000 är min del av arvet. 

Mammas lån är på 350 000 kr ungefär och det är det jag hoppas på att kunna ta över samt låna upp resterande.

Avgiften till föreningen är ganska hög (3982) sett till övriga på orten (omkring 2800-3200 för samma stl) pga att de har bytt balkonger och stambytt mm. men ska inte höjas på ett tag. 

Men det verkar som att andra tycker det är ogint att be om att få summan reducerad med ytterligare drygt 50 000 kr så jag ska fundera ett varv till på det. 

Dessa 50 000 skulle dock ge mig möjlighet att möblera bostaden (det enda som är mitt eget är sängen, resten är mammas och ska delas upp mellan oss) i ett svep men det är klart att jag kan ta det pö om pö också. 

• Anonym (Z)

Om jag räknat rätt, avgiften + drygt 50.000 på 2.5 år. Så har du betalat ca 5.600 / månad då? 

• Anonym (hur?)
    Anonym (Z) skrev 2022-06-12 10:30:47 följande:

Går ju inte att svara på med så lite informatio, men spontant nej. Gissar att du är att betrakta som hyresgäst under den perioden och då ska du ju betala en relevant hyra. Att bara betala drift för en möblerad lägenhet blir ju helt fel.

Relevant hyra för en tvåa här på orten i en bostad av samma ålder är ungefär 5200 kr. Min kollega betalar 5851 för sin tvåa i området bredvid där jag bor och hennes lgh är 55 kvm medan min är 53 så jag tänker att den jämförelsen är relevant att göra. Husen är byggda samma år och är liknande, det är något skiftande planlösningar i dem bara. 

Jag har betalat 3982 i avgift till föreningen samt amortering på drygt 2600 kr samt ränta/drift på ca 800 kr i snitt per månad. Dvs 7382 kr. 

Ränta, drift och avgift till föreningen ser jag som absolut självklart att jag ska stå för. Men amorteringen känns mer tveksam iom att det ju har gjort att summan man får ut vid en försäljning ökat med motsvarande så att säga. 

• Anonym (Hmm)

Nej ts, värdet har inte ökat för att du betalat amorteringarna. Värdet påverkas inte av lånet utan av marknaden i stort. Det som ska delas mellan er syskon är marknadsvärdet, kontakta två olika mäklare som sätter en summa och välj ett värde där mitt emellan, det är mest rättvist. Och självklart ska du inte dra av för amorteringarna, det är ju "hyran" du har betalat för att bo där.

• Anonym (Siv)
    Anonym (hur?) skrev 2022-06-12 11:05:41 följande:

Relevant hyra för en tvåa här på orten i en bostad av samma ålder är ungefär 5200 kr. Min kollega betalar 5851 för sin tvåa i området bredvid där jag bor och hennes lgh är 55 kvm medan min är 53 så jag tänker att den jämförelsen är relevant att göra. Husen är byggda samma år och är liknande, det är något skiftande planlösningar i dem bara. 

Jag har betalat 3982 i avgift till föreningen samt amortering på drygt 2600 kr samt ränta/drift på ca 800 kr i snitt per månad. Dvs 7382 kr. 

Ränta, drift och avgift till föreningen ser jag som absolut självklart att jag ska stå för. Men amorteringen känns mer tveksam iom att det ju har gjort att summan man får ut vid en försäljning ökat med motsvarande så att säga. 

Strunta i driftskostnaderna.
    Du har alltså betalat 6600kr per månad (avgift och amortering) plus låg ränta, för en möblerad lägenhet plus att du slapp leta bostad, fixa möbler etc. Är inte det en ok hyra? Om du inte fått bo där kanske du först haft dyra kostnader för tillfälligt boende.
    De amorteringar du betalat har varit din hyra och har inget med värde, försäljning etc att göra. 
    Lånet som din mammas dödsbo har måste lösas och du tar nytt lån. Banken behöver inte ge dig samma ränta som dödsboet har. 
    Eftersom syskonen har bostäder antar jag att du får även ta över tex köksutrustning, sänglinne etc som de redan har. Det tjänar du också på. 
  • Anonym (D)

Om du gick med på att betala amorteringarna som en del av din hyra under hela tiden du bodde där, varför skulle du få tillbaka de pengarna nu? Är du inte nöjd med hur bostaden värderats så kan du förhandla om det utan att blanda in amorteringarna.

• Anonym (hur?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-12 11:07:48 följande:

Nej ts, värdet har inte ökat för att du betalat amorteringarna. Värdet påverkas inte av lånet utan av marknaden i stort. Det som ska delas mellan er syskon är marknadsvärdet, kontakta två olika mäklare som sätter en summa och välj ett värde där mitt emellan, det är mest rättvist. Och självklart ska du inte dra av för amorteringarna, det är ju "hyran" du har betalat för att bo där.

Vi kollade först vad en liknande lgh såldes för för ett år sen, sen kontaktade vi två mäklare. Mäklarna värderade lgh till 1 210 000 båda två, summan för bostaden blir 1 200 000 kr, på mina syskons förslag. Efter detta bestämdes, det har dragit ut på tiden av div orsaker, så har räntan gått upp betydligt och bostäderna har gått ner i pris. 

Jag har betalat drift, ränta, avgift och amortering. Jag betalade allt rakt av så klart, men har tidigare, av jurist fått veta att man inte får ta för amorteringen om man hyr ut i andra hand rakt av utan det ska vara en skälig kostnad. Jag forskade dock inte vidare om detta då det inte vara aktuellt då. Det kostar ju att bo på hem också, så mamma hade inte haft råd med båda trots relativt god pension. 

Om vi skulle göra en ny värdering idag är det inte säkert att den blir samma, men det om något känns som att det skulle skapa spänning mellan oss syskon. 

Svar på tråden Arv efter mamma, hur ska vi räkna?