• Anonym (Mamman)

Resa med 8 månaders, tips?

Vi kommer nästa månad resa utomlands och den yngsta är 8 månader, har aldrig rest med ett så litet barn tidigare.

Har ni som rest med så små barn tips på hur man reser smidigt? Något speciellt att tänka på? Är mest orolig för gallskrik osv och att det kommer störa alla andra.

Vi kommer resa i några timmar, mellanlanda i några timmar och sedan resa några timmar igen. 

• Svar på tråden Resa med 8 månaders, tips?
  • Anonym (Mamma till vuxna barn)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-06-12 14:35:56 följande:
    Resa med 8 månaders, tips?

Vi kommer nästa månad resa utomlands och den yngsta är 8 månader, har aldrig rest med ett så litet barn tidigare.

Har ni som rest med så små barn tips på hur man reser smidigt? Något speciellt att tänka på? Är mest orolig för gallskrik osv och att det kommer störa alla andra.

Vi kommer resa i några timmar, mellanlanda i några timmar och sedan resa några timmar igen. 

Jag har aldrig rest med så små barn men har utsatts för andra som gör det.

En mamma gick fram och tillbaka i kabinen under hela resan, nästan fyra timmar, för ungen tjöt som en siren så fort hon satte sig ner.
    En annan byte bajsblöja på flygstolen så det stank skit i hela kabinen, hon bara skrattade och sa att så är det med bebisar... nej, det är det inte. De måste inte bytas på bland andra människor om det finns alternativ.

Jag utrustar mig alltid med silikonöronproppar när jag ska flyga. Bebisar är bebisar, de kan inte hjälpa det. Men föräldrarna kan.

Det borde finnas speciella platser för oss som vill slippa ungar som skriker, sparkar i stolsryggen och kladdar. Jag skulle vara villig att betala rätt mycket för det.
  • FruNyfiken

Vi har tre barn och har rest med dem sedan de var några månader. Och alltid utan problem (känner inte igen mig i inlägget ovan).

Ta med leksaker, gärna något nytt som kan användas som överraskning
    Ta med något gott t.ex. majskrokar, russin eller liknande
    Ta med ipad eller mobil med anpassade appar för åldern
    Ta med nappflaska med vatten eller annan populär dryck och använd den om barnet får ont i öronen vid landning, att dricka tryckutjämnar.
    Beroende på flygbolag kan det finnas bebissängar som hakas på stol eller vägg framför. Beror också på vikten på bebis. Våra sov supergott mellan Frankfurt och Dubai och vi blev tvungna att väcka dem för landning.

Lycka till! Det är supermysig att resa med barnen!

• Anonym (2 barns mor)

Jag har flygigt med bäbis, viktiga saker.
    Se till att ni är utvilade inför resan.
    Se till att ungen är nöjd, plocka fram nya leksaker, mata den med spännande saker som håller er sysselsatta.
    Använd det minimala skötbordet på toan.
    Vi hade Babycrib, en korg för barnet att sova i under en långresa, det var skönt för hela familjen.
    Ha sköna och praktiska kläder (ombyte)
    Om babyn skulle gilla att se på mobilen, gör då ett undantag. ett par timmar skärmtid, nöjt barn, nöjda medpassagerare.

Tacka ja till ev avlastning, vi har flera ggr hjälpt andra barnfamiljer och även fått hjälp av tex andra barn som lekt tittut med småttingar,  en exotisk man som läste saga för vårat äldre barn.mm.
    En gång tog en rutinerad flygvärdinna ett småbarn från en stressad slutkörd mamma, tröstade, vyssade ungen, la sedan snart ner en sovande baby bredvid mamman.

• Anonym (Mamma)
    FruNyfiken skrev 2022-06-12 15:23:25 följande:

Vi har tre barn och har rest med dem sedan de var några månader. Och alltid utan problem (känner inte igen mig i inlägget ovan).

Ta med leksaker, gärna något nytt som kan användas som överraskning
    Ta med något gott t.ex. majskrokar, russin eller liknande
    Ta med ipad eller mobil med anpassade appar för åldern
    Ta med nappflaska med vatten eller annan populär dryck och använd den om barnet får ont i öronen vid landning, att dricka tryckutjämnar.
    Beroende på flygbolag kan det finnas bebissängar som hakas på stol eller vägg framför. Beror också på vikten på bebis. Våra sov supergott mellan Frankfurt och Dubai och vi blev tvungna att väcka dem för landning.

Lycka till! Det är supermysig att resa med barnen!

Många bra tips här. Jag reste första gången med min 8 månaders. Vi satt längst fram och hade en bebissäng framför mig. Han sov mesta delen av resan. Annars satt han i den och lekte. Använde napp vid start och landning. Gick hur bra som helst och han verkade tycka det var spännande och lite kul.  Flygvärdinnorna och andra resenärer gullade med honom. Vi har flygit 1-2 ggr per år sedan dess. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (2 barns mor) skrev 2022-06-12 15:28:55 följande:

Jag har flygigt med bäbis, viktiga saker.
    Se till att ni är utvilade inför resan.
    Se till att ungen är nöjd, plocka fram nya leksaker, mata den med spännande saker som håller er sysselsatta.
    Använd det minimala skötbordet på toan.
    Vi hade Babycrib, en korg för barnet att sova i under en långresa, det var skönt för hela familjen.
    Ha sköna och praktiska kläder (ombyte)
    Om babyn skulle gilla att se på mobilen, gör då ett undantag. ett par timmar skärmtid, nöjt barn, nöjda medpassagerare.

Tacka ja till ev avlastning, vi har flera ggr hjälpt andra barnfamiljer och även fått hjälp av tex andra barn som lekt tittut med småttingar,  en exotisk man som läste saga för vårat äldre barn.mm.
    En gång tog en rutinerad flygvärdinna ett småbarn från en stressad slutkörd mamma, tröstade, vyssade ungen, la sedan snart ner en sovande baby bredvid mamman.

En exotisk man? Tungan ute
  • Jemp

Gjorde det i ungefär samma ålder med min yngsta. Gick jättebra och hon sov i princip hela vägen. Bärsele är guld värt.

Snacks och leksaker är såklart bra tips. Nappflaska vid start och landning för att underlätta med öronen. 

• Anonym (2 barns mor)
    Anonym (Haha) skrev 2022-06-12 16:33:37 följande:
    En exotisk man? Tungan ute
    För mitt barn som var öppen och såg alla främlingar som blivande vänner.Hjärta
  • Tow2Mater

Byt bajsblöja på toa.
    Inga hårda tunga leksaker som kan kastas och träffa andra i huvudet/ansiktet.
    Inget högt irriterande ljud på skärmar som irriterar andra.

Skriker barnet konstant; lid er igenom, som alla i omgivningen gör; och svär det är sista gången du flyger med en liten.
    Iallafall tills nästa resa.

• Anonym (K)
    Anonym (Mamma till vuxna barn) skrev 2022-06-12 14:56:49 följande:
    Jag har aldrig rest med så små barn men har utsatts för andra som gör det.

En mamma gick fram och tillbaka i kabinen under hela resan, nästan fyra timmar, för ungen tjöt som en siren så fort hon satte sig ner.
    En annan byte bajsblöja på flygstolen så det stank skit i hela kabinen, hon bara skrattade och sa att så är det med bebisar... nej, det är det inte. De måste inte bytas på bland andra människor om det finns alternativ.

Jag utrustar mig alltid med silikonöronproppar när jag ska flyga. Bebisar är bebisar, de kan inte hjälpa det. Men föräldrarna kan.

Det borde finnas speciella platser för oss som vill slippa ungar som skriker, sparkar i stolsryggen och kladdar. Jag skulle vara villig att betala rätt mycket för det.
    Man kan ju flyga i business class om man känner så. 
    Anonym (K) skrev 2022-06-12 19:10:46 följande:
    Man kan ju flyga i business class om man känner så. 
    Inte om man åker charter.
    Jag har åkt mycket business class förr när jag åkte mer reguljärt. Nu när jag flyttat till en mindre ort är jag beroende av charter om jag vill på semester utomlands, för att slippa bo (ofta) två extra nätter på hotell på Arlanda.

Helt ärligt så tror jag att barnfria avdelningar på flyget faktiskt skulle uppskattas av alla, även de med småbarn. Så slipper de känna att de stör.
    Jag har varit med om att föräldrar bett om ursäkt för att telningen vrålat i timmar, det hade inte behövts med en barnfri avdelning längst bak i planet.

Jag har noterat att de med bebisar och småbarn oftast sitter framme i planet, eller på mitten, där det finns mer utrymme.
    Fine by med.
    Men avdela aktern på planet till oss som gärna slipper dem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma till vuxna barn) skrev 2022-06-12 19:16:05 följande:
    Jag har åkt mycket business class förr när jag åkte mer reguljärt. Nu när jag flyttat till en mindre ort är jag beroende av charter om jag vill på semester utomlands, för att slippa bo (ofta) två extra nätter på hotell på Arlanda.

Helt ärligt så tror jag att barnfria avdelningar på flyget faktiskt skulle uppskattas av alla, även de med småbarn. Så slipper de känna att de stör.
    Jag har varit med om att föräldrar bett om ursäkt för att telningen vrålat i timmar, det hade inte behövts med en barnfri avdelning längst bak i planet.

Jag har noterat att de med bebisar och småbarn oftast sitter framme i planet, eller på mitten, där det finns mer utrymme.
    Fine by med.
    Håller med!

Jag betalade business klass eller om det var 1a klass en gång på tåget, och det var ju helt värdelöst, halva vagnen var ju full med ungar. Slöseri med pengar för att försöka få lite lugn på resan.
    Tow2Mater skrev 2022-06-12 19:23:31 följande:
    Håller med!

Jag betalade business klass eller om det var 1a klass en gång på tåget, och det var ju helt värdelöst, halva vagnen var ju full med ungar. Slöseri med pengar för att försöka få lite lugn på resan.
    Precis, och de allra flesta skulle nog vara nöjda och glada.

Vi, för att vi slipper andras ungar.
    Ungarnas föräldrar, för att de slipper känna att deras ungar stör oss.

Sen är det inte bara bebisar som stör, det är ändå en sak om man inte kan köpa sig fri från deras närhet. Men lite större ungar som skiter fullständigt om någon säger till dem. Man måste bli mer eller mindre förbannad först och då får man onda ögat av telningens förälder. (Fast det bekommer mig inte, låt dem se sura ut och glo.)
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma till vuxna barn) skrev 2022-06-12 19:16:05 följande:

Fine by med.
    Håller med
Svar på tråden Resa med 8 månaders, tips?