• Becckaaaa

    Blir arbetslös

    Hej alla underbara! 

    jag är i skrivande stund gravid i v17 och blev idag uppsagt från jobbet inte pga graviditeten utan en prov anställning som skulle övergått till en fast tjänst. 

    mitt bekymmer och oro är att jag aldrig tidigare varit arbetslös och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt, har ej rätt till inkomstbaserad a-kassa ersättning utan är deras lägst nivå vad jag förstått det som (ej varit medlem i 12 månader) har en god sgi som jag tror skall vara skyddad pga tidigare jobb och mindre än 6 månader kvar till BF. 

    Så jag har förstått det som att jag sitter tryggt när bebis kommer (ekonomiskt) 
    haft regelbunden anställning senaste 10 åren. BF i slutet på november. 


    jag har tidigare varit sjukskriven pga psykisk ohälsa och tog väl detta jobb för tidigt för mitt psyke ( har en del ångest och går i terapi ) så nu känns det lite som att jag är nere på botten igen och att jag tagit 10 steg tillbaka i mitt mående! 
    ska höra med min läkare om det är möjligt att bli sjukskriven som arbetslös pga psyket. 

    mår i övrigt inte bra under grav heller har hyperemisis och gdb samt foglossning som gör att jag sover dåligt,  och kissar på nätterna. men jag har bitit ihop så att säga för att jag haft ett jobb jag velat prestera på och fått förlängt på. 

    känner sån extrem ångest och panik inför att stå utan inkomst snart. får lön nu i slutet på månaden och ersättning för semester etc i juli så har trygghet i 1 månad till ungefär. och ja gravid och dålig i kroppen gör ju inte saken enklare att få ett nytt jobb. för som jag förstår det är det knappt någon som anställer en gravid person som kommer gå hem inom närmsta månaderna.

    Någon som varit i liknande situation och vad gjorde ni ? Hur gick det för er ? 


    mvh Oroad 

  • Svar på tråden Blir arbetslös
  • Jemp

    Skriv in dig på arbetsförmedlingen första arb. Lösa dagen så är sgi skyddad. Se till att få intyg från arbetsgivaren då det kan behövas även efter föräldraledigheten. 

    Jag har blivit "erbjuden" sjukskrivning pga psyket av bm men tackade nej så det blev aldrig prövat så sätt. Men hyperemesisen bör väl också innebära sjukskrivning? 

  • Jemp

    Man kan ta ut fp 60 dagar innan bf också, om det behövs för inkomsten. 

  • Becckaaaa
    Jemp skrev 2022-06-12 16:28:33 följande:

    Skriv in dig på arbetsförmedlingen första arb. Lösa dagen så är sgi skyddad. Se till att få intyg från arbetsgivaren då det kan behövas även efter föräldraledigheten. 

    Jag har blivit "erbjuden" sjukskrivning pga psyket av bm men tackade nej så det blev aldrig prövat så sätt. Men hyperemesisen bör väl också innebära sjukskrivning? 


    tack för tipset!


    Jag hoppas på att få en snäll handläggare på fk och att ska gå enkelt till, jag har haft fullt upp med att vara gravid och överleva. har varit sjukskriven nu i 3 veckor men gick tillbaka nu i veckan för att jobba 1,5 vecka innan semestern.
    Men ja jag blev arbetsbefriad och arbetslös istället, har känt denna vecka jag jobbat att kroppen varit sliten och ej orkat med annat sova jobba äta , så såg fram emot semestern och kanske eventuellt jobba deltid och om jag fortfarande kände lika efter ledigheten, då jag läst att SGI skulle vara skyddad trots deltid och att det kanske vore bra för psyket skulle få en chans att återhämta sig. 

    så att söka jobb och allt på heltid känns som en omöjlighet ???? 

  • Anonym (J)
    Becckaaaa skrev 2022-06-12 16:47:09 följande:

    tack för tipset!


    Jag hoppas på att få en snäll handläggare på fk och att ska gå enkelt till, jag har haft fullt upp med att vara gravid och överleva. har varit sjukskriven nu i 3 veckor men gick tillbaka nu i veckan för att jobba 1,5 vecka innan semestern.
    Men ja jag blev arbetsbefriad och arbetslös istället, har känt denna vecka jag jobbat att kroppen varit sliten och ej orkat med annat sova jobba äta , så såg fram emot semestern och kanske eventuellt jobba deltid och om jag fortfarande kände lika efter ledigheten, då jag läst att SGI skulle vara skyddad trots deltid och att det kanske vore bra för psyket skulle få en chans att återhämta sig. 

    så att söka jobb och allt på heltid känns som en omöjlighet ???? 


    Skriv in dig på arbetsförmedlingen för att gardera din sgi.
    Har du varit sjukriven innan detta arbeta kan det ställa till det. Likaså om du varit arbetslös/studerar/haft obetald semester.
    att söka jobb på heltid kommer inte vara en ansträngning. arbetsförmedlingen brukar inte kräva mycket första månaderna. Du kommer inte behöva sitta 8h om dagen och söka jobb om man säger så
  • Anonym (AF)
    Anonym (J) skrev 2022-06-12 18:19:10 följande:
    Skriv in dig på arbetsförmedlingen för att gardera din sgi.
    Har du varit sjukriven innan detta arbeta kan det ställa till det. Likaså om du varit arbetslös/studerar/haft obetald semester.
    att söka jobb på heltid kommer inte vara en ansträngning. arbetsförmedlingen brukar inte kräva mycket första månaderna. Du kommer inte behöva sitta 8h om dagen och söka jobb om man säger så
    Jag jobbar på AF och kan säga så mycket som att det det inte finns några undantag från att söka det minsta antal arbeten som man som arbetssökande får till sig. Spannen är olika men att det skulle vara lägre krav första tiden är helt fel. Spannet avgörs inte på det viset. Sen lär det väl inte ta 8 timmar om dagen ändå. Men det är felaktig information det du säger. 
  • Becckaaaa
    Anonym (J) skrev 2022-06-12 18:19:10 följande:
    Skriv in dig på arbetsförmedlingen för att gardera din sgi.
    Har du varit sjukriven innan detta arbeta kan det ställa till det. Likaså om du varit arbetslös/studerar/haft obetald semester.
    att söka jobb på heltid kommer inte vara en ansträngning. arbetsförmedlingen brukar inte kräva mycket första månaderna. Du kommer inte behöva sitta 8h om dagen och söka jobb om man säger så

    jag var sjukskriven pga psykisk ohälsa och avbröt den pga detta jobb och trodde det skulle läka mina problem och att jag skulle må bättre av att byta jobb och det har ju fungerat jag har ju jobbat och inte varit särskilt mycket frånvarande till en början.  tanke var alltså redan innan jag blev uppsagd att få hjälp med sjukskrivning på åtminstone deltid efter semestern.  

    jag förstår att det inte är super ansträngande att söka jobb och att jag förmodligen inte skulle få något pga graviditeten och föräldraledigheten som beräknas ske under hösten och 1 år framåt.

    Men jag såg mig som sagt inte som helt arbetsför egentligen innan uppsägningen. men nu står jag ju utan inkomst inom kort och vad jag har förstått så är det lägst arbetslös ersättningen jag kan få (11.220kr före skatt) då jag gått med i a kassan nu men ej har rätt till inkomst baserad ersättning.


    Men det överlever jag ju inte på tills bebis kommer. 

  • Anonym (J)
    Anonym (AF) skrev 2022-06-12 19:02:55 följande:
    Jag jobbar på AF och kan säga så mycket som att det det inte finns några undantag från att söka det minsta antal arbeten som man som arbetssökande får till sig. Spannen är olika men att det skulle vara lägre krav första tiden är helt fel. Spannet avgörs inte på det viset. Sen lär det väl inte ta 8 timmar om dagen ändå. Men det är felaktig information det du säger. 
    Efter en längre tids arbetslöshet hamnar man som jag förstått det idag i rusta och matcha. och jag misstänker att man då faktiskt får anstränga sig nåhot mer i form av möten osv.
    En närstående till mig har som krav 8-20 jobb sökta per månad. Mao inte alls särskilt ansträngande.

    Till ts. Om du skulle få ett nytt arbete som du pga psykisk ohälsa inte klarar av så får du bli sjukskriven igen?

    Tycker även du skall kolla upp att du uppfyller 240-dagarsvillkoret för föräldrapenning utifrån att du varit sjukskriven (det bör du göra men kolla som sagt).
    Det värsta som händer om du skriver in dig hos af är att du inte klarar de krav som sätta upp och skriva ut därifrån. Kanske ändå är värt att då skriva in sig? Och kanske t.o.m. få en anställning som påbörja först efter din föräldraledighet om du har tur?
  • Becckaaaa
    Anonym (J) skrev 2022-06-12 19:40:17 följande:
    Efter en längre tids arbetslöshet hamnar man som jag förstått det idag i rusta och matcha. och jag misstänker att man då faktiskt får anstränga sig nåhot mer i form av möten osv.
    En närstående till mig har som krav 8-20 jobb sökta per månad. Mao inte alls särskilt ansträngande.

    Till ts. Om du skulle få ett nytt arbete som du pga psykisk ohälsa inte klarar av så får du bli sjukskriven igen?

    Tycker även du skall kolla upp att du uppfyller 240-dagarsvillkoret för föräldrapenning utifrån att du varit sjukskriven (det bör du göra men kolla som sagt).
    Det värsta som händer om du skriver in dig hos af är att du inte klarar de krav som sätta upp och skriva ut därifrån. Kanske ändå är värt att då skriva in sig? Och kanske t.o.m. få en anställning som påbörja först efter din föräldraledighet om du har tur?

    ber om ursäkt fall jag är trög men så länge jag haft ett skydd i min SGI haft heltidsjobb sedan 7 år tillbaka och var sjukskriven Juli 21 - Dec 22  men fortfarande anställd, sa upp mig och började på nya vid årsskiftet efter 2 veckor semester så ingen lucka i anställningarna. 

    blev hemma nu igen i strax över 2 veckor pga psyket efter lite komplikationer i graviditeten men gick åter och jobbade nu i veckan.


    och jag ska ju ha bebis i november så det är ju mindre än 6 månader kvar till BF så är den inte per automatik skyddad oavsett min sysselsättning? 


     

  • Anonym (J)
    Becckaaaa skrev 2022-06-12 20:10:51 följande:

    ber om ursäkt fall jag är trög men så länge jag haft ett skydd i min SGI haft heltidsjobb sedan 7 år tillbaka och var sjukskriven Juli 21 - Dec 22  men fortfarande anställd, sa upp mig och började på nya vid årsskiftet efter 2 veckor semester så ingen lucka i anställningarna. 

    blev hemma nu igen i strax över 2 veckor pga psyket efter lite komplikationer i graviditeten men gick åter och jobbade nu i veckan.


    och jag ska ju ha bebis i november så det är ju mindre än 6 månader kvar till BF så är den inte per automatik skyddad oavsett min sysselsättning? 


     


    Jo det ska den vara.
    Hade du tex studerat eller varit föräldraledig (båda dessa ger sgi-skydd) och inte arbetat 6 hela månader nu så hade din sgi inte varit skyddade de 6 sista månaderna pga att mqn inte får använda sig av dubbla sgi-skydd. Men som jag förstått det så är det lugnt när det handlar om sjukskrivning.
    Jag är själv oerhört försiktig och garderar mig hellre för min sgi om jag kan. Så om jag hade varit du så hade jag definitivt skrivit in mig hoS af bara för säkerhets skull (eftersom det troligen inte är en större ansträngning och dessutom kan leda till att du får en anställning och inte står arbetslös sedan efter föräldraledigheten).

    Och du bör även uppfylla 240-dagarsvillkoret eftersom sjukskrivning skall räknas in där. Men skulle även dubbelkolla detta med fk 
Svar på tråden Blir arbetslös