• Anonym (Kliklikli)

Köldurtikaria??

Hade utbrott av köldurtikaria (dvs nässelutslag av kyla) ett par år som liten och sen dess har den hållt sig borta.

Nu har den kommit tillbaka efter graviditet och amning! Blir jag kall eller tar i isglass eller kalla påsar från frysen hettar det och kliar. Nån som varit med om att allergier blivit värre eller att ni reagerat mer på just saker som ger nässelutslag efter att ni fått barn och ammat? Funderar på om kroppen helt enkelt är mer trött efter detta och därför reagerar på saker den inte reagerat mot på 25-30 år.

(Ska såklart kontakta vården med och stämma av men funderar om nån annan upplevt samma sak.)

• Svar på tråden Köldurtikaria??
  • Anonym (Samma)

Nja, inget jag tänkt på i alla fall. Jag tar på mig vantar om det går under +10 och jag ska vara ute en stund. Blir hysteriskt svullen om jag fryser och det gör ont. Och kliar när det "tinar"! 

• Anonym (A)

Jag gar bara haft nässelutslag vid hög stressnivå och jag tänker att det kan vara stressande med sömnbristen som kan bli med småbarn?

• Anonym (Kliklikli)
    Anonym (A) skrev 2022-06-12 16:08:39 följande:

Jag gar bara haft nässelutslag vid hög stressnivå och jag tänker att det kan vara stressande med sömnbristen som kan bli med småbarn?

Kan ju vara det såklart! Kroppen kan ju kanske reagera av tröttheten.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Kliklikli) skrev 2022-06-12 16:34:30 följande:
    Kan ju vara det såklart! Kroppen kan ju kanske reagera av tröttheten.
    Så kan det vara
  • Anonym (Kliklikli)
    Anonym (Hm) skrev 2022-06-12 21:20:18 följande:
    Så kan det vara
    Får väl avvakta och se om det förbättras nu under sommaren mer med ledighet och amningsavslut helt enkelt.
  • FtS70

Köldurtikaria kan komma i skov hela livet. Ta antihistamin vid behov!

• Anonym (Kliklikli)
    FtS70 skrev 2022-06-13 11:56:50 följande:

Köldurtikaria kan komma i skov hela livet. Ta antihistamin vid behov!

Jaså, är det så? 

Alltså jag är ju inte förvånad att det kommer nu, kroppen har ju genomgått mkt med graviditet och amning och sömnbrist så det är ju mkt nytt för den nu. Men visste inte att det kunde skova så, har inte haft det på så väldigt många år.

Svar på tråden Köldurtikaria??