• Anonym (Johanna)

    Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.

    Hej!
    Länge sedan jag var här. Jag har en man i mitt liv som älskar mig jättemycket och är kul, underbar och fantastisk på många sätt och han vill att det ska bli vi för alltid, med bröllop och ny lya och så. Jag borde vara jättelycklig för detta faktum. Han har två vuxna barn varav en med en ganska stor intellektuell funktionsnedsättning men inte tillräckligt för utökat stöd. Jag träffade honom på nätet och där jag från början sagt att jag inte dejtar någon med hemmavarande barn, för jag är klar med barn. Inga hemmavarande bonusar alls vill jag ha. Han precis som jag ska vara redo för att börja om på nytt. Då har jag också vetat om att han har sitt ena barn som är mycket beroende av sin mamma och sin pappa och inte kan leva ett eget liv, insåg dock inte hur mycket. Flickan är trevlig( 24 år), bor ensam på veckan i ett boende med visst stöd, men så fort det är helg ska hon vara med och det blir diskussioner om hon inte får som hon vill. Jag har svårt att vara del av detta med de normer och vanor denna familj har, där de fortfarande liksom lever i symbios och är väldigt nära, mor med ny man, dotter och far. Var finns jag i det? Vi bor idag ganska långt i från varandra och jag längtar efter en meningsfull framtid, men att flytta till honom eftersom han har ett barn som aldrig kommer att bli mer än 12 år i huvudet fixar jag inte, tror jag. Kan någon med erfarenhet ge mig ett råd? Åtminstone kanske en idé om hur jag ska tänka och/eller berätta hur det är för er? Mina barn är vuxna och arbetar efter högskoleexamen. Jag kommer kanske att kunna få barnbarn, men inte han, så jag vill heller inte flytta.   Döm mig inte för min upplevelse. Vi kommer båda att bli ledsna om jag lägger benen på ryggen och drar.

  • Svar på tråden Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.
  • Aniiee

    Bryta. Det är det bästa du kan göra för dig, honom och dotter. Gå vidare.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (O)

    Är man inte kompatibla satsar man inte. Varför låta det gå så långt som till känslor när man vet att det finns deslbreakers och saker det inte går att kompromissa om? 

  • Anonym (Johanna)

    Vi är väldigt kompatibla och vi passar varandra väldigt mycket. Men jag vill att det ska finnas mer habilitering och fler människor runt henne så hon får ett eget liv. De är väldigt bra föräldrar till flickan, men även de behöver sätta gränser för samvaro och aktiviteter. Men det kan inte jag bestämma. Det måste de inse.

  • Aniiee
    Anonym (Johanna) skrev 2022-06-12 19:38:13 följande:

    Vi är väldigt kompatibla och vi passar varandra väldigt mycket. Men jag vill att det ska finnas mer habilitering och fler människor runt henne så hon får ett eget liv. De är väldigt bra föräldrar till flickan, men även de behöver sätta gränser för samvaro och aktiviteter. Men det kan inte jag bestämma. Det måste de inse.


    Precis, det kan inte du bestämma. Och vill de ha det som det är så vill de det. Du får nog inse att du och han inte är så kompatibla som du tror.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Nja)

    Jag lever inte som samboskap med en partner som har ett barn som har problem. Däremot har jag själv ett barn med särskilda behov och intellektuellt funktionsnedsättning.

    Jag ser inte riktigt varför du vill veta hur andra lever. Det viktigaste är ju hur din särbo lever och om det överhuvudtaget är kompatibelt med vad du vill. 

  • Anonym (Johanna)
    Aniiee skrev 2022-06-12 19:39:57 följande:
    Precis, det kan inte du bestämma. Och vill de ha det som det är så vill de det. Du får nog inse att du och han inte är så kompatibla som du tror.
    Har du erfarenhet av att vara bonusförälder till funkisbarn/vuxen?
  • Anonym (Gorilla)

    Flytta inte ihop med honom, vill ni vara tillsammans så var särbos.
    Dottern kommer gå dig på nerverna tidigare än du tror.

    Det är jobbigt nog med barn som är barn, men en vuxen som är barn för evigt? Nej, det hade jag valt bort.

  • Aniiee
    Anonym (Johanna) skrev 2022-06-12 19:50:11 följande:
    Har du erfarenhet av att vara bonusförälder till funkisbarn/vuxen?
    Varför spelar det någon roll? Du skriver själv att du inte kan/vill bo md honom under dessa förutsättningar. Då är det ju bättre för alla att du bryter och går vidare.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-12 19:47:34 följande:

    Jag lever inte som samboskap med en partner som har ett barn som har problem. Däremot har jag själv ett barn med särskilda behov och intellektuellt funktionsnedsättning.

    Jag ser inte riktigt varför du vill veta hur andra lever. Det viktigaste är ju hur din särbo lever och om det överhuvudtaget är kompatibelt med vad du vill. 


    Jag skulle vilja veta hur de som gör det, gör för att lyckas? Men visst har du rätt i att det ska vara kompatibelt med vad jag vill.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Gorilla) skrev 2022-06-12 19:53:24 följande:

    Flytta inte ihop med honom, vill ni vara tillsammans så var särbos.
    Dottern kommer gå dig på nerverna tidigare än du tror.

    Det är jobbigt nog med barn som är barn, men en vuxen som är barn för evigt? Nej, det hade jag valt bort.


    tack för ditt svar. Ja så lever vi nu med sedan längre tid. Så hemskt för alla föräldrar som går miste om något fantastiskt på grund av sin situation.  JA en vuxen som är barn för evigt.. har inte tänkt på det så.. 
Svar på tråden Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.