• Kvinna1989

    När började erat första barn på förskola?

    Ja när började erat första barn på förskola och varför?  :)

    Med frågan varför menar jag till exempel var det på grund av ekonomi, barnets ålder, att ni ville tillbaka till jobb osv osv.

    Min föräldraledighet tar slut 23 Juni och då är min lilla tjej bara 9 månader. Jag kommer dock inte lämna henne på förskola än, det är alldeles för tidigt för henne och för mig också haha. 
    Hon är dessutom lite sen i utveckligen så det är väll största orsaken. (Det var bara ca 2 veckor sedan hon lärde sig vända på sig ordentligt och kan inte sitta än osv)

    Dock vet jag inte alls om jag kommer stanna hemma ett halv år, år, eller tills hon blir 3 år.

    Sen verkar föräldraledighet funka lite annorlunda i sverige vad jag förstått genom att läsa trådar här, många stressar öcer att man  måste ta ut minst/mest dagar i veckan för att skydda sgi(?) Dvs man kanske inte är 100% föräldraledig i sverige, eller har jag fel? Låter krångligt när jag läst trådar här :D

    Men ja , kommentera gärna!

  • Svar på tråden När började erat första barn på förskola?
  • Anonym (2)

    Första började en månad innan tvåårsdagen. Då ville både pappan och jag jobba ordentligt igen. 

  • Anotherone

    Första barnet föddes i februari vilket gjorde att det kändes lagom att han fick börja förskola i augusti året därpå. Då hade han hunnit bli 18mån. Och jag skulle börja studera så att fortsätta vara helt ledig med honom var inte möjligt.
    Jag hade dock självstudier på fredagarna så då var vi lediga alla tre.
    Vi fick syskon några år senare, honom skolade jag in när han var ca 2 år 3mån. För han är född sent på våren så vi ville inte att han skulle börja förskola när han nyss fyllt ett år och förskolan har väldigt hårt söktryck, att få plats under året är väldigt svårt. Så då fick han börja i augusti året därpå istället.
    Jag började jobba 40% när han var ett år drygt så från dess tills att han började förskolan gick vi lite omlott hemma, jag och maken. 

  • Kvinna1989
    Anonym (2) skrev 2022-06-14 12:13:16 följande:

    Första började en månad innan tvåårsdagen. Då ville både pappan och jag jobba ordentligt igen. 


    Vi har båda sagt att när hon är runt 2 år så är det kanske dags. Men vem vet, kanske ändrar oss(?). 

    Får man några pengar i sverige efter föräldraledigeheten är slut?
    Här får alla (dvs oberoende på inkomst) 358?/månaden minus skatt till barnet fyller 3 år om man inte lämnar på förskola då.
    Kan tänka mig det är en orsak varför många börjar förskola så tidigt(?)
  • Anonym (2)
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 12:17:37 följande:
    Vi har båda sagt att när hon är runt 2 år så är det kanske dags. Men vem vet, kanske ändrar oss(?). 

    Får man några pengar i sverige efter föräldraledigeheten är slut?
    Här får alla (dvs oberoende på inkomst) 358?/månaden minus skatt till barnet fyller 3 år om man inte lämnar på förskola då.
    Kan tänka mig det är en orsak varför många börjar förskola så tidigt(?)
    Har du inga föräldradagar kvar att ta ut, får du heller inga pengar. Förutom barnbidraget, men det är en annan sak. 
  • Anotherone
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 12:17:37 följande:
    Vi har båda sagt att när hon är runt 2 år så är det kanske dags. Men vem vet, kanske ändrar oss(?). 

    Får man några pengar i sverige efter föräldraledigeheten är slut?
    Här får alla (dvs oberoende på inkomst) 358?/månaden minus skatt till barnet fyller 3 år om man inte lämnar på förskola då.
    Kan tänka mig det är en orsak varför många börjar förskola så tidigt(?)
    Här har vi ju x antal dagar som man själv förfogar över i princip. Du kan leva på noll kr första året och spara dagarna tills barnet är 12. 
    Men from 1 årsdagen behöver du ta ut minst 5 dagar per vecka för att du ska få behålla din sjukpenninggrund. Gör du inte det och blir sjuk själv tex. så kan du bli nekad ersättning.
    Därför brukar de flesta försöka snåla första året pga då finns inget krav på uttag alls, det är upp till ens egen ekonomi. Sen tar man  5 dagar from 1 år. Och sen kan man ju använda resterande dagar till att fylla ut vid lov, ta någon dag spontant om det funkar på jobbet. Eller dela upp dem och ta 1/4 dagar måndag-fredag om man väljer att gå ner i tid. Det är väldigt flexibelt.
    Vid barnets fyraårsdag får man ha max 96 dagar kvar.
  • Kvinna1989
    Anotherone skrev 2022-06-14 12:24:32 följande:
    Här har vi ju x antal dagar som man själv förfogar över i princip. Du kan leva på noll kr första året och spara dagarna tills barnet är 12. 
    Men from 1 årsdagen behöver du ta ut minst 5 dagar per vecka för att du ska få behålla din sjukpenninggrund. Gör du inte det och blir sjuk själv tex. så kan du bli nekad ersättning.
    Därför brukar de flesta försöka snåla första året pga då finns inget krav på uttag alls, det är upp till ens egen ekonomi. Sen tar man  5 dagar from 1 år. Och sen kan man ju använda resterande dagar till att fylla ut vid lov, ta någon dag spontant om det funkar på jobbet. Eller dela upp dem och ta 1/4 dagar måndag-fredag om man väljer att gå ner i tid. Det är väldigt flexibelt.
    Vid barnets fyraårsdag får man ha max 96 dagar kvar.
    Jaha , oj vad annorlunda! Även om det lät "krångligt" så låter det systemet ändå bättre än det finska, att man kan spara dagar så länge!

    Här måste man använda dom direkt (om man vill vara föräldraledig vill säga) och pappan måste använda sina dagar innan barnet fyllt 2.

    Hade vi haft samm system här hade jag kunnar spara mina dagar ju!
  • Anonym (S)

    Mitt första barn kommer börja nu till hösten, strax innan han blir 3. Jag har märkt att han börjar behöva lite mer social kontakt med andra barn och känns redo för förskola. Jag har eget företag och arbetar hemifrån så jag tycker dessutom det ska bli så skönt med ett barn mindre hemma. Yngsta blir hemma ett år till och kommer vara runt 2,5 år.

  • Anonym (Året)

    Vi påbörjade inskolning dagen efter 1 årsdagen. Jag hade studier att slutföra och kunde trappa upp vistelse-tiden smidigt till en praktiktermin som låg 5 månader senare.... 

    Andra barnet är inskolad runt 18 månadesdagen, hen har ett funktionsnedsättning och behövde en operation runt 1-årsdagen, så vi väntade på lämplig tid att skola in.

    Får man igång förskola när de är små, så är min erfarenhet att man också tvingas ta tag i att få en fungerande vardag! 

  • Anotherone
    Kvinna1989 skrev 2022-06-14 12:28:35 följande:
    Jaha , oj vad annorlunda! Även om det lät "krångligt" så låter det systemet ändå bättre än det finska, att man kan spara dagar så länge!

    Här måste man använda dom direkt (om man vill vara föräldraledig vill säga) och pappan måste använda sina dagar innan barnet fyllt 2.

    Hade vi haft samm system här hade jag kunnar spara mina dagar ju!
    Ja det är väldigt flexibelt.
    Man kan tycka att det är krångligt och att det inte alltid är logiskt eller gynnar en eller så. Men jag väljer att se det som en försäkring, en inkomstförsäkring, och då kommer den med vissa villkor.
    90 dagar är knutna till respektive förälder och får inte föras över. Så om endera förälder inte "kan" vara ledig riskerar det att missgynna barnet som inte får vara hemma längre eller så drabbar det hela familjens ekonomi.
    Man kan också med stöd i lagen välja att jobba deltid när man har små barn, det kan arbetsgivaren inte säga något om.
    Antingen så tar man då ut 1/8 dag eller 1/4 dag eller hur man nu väljer att lägga sin ledighet. Då är sjukpenninggrunden skyddad så blir jag sjuk kommer jag få ersättning baserat på heltid för totalt med jobb + föräldrapenning är min inkomst säkrad så att säga.
    Men jag kan också välja att gå ner till 75% och inte skydda min sjukpenning. Då kommer jag få ersättning beräknat på de 75% jag faktiskt arbetar om jag blir sjuk. Fullt rimligt det också, bara man känner till det och inte förväntar sig något annat. 
Svar på tråden När började erat första barn på förskola?